Wystawa inspirowana filmem „Near dark” z 1987, w reżyserii Kathryn Bigelow, jest drugą częścią, właściwie intuicyjną próbą przeniesienia filmowej narracji na pole sztuki. Sam film Bigelow, choć wtedy niedoceniony – idealnie wpisywał się klimat lat osiemdziesiątych, w których dominowały filmy grozy jako metafora młodzieńczych przemian i dojrzewania. Reklamowany przez producentów jako horror o wampirach, bardzo odbiega od tego, do czego zwykle jesteśmy przyzwyczajeni. Reżyserka całkowicie rezygnuje z przypisanej gatunkowi gotyckiej ikonografii, na rzecz bardziej nowoczesnego spojrzenia. W filmie nie pada również słowo „wampir”, oraz nie ma klasycznych scen, które miałyby przestraszyć widza. „Wampiry” w filmie Bigelow przypominają raczej grupę outsiderów, punków, wyrzutków zmuszonych poprzez swoją „przypadłość” do życia i funkcjonowania na obrzeżach normatywnego społeczeństwa. W nocy odżywiają się zabijając przypadkowe osoby, by za dnia dogorywać w tanich motelach z zasłoniętymi od słońca oknami. Razem tworzą specyficzną formułę rodziny, być może pogrążonej w chaosie, nihilistycznej i pozbawionej złudzeń, ale gotowej na wszystko by przetrwać. […]
Na samej wystawie również nie zobaczymy wampirów. Podobnie jak w filmie, zamiast prostego gatunkowego chwytu, ekspozycja skupia się na doświadczeniu postaw artystycznych zainteresowanych przełamywaniem konwencji. Poszukiwania alternatywnych sposobów wyrażania własnej osobowości, negocjowania kwestii tożsamości i związanej z tym widzialności. Prace łączy pojęcie transgresji i gotowości do przeżywania radykalnie nowych emocji, zarówno w kwestii używanych technik, eksperymentowania z materiałami, jak i osobistych doświadczeń. W rezultacie to co widzimy, zyskuje osobną, niejednoznaczną reprezentację wizualną, daleko wykraczającą poza pierwotne założenia. Pod zniekształconą formą wciąż wyczuwalne pozostają wątki znane z filmu: dorastanie, przynależność, stosunek do tradycyjnego modelu rodziny, relacje z innymi, czy definiowanie własnej tożsamości.
kurator: Przemek Sowiński / galeria Łęctwo
(fragm. tekstu kuratorskiego)