Odrzucam reguły, aby stworzyć sobie dogodne warunki, jedyną regułą jest brak reguł. Malowanie jest dla mnie podejmowaniem prób wyzwalania swojego umysłu „ze wszystkiego” co go osacza, co w nim jest, co go blokuje. Nie myślę za dużo o tym co stworzę, nie projektuję – wchodzę w obraz całą sobą tu i teraz odkładając na bok całą resztę. Moim celem jest kolor, kompozycja i samo malowanie. Dzięki temu sztuka działa na mnie terapeutycznie.
Aleksandra Szewczuk
I na tym właściwie można by skończyć rozważania. To Ona sama świetnie zdefiniowała czym jest kolor nie tylko w Jej twórczości, ale również w Jej życiu. To szczera deklaracja, która w jasny i precyzyjny sposób definiuje Jej sztukę. Artystka kocha barwę, zna jej moc kreacyjną i oczyszczającą. Ale jednocześnie ma w sobie respekt dla kompozycji. To te cechu stawiają ją na pozycji godnych kontynuatorów ekspresjonizmu abstrakcyjnego – silnie akcentowanych plam barwnych, czyli color field painting. I jest w tym naprawdę niezwykle przekonywująca. Jej kolor ma rzeczywistą siłę oddziaływania również w sensie materialnym, ponieważ maluje na surowym, niczym nie zagruntowanym płótnie. Barwa staje się przez to jeszcze bardziej odczuwalna, również w swoim haptycznym znaczeniu.
Fragment tekstu Małgorzaty Paszylki- Glaza, Granica/granice barwy. Doświadczenie koloru w twórczości Aleksandry Szewczuk.
Aleksandra Szewczuk (ur. 1982, Gdynia) artystka tworząca w Sopocie, działająca w nurcie abstrakcji ekspresjonistycznej color field painting. Absolwentka malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, jedna z pierwszych dyplomantek prof. Jerzego Ostrogórskiego. Finalistka Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego w bydgoskim BWA w 2020 roku, finalistka XIII Triennale Małych Form Malarskich w Toruniu w 2019 roku i III Pomorskiego Triennale Sztuki w Sopocie w 2019 roku. W roku 2021 zrealizowała dla Miasta Gdyni w ramach Falochronu Kultury serię 4 obrazów w autorskim projekcie.
Charakterystyczną cechą jej dzieł jest to, że tworzy je na surowym, niezagruntowanym płótnie, wykorzystując opracowaną przez siebie technikę pracy z farbami akrylowymi, które wnikają w płótno, tworząc w efekcie żywą kolorystycznie, matową i szlachetną powierzchnię. Brała udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce, Australii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Niemczech, Szwecji, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech oraz w zbiorach Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.