Twórczość, którą uprawiam to działania związane z grafiką, obiektami malarskimi, fotografią jak również projektowaniem grafiki użytkowej. Działania twórcze wiązały się i wiążą do dziś z analizą prostych form geometrycznych. Jest to dialog pomiędzy mną, a sztuką geometrii, który łączy w sobie kilka światów zbudowanych z figur euklidesowych, kompozycji opartych na różnego rodzaju liniach, punktach i płaszczyznach. Przestrzeń jest tematem wiodącym w moich pracach, między innymi w cyklach grafik. Przestrzeń ta jest różna, zazwyczaj opiera się na kontrastach na przykład fotografii z elementami graficznymi, a innym razem na kontrastach płaszczyzn i linii. W pracach malarskich lub rysunkach dochodzi trzeci wymiar – realna przestrzeń. Generalnie, działania prowadzone są na płaszczyźnie, która może mieć różne właściwości i oblicza. Zazwyczaj jest nią papier, czasami blacha perforowana, kalka techniczna i pleksi. „Przestrzeń metafizyczna” (2022), to kompozycje zbudowane z trójkątów i linii. Za pomocą barw i prostych figur geometrycznych uzyskuję na płaszczyźnie dodatkowy wymiar. Efekt wzmocniony jest przez zróżnicowanie formalne elementów użytych w kompozycji.
Użycie podłoża z blachy perforowanej bierze czynny udział w przekazie wizualnym, który działa na płaszczyźnie i w przestrzeni. W zależności od intensywności i kierunku padającego światła obserwujemy przenikanie się dwóch światów: jednego – namalowanej kompozycji zbudowanej z elementów tworzących wrażenie przestrzeni i drugiego – przestrzeni utworzonej pomiędzy perforowanymi płaszczyznami, a ścianą. Figury geometryczne z jednej strony służą przewidywalności dzieła, z drugiej otwierają utwór na złożone relacje między takimi zjawiskami jak przestrzeń czy światło. Prace z zakresu grafiki realizowane są w technikach serigrafii, druku cyfrowego. W cyklu grafik „Ruch” (2021) zatrzymana w kadrze chwila kontrastuje z układem form geometrycznych. W obszarze poszukiwań pojawiło się zainteresowanie człowiekiem. Człowiek jako forma biologiczna niosąca ze sobą wiele konotacji. Cykl grafik zbudowany jest z dwóch różnie działających środków wyrazu. Fotografia notuje chwilę opisującą konkretny ruch, pokazuje zmienność obrazu, który staje się nieostry, reporterski. Ten zazwyczaj czarnobiały zapis zetknął się z liniami prostymi i płaszczyznami o charakterze geometrycznym. Elementy uporządkowane, euklidesowe odzwierciedlają sferę intelektu i porządku. Fotografie natomiast są pełne ruchu i zmienności. W cyklu „Ruch” achromatyczne fotografie kontrastują z geometrycznie wyznaczoną przestrzenią. Zderzają się dwa światy, istniejący – realistyczny, z idealnym – geometrycznym. Rytm fotografii kontrastuje, a czasami przenika się z płaskimi i wypełnionymi monochromatycznym gradientem płaszczyznami wyznaczającymi różne obszary i przestrzenie, które czasami podkreślają swój niezależny rytm. Dwudźwięk, wielość mediów, obrazów jest swoistym kodem wypowiedzi.
W fotografiach pojawia się również motyw geometryczny – koło. Są to koła rowerów, które potęgują wrażenie rytmu. Koło pojawia się również w cyklu grafik drukowanych techniką serigrafii „Przestrzeń 10KL-NZ” (2019/20), który interpretuje dwie geometryczne przestrzenie zbudowane przy pomocy płaszczyzn i linii. Dążenie do uproszczenia dzieła znalazło wyraz w ograniczeniach kolorystycznych. Paleta barw jest zawężona. Prace operują dwoma kolorami niebieskim i żółtym oraz czarnymi liniami. Notują i interpretują. Sugestia przestrzeni nie jest uzyskana za pomocą środków perspektywy zbieżnej czy powietrznej. Iluzja przestrzeni powstała poprzez naniesienie na papier punktów mniejszych i większych konkretnej barwy i kształtu – rastra. Koło staje się ulotne i przestrzenne. Nie jest już tak oczywiste jak to sylwetowe, ograniczone linią powstającą na styku dwóch płaszczyzn. Sylweta i jej brak opisują ten sam kształt – koła. Iluzoryczną przestrzeń zaznaczoną przez wrażenie pulsacji zatrzymują czarne cienkie linie, które wyznaczają inną, bardzo konkretną przestrzeń. Cykl serigrafii „Układ-Przestrzeń” (2021). Punktem wyjścia jest świadomość płaszczyzny, na której rozmieszczone zostały półkoliste, koliste i linearne kształty. Kompozycje mają charakter cykliczny, następują po sobie, jednak powtórzenia nie są identyczne. Zmienia się barwa, kierunki podziału koła i linii. Instalację tworzą kompozycje trzydziestu elementów zbudowanych z różnie ułożonych na płaszczyźnie kształtów. Dwa rodzaje czerwieni i czerń wyznaczają obszar barwny pracy. W cyklu „Układ-Przestrzeń” uwzględniony został czynnik zmienności. Ważne są procesy dotyczące komponowania, ale również te dotyczące odczytu. Wygląd zmienia się, ale konstrukcja pozostaje ta sama. Prace z tego cyklu opierają się również na złudzeniu ruchu. Powtarzalne, odręcznie zapisane krótkie linie tworzą falujące płaszczyzny, nawiązują do natury i są działaniem zacierającym granice pomiędzy emocją a intelektem.
