Prace Anny Hlebowicz, polskiej artystki o wyjątkowych umiejętnościach technicznych, prezentowane w przestrzeniach Galerii Triphè w Rzymie, ukazują odbiorcy swoją dominującą oryginalność zarówno pod względem estetycznym, jak i konceptualnym.
Jej ulubionym medium artystycznym są jeansy i różnorodne tkaniny. Choć nietypowe w porównaniu do tradycyjnych narzędzi malarskich czy rzeźbiarskich, mają zdolność przekazywania czegoś więcej niż tylko emocji. Główną rolę w jej dziełach odgrywa nić, będąca symbolem ciągłości, nieskończoności, komunikatywności oraz metaforą niezliczonych połączeń.
Wizualne oddziaływanie prac sprawia, że obserwator wykracza poza samo medium, wchodząc w empatyczną przestrzeń, która pod względem intensywności nie ustępuje ani tradycyjnym, ani nowoczesnym technikom malarskim. Empatyczna komunikacja od zawsze była kluczem do sukcesu, lecz osiągnięcie tego za pomocą narzędzi artystycznych wymaga nie tylko wyjątkowych umiejętności interpersonalnych, ale także biegłości technicznej – cechy niezwykle rzadkiej. Hlebowicz wyróżnia się właśnie tym darem empatii, który przenika zarówno jej relacje międzyludzkie, jak i twórczość zawodową. W dzisiejszym świecie, gdzie terytorialne granice stają się coraz mniej istotne, a indywidualizm dominuje, praca nad empatycznymi przesłaniami wymaga unikalnych zdolności i wyjątkowej wrażliwości.
Na szczególną uwagę zasługuje motyw geometrycznej figury koła, który często pojawia się w twórczości artystki. Nie jest to wybór przypadkowy – koło, będące zamkniętą płaszczyzną geometryczną, może być postrzegane również jako wielokąt o nieskończonej liczbie boków. To właśnie w tej bezgranicznej przestrzeni Hlebowicz rozpoczyna swoją grę, prowokując widza do przekraczania ustalonych granic, gdzie wywołane emocje balansują między empatią a introspekcją. Ten konceptualny wymiar można dostrzec w takich pracach, jak „Gobelin jeans”, gdzie dwa odwrócone przekroje koła zachęcają widza do mentalnej podróży wewnątrz i poza hemisferę ziemską. Innym przykładem z tej serii jest praca, która poprzez odwrócenie obrazu otwiera pole do wielorakich, subiektywnych interpretacji, przynosząc obserwatorowi satysfakcję na poziomie duchowym.
W twórczości Hlebowicz odnajdujemy liczne odniesienia do optical art, struktur kinetycznych, sztuki programowanej oraz sztuki afrykańskiej. Artystka, jak podkreślono, z niezwykłą elastycznością operuje figurami geometrycznymi, takimi jak koło i prostokąt, przenikając ich ukrytą strukturę i wykorzystuje ją, by podkreślić ich formalne bogactwo. Tekstylne włókna oraz proste, często porzucane materiały, dzięki jej mistrzowskim zabiegom zyskują nowe, pełne wyrazu formy.
Z imponującą precyzją Hlebowicz przywraca nową wartość temu, co zostało odrzucone. Mocno zakorzeniona w kulturze historyczno-artystycznej, subtelnie eksploruje w swoich pracach badania nad percepcją wizualną, czerpiąc inspiracje od takich twórców, jak Rudolf Arnheim, a także z geometrycznego świata abstrakcji, który rozwijał się w nurcie awangardowych ruchów artystycznych, takich jak futuryzm, De Stijl czy Bauhaus. W rezultacie wystawa prezentuje się w pełni swojej żywiołowej oryginalności.
Tekst kuratorki wystawy: Maria Laura Perilli.
Pod opieką kuratorską Marii Laury Perilli i Jana Kozaczuka
Anna Hlebowicz
Urodziła się w 1986 r. w Sokółce na Podlasiu. Ukończyła Liceum Plastyczne im. Artura
Grottgera w Supraślu. Studia rozpoczęła na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Akademickie poszukiwania twórcze obejmowały nie tylko malarstwo i rysunek, ale także struktury wizualne, tkaninę artystyczną, fresk i sgraffito. Uczęszczała
do pracowni Technologii i Technik Malarstwa Ściennego prowadzonej przez prof.Edwarda Tarkowskiego. Warsztat tkacki doskonaliła pod okiem prof. Doroty Grynczel. W 2011 r. Anna Hlebowicz obroniła dyplom z malarstwa sztalugowego w pracowni prof.
Stanisława Baja. W 2019 roku obroniła doktorat na ASP w Warszawie na Wydziale
Malarstwa. W roku akademickim 2018/19 pełniła funkcje asystentki w pracowni tkaniny artystycznej Prof. Doroty Grynczel. Od 2023 roku kurator programowy Galerii Test w Warszawie. Zrealizowała 15 wystaw indywidualnych oraz brała udział w licznych wystawach zbiorowych m.in. (11,12,13) Ogólnopolskich wystawach Tkaniny Unikatowej w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (wystawa przy Triennale Międzynarodowym w Łodzi)
oraz jest laureatką 1 Nagrody im. Prof. Stanisława Trzaskowskiego na wystawie Sztuka Włókna 2022.
