„MOTHER-BURN” to drugi film z trylogii autorstwa pary artystów Asef-Burckhardt. Film został nakręcony w spalonych pozostałościach gaju sekwoi w obszarze ekologiczno-awangardowego projektu architektonicznego „The Sea Ranch” w północnej Kalifornii. Na podstawie długotrwałych badań na miejscu, Asef-Burckhardt stworzyli filmy wideo, rysunki, obrazy, performance, dźwięk, fotografie i wiersze. Prace powstały w Kalifornii i w Berlinie. Ich multimedialny projekt jest stale rozwijany i pokazywany na wystawach w różnych krajach.
Na tle globalnego kryzysu środowiskowego, nowe pytania antropologiczne, takie jak „Co architektura musi dziś łączyć?” i „Co miłość musi dziś osiągnąć?” są podnoszone i artystycznie badane w ścisłym związku z rzeczywistą topografią osiedla Sea Ranch. Położone w północnej części San Francisco Sea Ranch to dziesięciomilowy pas ziemi ze skupiskiem budynków mieszkalnych, wpisanych w krajobraz ostrych klifów Pacyfiku. Silne, przesiąknięte solą wiatry znad morza, chropowate skały zanurzone w drobnym piasku i starożytne lasy sekwoi charakteryzują tamto otoczenie. Plan zagospodarowania terenu został opracowany przez architekta krajobrazu Lawrence'a Halprina we współpracy z czterema architektami Richardem Whitakerem, Donlynem Lyndonem, Charlesem Moore'em i Williamem Turnbullem w latach 60. XX wieku., Lawrence wraz ze swoją żoną, choreografką Anną Halprin opracował serię warsztatów wspomagających budowanie relacji we właśnie powstającej tam społeczności. Od tego czasu posiadłość wciąż się rozrasta i nadal wyznacza międzynarodowe standardy interakcji między architekturą a naturą - innymi słowy, „schronieniem” i „środowiskiem”. Pojawia się pytanie, co pozostało z ówczesnej utopii Halprinów aby „żyć lekko na ziemi” i idealizmu wrażliwego podejścia do środowiska dla nas dzisiaj?
Wielowarstwowe podejście Asef-Burckhardt jest inspirowane parą Halprinów i elementami pacyficznego wybrzeża The Sea Ranch: wzburzony ocean obok spalonego lasu. Do tej pory projekt Asef-Burckhardt skupiał się na zestawieniu wizerunku morza i politycznych implikacji tej osady. Na swojej pierwszej indywidualnej wystawie w Polsce pojawia się nowy wątek pożarów w prastarych lasach sekwoi.
Rozmowa z artystami i oprowadzanie ze Svenem Spiekerem
14 czerwca, godz. 18:00
Dołącz do artystów Kirstin Burckhardt i Mario Asefa na oprowadzaniu po wystawie, którym towarzyszyć będzie teoretyk sztuki Sven Spieker i kurator Bartosz Nowak.
Wspólnie omówią różne aspekty wystawianych prac.
Rozmowa zostanie przeprowadzona w języku angielskim z tłumaczeniem na żywo na język polski. Zostanie nagrana i udostępniona do oglądania online.
Kirstin Burckhardt (ur. w Durbanie, RPA) jest artystką wizualną i psychoterapeutką, która łączy wideo i performance z dźwiękiem i słowem mówionym. Czerpiąc ze swojego wykształcenia w dziedzinie psychologii i neuronauki, jej prace krytycznie badają dynamikę władzy przeplatającą się z ciałem. Poprzez ciągłe kwestionowanie tego, co stanowi „ciało”, jej badania artystyczne koncentrują się na przestrzeni międzyludzkiej jako miejscu negocjowania wrażliwości, konfliktu, empatii, traumy międzypokoleniowej i złożoności leczenia.
www.k-burckhardt.de
Mario Asef (ur. w Kordobie, Argentyna) jest berlińskim architektem i artystą konceptualnym. Jego projekty, wspierane przez rozległe możliwości ekspresji w akustyce i ruchomym obrazie, dotyczą głównie teoretycznych i zmaterializowanych konstrukcji przestrzeni uprawianej przez humanoidy, czy to zbudowanego miasta, czy udomowionego krajobrazu. Jest również szczególnie zainteresowany ekologicznymi systemami mikroorganizmów, takich jak porosty i grzyby, które stanowią podstawę generatywną flory i fauny naszej planety.
www.marioasef.net