Tytułowa Gorączka jest odniesieniem do ekspansji jemioły jako jednego z symptomów choroby dotykającej naszą planetę. Mówiąc o inspiracjach tematem, Alicja Kochanowicz zaznacza, że była to swego rodzaju niemożność pozbycia się pewnej myśli i odczucia. „Temat ten niepokoił, a zarazem przyciągał mnie na tyle mocno, że nie mogłam oderwać się od obserwacji i dokumentacji fotograficznej tego zjawiska”- opisuje artystka.
Jak podają najnowsze źródła w Europie wzrost średniej temperatury i idące za tym ocieplenie klimatu jest dwukrotnie szybsze niż na innych obszarach globu. Na terenie Polski permanentna susza występuje od 2015 roku, a jednym z najbardziej dotkniętych tym zjawiskiem jest obszar województwa kujawsko – pomorskiego.
Sytuacja związana z niedoborem wody jest jednak bardziej skomplikowana i nie jest wyłącznie efektem destabilizacji klimatu. Prowadzona przez dziesiątki lat aż do teraz niezrównoważona gospodarka wodna, oparta między innymi na osuszaniu mokradeł, czy regulowaniu rzek jest drugim ważnym powodem zachwiania równowagi wodnej kraju. W wyniku tych działań w Polsce straciliśmy co najmniej 85% terenów bagiennych, które zapobiegają suszom retencjonując, oraz oczyszczając wodę w środowisku. Jest to szczególnie istotna informacja w kontekście raportu GUS, według którego nasz kraj znalazł się na czwartym od końca miejscu w Unii Europejskiej pod względem ilości słodkiej wody przypadającej na jednego mieszkańca.
W krótkowzroczności gatunku ludzkiego osadzonego w kapitalizmie, będącej de facto powolną autodestrukcją polegającą na drenowaniu swojego środowiska życia, Alicja Kochanowicz dostrzega analogię do sposobu bytowania gatunku jemioły. Ten roślinny drapieżnik zmuszając drzewo do wytężonego wysiłku na jego rzecz, w ostateczności doprowadza swojego żywiciela do śmierci.
Analogicznie, w sposób przewrotny ludzkość pracując w imię idei nieograniczonego rozwoju, działa na swoją niekorzyść, nie tylko w obrębie środowiska. Tempo pracy jednostki dyktowane rytmem szybkiego wzrostu w systemie kapitalistycznym, drenuje również jej organizm, narażony na chroniczne zmęczenie, stres i w konsekwencji na choroby cywilizacyjne. Osłabienie układu immunologicznego, a także utrudnione warunki środowiskowe zapowiadają w przyszłości, że to egzystencja człowieka będzie zagrożona. Ziemia przetrwa.
Czy auto /destrukcja wpisana jest w życie człowieka? Czy możemy zrównoważyć chorobotwórcze działania naszego gatunku? Jakie będą konsekwencje zmian w przyrodzie, które z nich możemy obserwować już teraz, i jak procesy te wypływają na nasze życie? Czy możemy coś jeszcze zrobić by ochronić echa środowisk pierwotnych, występujących w naszym mieście?
Wystawa Gorączka / Fever ma być przyczynkiem do dyskusji na temat narastającego problemu suszy oraz łagodzenia skutków zmian klimatu, ale również źródłem refleksji nad wciąż promowanym i dominującym, pospiesznym i zautomatyzowanym stylem życia opartym na konsumpcji.
W realizowanym projekcie artystka porusza również zagadnienia związane z kondycją psychiczną człowieka, przeplata wątki stresu, budowania odporności oraz tworzenia wspólnot jako sposobu prze / trwania gatunku ludzkiego.
Główną osią wystawy Alicji Kochanowicz jest motyw jemioły z jej nieoczywistą i niejednoznaczną, półpasożytniczą bytnością, którą artystka dokumentuje swoim obiektywem. Na ekspozycji w Wozowni, oprócz wspomnianych fotografii, znajdą się również obiekty oraz materiały multimedialne – nagrania dźwiękowe i wideo, a także przygotowany przez artystkę i rozpylony w przestrzeni zapach. Wszystkie zmysły więc, zostaną poruszone delikatnie, po to by odebrać i „usieciowić” w nas zaznaczone przeze Alicję wątki, budując uniwersalną i wrażliwą na niuanse metaforę funkcjonowania współczesnego człowieka wobec Natury.
Alicja Kochanowicz – artystka audiowizualna. Absolwentka Fotografii na UAP (2015) oraz intermediów i multimediów na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu (2018). Aktualnie rozpoczyna badania w szkole doktorskiej Academia Artium Humaniorum na rodzimej uczelni, łącząc potencjał praktyk postartystycznych z budowaniem odporności na katastrofę klimatyczną, szczególny nacisk kładąc na lokalną problematykę mokradeł. W swoich działaniach wykorzystuje między innymi fotografię, wideo, performance i dźwięk, koncentrując się na człowieku i jego relacjach z otoczeniem. Współpracuje z inicjatywami artystycznymi, kulturalnymi i edukacyjnymi. Stypendystka Miasta Torunia w dziedzinie kultury. Współtworzy galerię Szatnia w Toruniu.
Kuratorka: Joanna Gwiazda