Wystawy Indywidualne:
2011 Wystawa Prac Dyplomowych 2011 ASP w Warszawie
2015 RYTMY, Galeria Delfiny (Warszawa)
2016 Kwieciście-Rytmicznie, Galeria 002 (Warszawa)
2016 Tkaniny-Anna Hlebowicz, Galeria Kotłownia (Garwolin)
2016 Tkaniny- Anna Hlebowicz, Galeria GJB (Warszawa)
2017 Tkaniny Pomiędzy, Galeria Rondo (Warszawa)
2018 Wolność Formy, Noc Muzeów 2018, Galeria Forma (Warszawa)
2019 Wystawa doktorska, Forma, Kolor, Rytm Galeria Delfiny (Warszawa)
2019 Materia X, Anna Hlebowicz i Zygmunt Łukasiewicz Galeria Delfiny (Warszawa)
2020 Na Granicy, wystawa Prac Malarskich, BTL Lalki (Białystok)
2021 Kolor Struktura Światło, Dorota Grynczel, Anna Hlebowicz Zygmunt
Łukasiewicz Galeria Oficyna przy Muzeum Kresów w Lubaczowie
2022 Bez początku bez końca, Galeria Test (Warszawa)
2022 Wschód, Powiatowy Dom Kultury w Sokółce (Sokółka)
2022 Wystawa limitowanych okładek płyt wiklinowych Cosmic Silence Leszek Żądło
& Joachim Mencel, Czytelnia Elektra, Mazowiecki Instytut Kultury w Warszawie
2022/2023 Wystawa prac Anny Hlebowicz w ramach Biennale Nieużytków CAM
Nowolipie (organizatorzy: Grupa w Działaniu, Architektura i Biznes, ZODIAK Warszawski
Pawilon Architektury)
2024 Czas ciszy. Wystawa tkaniny artystycznej Galeria Ostrołęka (Ostrołęka)
Wystawy zbiorowe:
2009 Wystawa Studentów w Galerii Łazienkowska w Warszawie
2009 Wystawa Zbiorowa Pasaż Sztuki „Imienin”, Galeria Działań, Warszawa
2010 Wystawa prac studentów Prof. Stanisława Baja BAJ-ki w podziemiu (podziemia
kościoła ewangelicko-augsburskiego Św. Trójcy) Warszawa
2010 XI Ogólnopolska wystawa Tkaniny Unikatowej w Muzeum Włókiennictwa w
Łodzi (wystawa przy Triennale Międzynarodowym w Łodzi)
2013 XII Ogólnopolska wystawa Tkaniny Unikatowej w Muzeum Włókiennictwa w
Łodzi (wystawa przy Triennale Międzynarodowym w Łodzi)
2013 Inna Formuła Obrazu, Galeria Salon Akademii (Warszawa)
2013 Sztuka Włókna 2013, Dom Artysty Plastyka (Warszawa)
2015 III Salon Letni Sztuki, Galeria Delfiny (Warszawa)
2016 13 Ogólnopolska wystawa Tkaniny Unikatowej w Muzeum
Włókiennictwa w Łodzi (wystawa przy Triennale Międzynarodowym w Łodzi)
2016 Sztuka Włókna 2017, Dom Artysty Plastyka (Warszawa)
2017 Delfiaton 2017/2018 – wystawia zbiorowa Galeria Delfiny (Warszawa)
2017 Wystawa Malarstwa Doktorantów Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie,
Galeria Głównej Biblioteki Lekarskiej (Warszawa)
2017 XII Międzynarodowy Plener Form z Wikliny i Sztuki Land Artu Miedzy Formą
Naturalną a Geometrią Stulecie Awangardy w Polsce udział w plenerze i wystawie
poplenerowej, Poleski Ośrodek Sztuki (Łódź 28.06-07.07.2017)
2018 Delfiaton 2018/2019 – wystawa zbiorowa Galeria Delfiny (Warszawa)
2019 Sztuka Włókna 2019, Galeria DAP Warszawa – wyróżnienie
2020 Nić przewodnia koloru i światła – Galeria Marchand w Białymstoku.
2021 Dotyk tkaniny - Galeria DAP Warszawa 2021
2022 Sztuka Włókna 2022, Galeria DAP Warszawa – I NAGRODA
2023 Kierunki, wystawa prac absolwentek Pracowni Tkaniny Artystycznej prof.
Doroty Grynczel, Galeria Test (Warszawa)
2023 Wobec Czasu i Przestrzeni, organizator Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi,
Galeria Pod Cieniami, Krosno
2024 Wielowątki kobieca wystawa tkaniny artystycznej, Galeria Aspekty
(Warszawa)
2024 Dotknij Wiatru – Dotknij Ziemi – wystawa na Festiwalu Wibracje
Fotografia u góry: Anna Hlebowicz, Wschód (Kompozycja nr 12), 2022