W cyklu „Via Lucis” kluczową rolę odgrywa światło. Stanowi ono niezbywalny warunek widzenia w ogóle, bez niego nie istniałaby sztuka w formie, jaką znamy. Tutaj jednak światło zostało użyte specjalnie i świadomie. Dzięki niemu autorka stworzyła w swoich pracach rysunki potencjalne; kompozycje, które zmieniają się w zależności od rodzaju oświetlenia i innych jego parametrów, w rodzaju barwy, natężenia, kąta padania. Światło i cień tworzą więc rysunki z pomocą wklęsło-wypukłych form. Rysunki, które w pewnych warunkach tracą ostrość aż do ich całkowitego zaniknięcia. Ta gotowość do ujawnienia się kompozycji, ta gra optyczna z pojawianiem się i znikaniem rysunku istnieje więc dzięki oświetleniu i jest skierowana do zmysłu wzroku.
Na tym jednak nie koniec, bo równie ważną rolę, co wzrok w cyklu „Via Lucis” pełni zmysł dotyku. Tak naprawdę, te kompozycje wcale nie znikają gdy gaśnie światło, po prostu istnieją w inny sposób. Prace te bowiem są o tyle wyjątkowe, że można przesuwać po nich dłonią, opuszkami palców można dotykać krawędzi, można wodzić po wklęsłościach i wypukłościach form, po chropowatym papierze, ostrych krawędziach i krawędziach łukowatych lub wijących się. W ten sposób można wyczuwać też nadrukowane pola o powierzchni bardziej śliskiej niż pozostałe płaszczyzny pracy graficznej.
W ten sposób Łakoma przypomina o aspekcie dotykowym sztuki. W gruncie rzeczy jest on obecny w każdej odbitce graficznej, ba! w każdej pracy plastycznej w ogóle, lecz często go pomijamy i lekceważymy. W cyklu „Via Lucis” haptyczność odzyskuje swoje znaczenie.
Magdalena Ujma
Agnieszka Łakoma – artystka sztuk wizualnych, graficzka, malarka, autorka obiektów przestrzennych. Ukończyła Wydział Grafiki ASP w Krakowie (2006) oraz historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (2005) w Krakowie. Obroniła doktorat w dyscyplinie sztuki artystyczne na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie (2012). Pełni funkcję Plastyka Miasta (od 2013) i Przewodniczącej Sekcji Grafiki Związku Polskich Artystów Plastyków w Krakowie (od 2019). Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2005–2006 i 2021. Nagrody w kategorii Hommage a Nicolas Schőffer w Budapeszcie (2013) oraz Grand Prix Najlepszej Grafiki Miesiąca ZPAP Kraków (2008, 2013, 2016).
Stworzyła serie graficzne i malarskie: Zasłony, Consumo, Wniebowzięci, Selfmade City, Moving City, Fleur mystique i Via Lucis. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach w Polsce i za granicą m.in. w National Taiwan Museum of Fine Arts, China Printmaking Museum, Reykjanes Art Museum, Muzeum Narodowym w Warszawie, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, Stowarzyszeniu Międzynarodowego Triennale Grafiki oraz Związku Polskich Artystów Plastyków w Krakowie.