Anna Szumigaj-Badziak
Anna Szumigaj-Badziak – studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (dzisiejsza ASP). Dyplom w 1990 r. na Wydziale Grafiki. W 2013 roku uzyskała tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk plastycznych, dyscyplina artystyczna – sztuki piękne na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od 2010 roku praca naukowo-dydaktyczna na kierunku Wzornictwo w Instytucie Architektury Tekstyliów na Wydziale Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów Politechniki Łódzkiej. Uprawia grafikę, malarstwo, grafikę projektową i fotografię. W swoich pracach zajmuje się rozważaniami na temat geometrii. Zagadnienie to poruszane jest w realizacjach graficznych, malarstwie, ale również w projektach graficznych plakatów i książek.
Wystawy indywidualne (wybór): Grafika projektowa, malarstwo, Ośrodek Edukacyjno-Muzealny Roztoczańskiego Parku Narodowego, Zwierzyniec 2000; Grafika projektowa, Rozważania na temat geometrii, ASP, Łódź 2013; Książka, malarstwo. Biuro Wystaw Artystycznych Galeria Zamojska. Zamość, 2014; Grafika, malarstwo. SPAW ERA ART, Gdynia, 2015; Labirynty materii. Obiekty malarskie, plakat. Lwowska Narodowa Akademia Sztuki, Lwów, Ukraina, 2016, , Interpretacje Anna Szumigaj-Badziak, BWA, Sieradz 2018, Zapis – geometria, Łódź 2018, Abstrakt i projekt, Project Art Gallery, Lublin 2019, ŚLADY – Anna Szumigaj-Badziak, Łódź 2021, Laboratorium form, Olsztyn 2021, Struktura form Anna Szumigaj-Badziak – wystawa indywidualna, Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater, Częstochowa 2022 Wystawy zbiorowe (wybór): The Four Corners Of The Earth, Rickshaw House Galleries, Londyn 2010; 9 Triennale Małych Form Malarskich, Toruń 2013; KOLONIA ARTSTÓW, Festiwal Stolica Języka Polskiego, Szczebrzeszyn, 2016; 5 Międzynarodowe Biennale Obrazu QUADRO ART, Łódź, 2016: Międzynarodowa wystawa malarstwa i tkaniny unikatowej EKO MATERIA, Pałac Opatów w Oliwie. Gdańsk, 2017; 45. Salon Zimowy - Radom 2018; Wystawa ZPAP Okręgu Łódzkiego, Project Art Galery, Łódź 2018/2019, 11 Triennale Małych Form Malarskich, BWA, Toruń 2019; 17. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Łódź 2020; 11 Międzynarodowe Biennale Miniatury, Częstochowa 2020; Międzynarodowa Wystawa Plakatu i Typografii Kinetycznej TYPE TEXT | IDENTITY, Łódź 2020; 46. Salon Zimowy - Radom 2020; 7 Międzynarodowe Biennale Obrazu QUADRO ART, Łódź 2021;, IV Mini Print International Cantabria 2021, Centro de Arte Faro Cabo Mayor, Hiszpania 2021; Galeria Podróżna: Autoportrety - Pocztówki z Polski / Traveling Gallery: Self-Portraits - Postcards from Poland, Kilce 2021 Wystawa towarzysząca: 11. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, 27 Biennale Plakatu Polskiego Katowice 2021, 12 Międzynarodowe Biennale Miniatury, Częstochowa 2022, 50 Bienal International de Miniprint 2022, Laguna Paiva, Argentyna, V Mini Print International Cantabria 2022, Centro de Arte Faro Cabo Mayor, Hiszpania Nagrody i wyróżnienia: XXII Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny W OBIEKTYWIE 2016, Galeria Wieża Ciśnień, Kalisz, 03.2017, wyróżnienie; 45. Salon Zimowy - Radom 2018, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” Radom, nominacja do nagrody; 11 Międzynarodowe Biennale Miniatury, Częstochowa 2020 – pierwsza nagroda; 17. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Polska, Łódź 2020 – nominacja do Medalu Honorowego; 46. Salon Zimowy, Radom 2020, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” Radom – nominacja do nagrody.