Adam Czech
Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Katowicach (1996) i Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie (2001; dyplom z wyróżnieniem w Katedrze Grafiki w pracowni prof. Eugeniusza Delekty). Od 2004 pracuje w macierzystej uczelni w Zakładzie Grafiki. Jest opiekunem Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego Litografów „Kurant”. W 2007 zrealizował przewód doktorski, a w 2014 habilitacyjny.
Swoje prace prezentował na około 500 wystawach kraju i za granicą. Jest laureatem 38 nagród i wyróżnień w konkursach ogólnopolskich, międzynarodowych oraz nagród rektorskich (m.in.: 3 nagroda za wybitne osiągnięcia twórcze w dziedzinie grafiki artystycznej – kategoria Autorski druk artystyczny w IV International Exhibition „Graphics in Kharkiv”, Narodowy Związek Artystów Ukrainy, Dom Artysty, Charków, Ukraina 2023; – wyróżnienie honorowe w 3rd International Biennial of Engraving and Sculpture-Celommi Prize 2023, Fondazione Pasquale Celommi Onlus, l’Aula Magna del Convitto Nazionale Delfico, Teramo, Włochy 2023; 2 nagroda w 11 Rokycanske Bienale Grafiky, Muzeum Dr B. Horaka, Rokycany, Czechy 2022; wyróżnienia honorowe w 46th National Art Biennale – Winter Salon, Mazovian Centre for Contemporary Art „Power plant”, Radom, Polska 2021 i „First Prize Italian Graphics 2020. Arte Grafica Italiana”, Castello dei Da Peraga, Vigonza, Włochy 2020; nagroda w „Original treatment of the topic” – International Graphic Art Festival „Uni Graphica”, The Krasnodar Regional Art Museum named after F. Kovalenko, Krasnodar, Rosja 2019; Grand Prix w XVIII Salonie Wielkopolskim, Museum of the Czarnków Land, Czarnków, Polska 2019; wyróżnienia honorowe w IV International Exhibition of Contemporary Graphic Columbia `17, Industrial University of Santander, Kolumbia 2017 i XIV Bienal Internacional de Gravat Josep de Ribera. Xàtiva, Hiszpania, 2017; 1. nagrody w Primo Premio Grafica Italiana, Padwa, Włochy 2016 i Fifth International Print Biennale Exhibition, Ottawa School of Art, Ontario, Kanada, 2014). Jego prace były reprodukowane w około 250 pozycjach albumowych i książkowych. Brał udział w 21 projektach badawczych uczelnianych oraz pozauczelnianych. Współpracował z blisko 30 interesariuszami zewnętrznymi Uczelni w charakterze koordynatora ze strony Instytutu Sztuk Plastycznych Uniwersytetu Śląskiego, współorganizując wystawy, warsztaty, konkursy, jak również biorąc udział w obradach jury. Współpracował ze środowiskami naukowymi (np. Wyższą Szkołą Techniczną w Katowicach; Instytutem Mikołowskim; Uniwersytetem Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy; katowicką CINiBĄ; Centro Cultural Arquitectura of Universidad Autonoma de Nuevo Leon, Monterrey, Mexico; Lviv National Academy of Arts, Ukraine; Instytutem Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego). Zrealizował ponad 15 projektów artystycznych ze środowiskami pozaartystycznymi (np. wybranymi Aresztami Śledczymi na Śląsku; Wydziałem Inżynierii Biomedycznej, Katedrą Informatyki i Aparatury Medycznej Politechniki Śląskiej; Stowarzyszeniem Paramilitarnym Prochownia 1910 w Rudzie Śląskiej).
Autor w pracach badawczych poszukuje związków warsztatu graficznego i nowych rozwiązań poligraficznych, ich wzajemnych korelacji. Eksperymenty graficzne wyzwalają chęci poznawcze, pozwalają na doświadczanie, stwarzając metody, przyczyniające się do wzbogacenia warsztatu pracy. Wykorzystywane materiały graficzne oraz technologie z zakresu poligrafii stają się
w konsekwencji asumptem do powstania autorskich dzieł graficznych.
Adam Czech jest twórcą wielu prac, zrealizowanych w różnych technikach graficznych. Należą one do następujących cykli graficznych: „Kulturowe spojrzenie na żyrafę”, „Camelopardalis”, „Kosmożyry”, „Pindos”, „Ad-dyton”, „Po-za Scyllą a Charybdą”, „Szkice o życiu”, „Mitologiczne fuzje”, „Duch miejsca – Cieszyn”, „Obiekty graficzne – Zielona Góra”, „Obiekty mitologiczne”, „Tkanki istnienia”, „Mapy myśli”, „Roczniki”, „Ulicznicy”, „Bliskie spotkania”.
Na wystawie indywidualnej w Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim Adam Czech prezentuje grafiki z czterech cykli, pochodzących z lat 2019-2023:
MAPY MYŚLI
Wspomnienia przekonują o znaczeniu przestrzennych jakości spotykanych w otoczeniu. W warstwie treściowej zrealizowanych grafik mapy myśli odnoszą się do poszukiwanych miejsc i przestrzeni: bliskich, znanych, czy też dopiero poznawanych (np. Szopienic, Lwowa, Pafos).
ROCZNIKI
Przestrzeń towarzyszy zmysłom, zwłaszcza orientacji traktowanej jako zmysł architektoniczny. Wpływa znacząco na charakter dzieł, będąc obecną w każdym momencie tworzenia. Nie brakuje jej również w cyklu „Roczniki”, stanowiącym niejako notatnik okresu początków światowej pandemii Covid-19.
ULICZNICY
Cykl wiąże się z dostrzeganiem często niezauważanych elementów miejskiej codzienności, traktowanych niczym widmo. Ulicznicy są stałym fragmentem pejzażu miejskiego, cichymi świadkami rzeczywistości. Autor cyklu próbuje nadać drugie życie przedmiotom, wpływającym na kształt krajobrazu, jak również budującym topografię miasta.
BLISKIE SPOTKANIA
Grafiki z cyklu dotyczą relacji z innymi ludźmi. Podejmuję w nim próbę graficznego zdefiniowania najbliższego otoczenia, kondycji ludzkiej, zaprezentowania miejsca człowieka na ziemi w różnych sferach życia (prywatnego, społecznego, kulturalnego).