Pomimo postępu technologii, papierowy świat wciąż pozostaje istotnym elementem naszego życia, bogatym w możliwości kreatywnego wyrażania się i przenoszenia ważnych informacji. To nie tylko narzędzie, lecz także nośnik wartości i tradycji, który z powodzeniem współgra z dynamicznym światem cyfrowym. W sztuce i kulturze papier odgrywa niezastąpioną rolę jako medium do wyrażania twórczych pomysłów. Od rysunków i malarstwa po księgozbiory, papier jest symbolem tradycji i piękna. Taką tradycję wyniosłam z domu, pełnego pamiątek rodzinnych , książek , fotografii, akwarel, czy rysunków. Taką tradycją żyję otoczona biblioteką męża, portretami przodków, obrazami przyjaciół, i swoimi. Hołdując tej tradycji - jeden z moich przodków Stanisław Putiatycki malował akwarele, które wystawiane były niedawno w Muzeum Etnograficznym. Przed II wojną światową w Fabryce mojego Dziadka i Ojca nie tylko drukowano książki i mapy ale również produkowano papier. Niestety wojna wszystko przerwała, pozostały tylko książki, a ja nie doczekałam się by w tej działalności rodzinnej uczestniczyć. Pozostały tylko pamiątki w formie książek, choć wiele przepadło podczas burzliwych lat PRL-u .
Właśnie dlatego część mojej pracy poświęciłam pracom na papierze. Są to notatki z podróży, pejzaże czy projekty , które wykorzystuję później jako projekty moich obrazów olejnych. Techniki jakich tu używam to akwarela i pastel.
Drugą część mojej wystawy stanowią obrazy muzyczne. Są to prace wykonane techniką monotypii i akwareli. Prace zainspirowane twórczością Alfreda Lenicy. Gdy wróciłam z Paryża, przez kilka lat prowadziłam własną Galerię LICORNE na Saskiej Kępie . Jedną z pierwszych wystaw, którą urządziłam, była wystawa prac Alfreda Lenicy i jego córki Danuty Lenicy – Konwickiej, o której wystawę poprosił mnie sam Mistrz Tadeusz Konwicki. Wystawę otwierał Wojtek Makowiecki dyrektor poznańskiego Arsenału – znanej wówczas poznańskiej Galerii. Ponad 50 jego prac starannie oprawionych dostałam z Galerii ABC w Poznaniu i właśnie z Arsenału. Były to głównie prace na papierze, monotypie i akwarele. Kontakt na co dzień z autentycznymi dziełami tego malarza i muzyka, nasunął mi myśl połączenia tych dwóch dziedzin sztuki. Zaowocowało to później powołaniem do życia Grupy Twórczej Symfonia, skupiającej dziś znanych artystów warszawskich. Właśnie od monotypii zaczęła się moja przygoda z grafiką. Dużą wystawę monotypii muzycznych – „Monotypie i inne karty pamięci” prezentowałam w 2015 roku w CPK Praga Południe i 2016 roku w Biblioteka Miejska w Puszczykowie, w moim rodzinnym mieście. Monotypie „Gothique silvestre” pokazywałam w Galerii
„Korekta”. Dziś skupiam się na „Monotypiach muzycznych”, które są wizytówką mojego malarstwa abstrakcyjnego. Monotypie to unikaty, ponieważ namalowany obraz można odbić tylko raz. Ważny jest dobór odpowiedniego papieru który nie jest dziełem przypadku, lecz wyborem artysty, gdyż od papieru zależy też trwałość dzieła. Nie można tego lekceważyć. Moje monotypie odbijam na papierze Fabriano, i sygnuję stemplem suchym, tak jak pozostałe prace wykonane na papierze. Każda z moich prac posiada certyfikat autentyczności.
Anna Forycka-Putiatycka
Malarz i grafik, członek Związku Polskich Artystów Plastyków i IAA/A/AP-UNESCO. Jest absolwentką Wydziału Architektury Wnętrz Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, obecnie Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Uczęszczała do pracowni malarstwa: prof. Tadeusza Brzozowskiego i prof. Andrzej Kurzawskiego oraz wystawienniczej Stanisława Zamecznika. Studiowała także na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, na Wydziale Konserwacji Zabytków.
W Stacji Naukowej PAN i Bibliotece Polskiej w Paryżu, obecnie Instytut Biblioteka Polska w Paryżu, a następnie w Galeriach Sztuki w Warszawie współorganizowała wernisaże oraz wydarzenia kulturalne
i naukowe. Przez wiele lat wraz z mężem i dziećmi prowadziła Salon Naukowo-Artystyczny „Souvenir Napoléonien”. Podczas „Festiwalu Saskiej Kępy” otwiera swoją pracownię i Galerię Sztuki w ogrodzie. Jest Założycielem i kuratorem wystaw Grupy Twórczej SYMFONIA przy OW ZPAP (malarstwo inspirowane muzyką). Pisze recenzje z wystaw o sztuce, wspomnienia i wstępy do katalogów Grupy "Symfonia". Jest członkiem Grupy Hoovera, Visual Dance, Art. Interference, "Klubu Malarzy" przy Towarzystwie Historycznym im. Szembeka, a także należy do Stowarzyszenia Marynistów Polskich. Jest finalistką konkursów: „Muza 2015 – Magdalena Abakanowicz” – Warszawa 2015; Międzynarodowego Konkursu - II Quadriennale Betesda 2021 , konkursu „Grafiteka 2019”. Brała udział w konkursach: Obrazy malowane muzyką / Fundacja Kulturalna Polski Krajobraz. J. Paderewskiego, Kraków 2010/11 - (praca w katalogu), VI Międzynarodowe Biennale Pasteli Nowy Sącz 2013 (praca w katalogu), VII Międzynarodowe Biennale Grafiki Guanlan China 2019 - monotypia w kolekcji. Swoje prace prezentowała na ponad 250 wystawach zbiorowych i 30 indywidualnych w kraju i za granicą. Znana jest ze swoich wyjątkowych monotypii – cykli „Muzyka” i „Katedry”. Maluje akwarele, uprawia malarstwo pastelowe i zajmuje się grafiką artystyczną. Jednak wiodące prace to wielkoformatowe obrazy olejne, które są kontynuacją pamiętnika życia, które płynie niczym rzeka, pozostawiając po sobie „ślad krajobrazu” w postaci dzieł sztuki. W swojej twórczości skupia się na świetle, kontrapunkcie, melodii, harmonii i kolorze. Dba o jakość faktury. Przekazuje emocje związane z przeżyciami i obserwacjami przyrody. Aby osiągnąć zamierzony cel posługuje się różnymi środkami wyrazu, od realizmu po abstrakcję. Stosuje różne techniki. W malarstwie podejmuje cykle tematyczne – starając się poprzez artystyczne gesty wydobyć piękno nowego wyrazu, wywodzącego się z tradycji sztuki. Inspiracje czerpie zarówno z podróży jak i z historii swojej rodziny.