Witaj, w to jesienne popołudnie chciałbym zaprosić Cię na wystawę, nad którą pracowałem od dłuższego czasu. Kiedyś, w podobną noc jak dzisiejsza, zacząłem snuć plany na przyszłość. Chcąc przeżyć coś nowego, zacząłem marzyć o wystawie, na której pokażę prace nie własne, a moich przyjaciół i znajomych. Wystawa jest wizualną opowieścią o kolekcji i kolekcjonowaniu refleksów. Twórczość tych, których Ci tu prezentuję jest jednocześnie po trochu odbiciem moich własnych zainteresowań, fascynacji i dociekań w malarstwie. Nie pretenduję do wyrażenia jakiejś nowej myśli, nie próbuję wytyczać granic malarstwa. Chcę jedynie pokazać Ci zbiór prac, które według mnie fenomenalnie się łączą, splatając i odbijając się w sobie nawzajem, tworzą ciekawą opowieść.
Po wejściu do galerii u progu wita nas Natalia Załuska z obrazem "bez tytułu", Natalia pracuje w technice kolażu z takimi materiałami jak tektura, papier, drewno, akryl. Abstrakcyjna kompozycja składająca się na figury geometryczne w jasnych tonach, zaprasza nas by wejść w głąb wystawy. Zaraz za Natalią, po prawej stronie przy kuchni znajdziesz mój obraz z napisem BAR. Wykonany w technice emalii i oleju na płótnie, zatytułowany "błękitna ostryga", opowiada o barze dla gejów, który zobaczyłem w pewnym filmie w telewizji we wczesnych latach 90-tych.
Dalej napotkasz pracę Michaela Bibera. Obraz "bez tytułu", malowany na papierze farbami olejnymi w sztyfcie i aerografem, rozciągnięty jest na stelażu zbudowanym z gałęzi. Kojarzy mi się on z szałasem, malarskim parawanem. Zasłonięta została stara historia, a odsłania się nowa. Wychodząc z obrazu Michaela, patrząc w prawo dostrzeżesz wielkoformatowy obraz Jakuba Ciężkiego pt.: "Ekstaza" malowany w stylu Hard Edge Painting (malarstwo ostrych krawędzi). Nasuwa mi on na myśl światło przybywające z gwiazd na granatowym niebie. Promienie z obrazu Jakuba są tak mocne, że łączą się ze światłem w obrazie "bez tytułu", Mateusza Piestraka. Widzimy na nim abstrakcyjną formę przypominającą mi sześciopalczastą dłoń, architekturę lub po prostu kawałek kartonu, zza którego pada wielki cień. Obydwaj artyści tworzą w technice akrylu.
Wychodząc z cienia obrazu Mateusza, wzrokiem napotkasz błyszczące i odbijający światło niewielki obraz Marty Antoniak pt.: "Baubles". Wykonany został z żywicy epoksydowej i potłuczonych bombek choinkowych, pośród których jest wiewiórka, która puszcza do Ciebie oko. Zanim pójdziesz dalej spójrz proszę przez okno, dostrzeżesz tam rzeźbę Przemka Pyszczka zatytułowaną "playground structure (extended rod)". Wykonana z metalu, pokryta emalią geometryczna forma przypomina mi place zabaw, na których bawiłem się w dzieciństwie. Idąc dalej, po lewej zobaczysz obraz Małgorzaty Widomskiej, wykonany w technice oleju na płótnie. Minimalistyczny, nasuwający na myśl barwy podstawowe, z piękną czerwienią wenecką na środku i dopełniającą ją zieloną linią u góry, nosi tytuł "kobieta w dwóch wymiarach". Naprzeciwko obrazu Widomskiej wabi Cię kolejna praca Marty Antoniak, płaskorzeźba pt.: "Ancient Spring", posypana brokatem wykonana z akrylowych odlewów masek, figur postaci z bajek i form kwietnych. Obok pracy Marty, rozpostarta na łańcuchach od sufitu do podłogi, znajduje się instalacja Agnieszki Szostek pt: "why to Age cheese in cave". Skóry, jak sama artystka o nich mówi, są to wydruki na papierze poprzyklejane na folie i ponownie zdarte. Przypominają wilgotne ściany jaskini, stalaktyty i stalagmity.
Wychodząc z jaskini Agnieszki, po lewej zobaczysz obraz Krzysztofa Mętla, w którym na samym dole znajdziesz fragment starego obrazu, wspomnianego tu już Mateusza Piestraka. Krzysztof sam mówi o swoim obrazie, że podoba mu się napięcie pomiędzy rezultatem, czyli czymś kojarzącym się z metafizyką lub czymś eschatologicznym, poetyką światła, a dość chłodnym i racjonalnym procesem, który pozwala nazwać pracę realistyczną lub nawet rzeźbą o akurat płaskim kształcie. Został do obejrzenia jeszcze obraz autorstwa Grzegorza Siembidy "bez tytułu". To olej na płótnie, inspirowany planszami w komiksie, gdzie białe linie wyznaczają kolejne kadry opowieści. Plątanina barw i linii tej abstrakcyjnej historii, gdzie białe podziały się już zatarły… właśnie jesteś uczestnikiem tej opowieści.
Marta Antoniak, Tomek Baran, Michael Biber, Jakub Ciężki, Krzysztof Mętel, Mateusz Piestrak, Przemek Pyszczek, Grzegorz Siembida, Agnieszka Szostek, Małgorzata Widomska, Natalia Załuska
Kurator: Tomek Baran