Anna Kutera, Titanic


08.03.2024 - 14.04.2024

Titanic – największy, najnowocześniejszy, najbezpieczniejszy, najpiękniejszy okręt pasażerski, miał dać cywilizacji początku XX wieku poczucie triumfu myśli technicznej nad żywiołami natury. Media przyczyniły się do jego uwiarygodnienia. Czar prysł podczas dziewiczego rejsu. Natura powiedziała: „Jeszcze nie”, a nasza wiara została poddana próbie konfrontacji z rzeczywistością.
 
Instalacja TITANIC
Jest jak bombonierka dla ciekawskich z sekretnymi okienkami do odnajdowania „smakołyków”
Jest jak sekcja zwłok z odsłoniętymi wnętrznościami w konstrukcji żeber i szkieletu
Jest jak zbiór pamiątek z codzienności w kontekście czasu obecnego i historii
Jest jak tabloid codzienny wypełniony „newsami”
Jest jak ludzka próżność i ignorancja
Jest jak napomnienie z przestrogą dla tych co zapomnieli
Jest ironią ze współczesnej cywilizacji wciąż walczącej o wszystko
   
 
Idea Post – Titanica nasuwa analogie z historii, mitów i legend od Arki Noego, wyspy Atlantydy, Wieży Babel czy Sodomy i Gomory. Wreszcie wszystkie wojny historycznych wielkich mocarstw aż do współczesnych o wzniosłe cele, np. Światowych Iluminatów, czy „Państwo Islamskie”. Zawierały one w swej idei śmierć w imię wyższych celów.

Realizowane idee zdobywców, odkrywców i wynalazców, i konstruktorów również okupione są ofiarami na ołtarzu idei postępu – choć w tym przypadku, paradoksalnie, każdy wypadek przyczynia się do modyfikacji i zmian parametrów konstrukcyjnych urządzenia na coraz lepsze i bezpieczniejsze.

Post – Titanic może być również refleksją nad kondycją i aspiracjami kolejnego pokolenia, jak i pojedynczych ludzi. Celem działania ludzi jest SUKCES. W niezmierzonej ilości dyscyplin, od takich małych jak „by smakowała rodzinie zupa”, „by dziecko było zdrowe”, po wielkie sukcesy finansowe, sportowe, artystyczne, naukowe; osiągnięcie celu intelektualnego, materialnego, terytorialnego, zwycięstwa idei, na jak NAJ większą skalę… ZWIEŃCZONY popularnością, bogactwem, uwielbieniem, zachwytem, miłością, szacunkiem, respektem, władzą…

A tu coś nie zadziałało: złośliwość ludzi, materii, losu, pech, złe geny, zły czas… (przecież nie wszystko da się przewidzieć!).
A może by tak poprosić Siły Wyższe o pomoc?
A może by tak zbudować UKŁAD wsparcia i zależności?
A może by tak „poprawić” (zniszczyć) to co przeszkadza?
I koło się zamyka!

PROCESY I SKUTKI wydarzeń, sukcesów i porażek śledzone są przez massmedia i w globalny sposób wszystkimi medialnymi środkami podsycają ciekawość prawie całej ludzkości, karmiąc nas, podając wzorce, sposoby i definicje na odniesienie sukcesów i porażek. Stąd obrazami wizualnymi wykorzystywanymi przeze mnie są Post – ilustracje zaczerpnięte z mass mediów.

Post –Titanic symbol perpetuum mobile ludzkich dążeń, marzeń, ciekawości, wędrówki…
To przenośnia otwierania i zamykania wszelkich działań.
 
                                                                                       
Anna Kutera urodzona w Zgorzelcu. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (dziś ASP) we Wrocławiu, Wydział Malarstwa, Grafiki i Rzeźby, dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Konrada Jarodzkiego (1972-1977). W latach 1973-1981 współorganizowała działalność Międzynarodowej Galerii Sztuki Najnowszej (prywatnej) i Galerii Sztuki Najnowszej w Klubie Studenckim „Pałacyk” we Wrocławiu. Natomiast w okresie od 1984 do 1998 roku była współwłaścicielką Studia Artystyczno-Reklamowego TAK we Wrocławiu. W latach 1980-1983 była kierownikiem artystycznym Salonu Sztuki Najnowszej PP PSP we Wrocławiu (ul. Jatki). Od 1977 jest członkiem ZPAP Okręgu Wrocławskiego. Współpracowała z Romualdem Kuterą w Galerii Sztuki Najnowszej Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim.
Od 1972 roku aktywna twórczo, artystka multimedialna, uprawia fotografię, malarstwo, instalacje i film. Dała impuls i współorganizowała w latach 1975-1985 międzynarodowy ruch Sztuki Kontekstualnej. Należy do międzynarodowego gremium artystek sztuki feministycznej. Jej sztuka ogniskuje się na kontekście społecznym, interpretuje go swoisty sposób za pomocą wielu mediów. Od początku kariery jej pierwsze prace to fotografia autokreacyjna. Pracuje seriami: "Morfologia Nowej Rzeczywistości" (1975-1976), "Sytuacje Stymulowane" (1976 -1990). Kolejne to "Moje Domy", "Genetyczne Konteksty, "POST Massmedia" i "Oswajanie Przestrzeni".


Galeria Sztuki Współczesnej BWA Olsztyn
89 527 94 66

Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 38

10-450 Olsztyn

08.03.2024 - 14.04.2024

wernisaż

08.03.2024

18:00