Dusza może opuścić ciało człowieka pod postacią motyla. Jej wędrówki przybierają formę dobrych lub złych snów. Jeśli zagubi się w nieznanych miejscach jej gospodarz doświadcza koszmarów, a jeśli napotka tam ona złe duchy, człowieka może dotknąć ciężka choroba. Budząc kogoś gwałtownie ze snu można go pozbawić życia, gdy jego dusza nie zdąży wrócić do ciała.
Podczas rytuału ley-bya-taik, w absolutnej ciszy, indywidualna dusza osoby, będącej w transie, zostaje wywabiona najpierw poza ciało, a potem poza przestrzeń ceremonii,przy pomocy zręcznej gry luster, która przyciąga motyle.Teraz w ciało wstąpić może dusza któregoś z natów, jednego z niezliczonych duchów, które zamieszkują birmańskie krajobrazy i umysły Birmańczyków, a wywodzą się z przed buddyjskich, animistycznych wierzeń. W ten sposób człowiek poślubia nata i staje się nat-kadaw, medium pomiędzy światem ludzi, a królestwem duchów.
Nat-kadaw, powiernik doczesnych trosk,kontaktuje się z natami, prosi ich o przychylność, wskazówki, zdrowie i wszelką pomyślność oraz diagnozuje powierzone sobie problemy. Szczególną moc zyskuje zatracając się w transowym tańcu w czasie nat-pwe, festiwalu natów.
Zawsze, kiedy uczestniczę w nat-pwe, mam wrażenie wejścia w przestrzeń, w której zacierają są granice między snem i jawą, transem i pełną świadomością, między świętym rytuałem i ludyczną zabawą. Rozmytajest również granica pomiędzy pierwiastkiem żeńskim i męskim, gdyż nat-kadaw przechodzą płynnie w role odmiennych płci. Natywybierają na swoich pośredników mężczyzn, kobiety, a także bardzo często osoby transgenderowe. Wierzy się, że są one obdarzone specjalnymi zdolnościami medialnymi ze względu na swoją orientację, która leży pomiędzy dwoma biegunami i jako nat-kadaw traktowani są z szacunkiem i respektem.
Anita Andrzejewska
Anita Andrzejewska – absolwentka grafiki na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, fotografka, podróżniczka i ilustratorka książek dla dzieci. Współpracuje z Galerią Leica w Warszawie i Gallerie Camera Obscura w Paryżu.
Stypendystka Ministra Kultury, zdobywczyni licznych nagród krajowych i zagranicznych, m.in. Grand Prix Vintage Photo Festival w Bydgoszczy, w konkursie na projekt fotograficzny dla amerykańskiego Santa Fe Center for Visual Arts oraz w zorganizowanym we Francji konkursie ilustracji dziecięcej Figures Futur. Swoje prace wystawiała w Islandii, Japonii, Kanadzie, USA, Iranie, Turcji, Niemczech, Czechach, Francji, Grecji, Hiszpanii, na Węgrzech i Słowacji. Jest autorką kilkunastu indywidualnych wystaw fotograficznych, z których najważniejsze to: „In the Blink of an Eye” (2016; The Rencontres Internationales de la Photographie en Gaspésie, Kanada)„Niespiesznie” (2014; Leica Gallery, Warszawa), „Patrząc” (2011; Warszawa, Kraków, Łódź), „Nur-e dżan” (2009; Warszawa, Katowice, Ateny, Stambuł), „Footprints” (2007; Toruń), „Miejsca” (2004; Katowice).
Od lat angażuje się w projekty artystyczno-społeczne, łączące Europę i Azję. Prowadziła m.in. warsztaty plastyczne dla dzieci w indyjskim Ahmedabadzie, w Stambule, w Turynie i Genui, kilkakrotnie odwiedziła też Iran, gdzie współtworzyła projekty fotograficzno-literackie w Teheranie, Isfahanie, Szirazie, Jazdzie.
Fotografie prezentowane na wystawie powstały w Birmie w latach 2011-2019.