Prezentowana wystawa jest wynikiem obserwacji, a następnie wizualizacją, materii odnalezionej w dawnych obozach zagłady, obejmująca rozwijającą się tam biosferę i strukturę ciągle przekształcających się obiektów w zdehumanizowanych przestrzeniach. Prowadzone przeze mnie badania są próbą ujawnienia zjawiska, które można nazwać „życiem po życiu”, procesów zachodzących w przyrodzie na obszarach wypełnionych ludzką śmiercią. Jako tytuł swojej pracy przyjęłam nazwę pleśni Alternaria alternata, która była najbardziej ekspansywnym organizmem podczas mojej pierwszej „mikrobiologicznej peregrynacji.
Anna Zagrodzka
Twórczość Anny Zagrodzkiej ukazuje transdziedzinowe (tj. łączące humanistykę i przyrodoznawstwo) kompetencje wielu współczesnych badaczy i artystów pozwalające na ukazanie świata pod mikroskopem, w skali mikro, który w klasycznych ujęciach nie jest dostrzegalny. Pozwala na zmianę punktu widzenia i przekraczanie antropocentryzmu, prowokując inspirowaną Bruno Latourem myśl, że to nie tylko fotografowane przez artystkę bakterie, grzyby i porosty przydarzają się ludziom, ale i odwrotnie – człowiek przydarza się mikroorganizmom i roślinom, a spotkanie te w sposób istotny zmienia jedne i drugie formy życia.
prof. dr hab. Ewa Domańska
Anna Zagrodzka (ur. 1991) – ukończyła Fotografię w Szkole Filmowej w Łodzi oraz uzyskała dyplom inżynierski na Politechnice Łódzkiej. W realizowanych projektach bada zależności zachodzące między nauką a sztuką. Łączy fotografię z instalacjami wideo i sferą dźwiękową. Fotografka w zespole architektoniczno-artystycznym realizującym projekt „Amplifikacja natury” na 16 Międzynarodowym Biennale Architektury – La Biennale Di Venezia (Pawilon Polski, 2018). Uczestniczyła w programie mentorskim Sputnik Photos (2016/2017). Brała udział w projekcie „Szkoła Patrzenia. Projekt edukacji wizualnej” (2018/2019). Kuratorka wystawy "Fotografia subiektywna w sztuce polskiej 1956 – 1969” (Interphoto, Białystok 2019; Galeria Labirynt, Lublin 2016). Laureatka SHOW OFF (Miesiąc Fotografii w Krakowie) w 2015 r. Odbyła staże w Whitworth Art Gallery i Manchester Museum. Autorka publikacji: „Fotografia subiektywna w sztuce polskiej 1956 – 1969” (Galeria Labirynt, Lublin 2016); Rytm chłodnego rozsądku w: „NOT.FOT. Notatnik fotograficzny Władysława Hasiora” (Muzeum Tatrzańskie, Zakopane 2017).