Abstrakcja. Przymierze podziałów


14.09.2024 - 27.10.2024

Artystki i artyści:  Zofia ARTYMOWSKA Jan BERDYSZAK Anna CYRONEK-KALINOWSKA Andrzej DŁUŻNIEWSKI Wojciech FANGOR Stefan GIEROWSKI Wanda GOŁKOWSKA Dorota GRYNCZEL Aleksandra JACHTOMA Maria JAREMA Jerzy KAŁUCKI Edward KRASIŃSKI Adam MARCZYŃSKI Janusz ORBITOWSKI Barbara PNIEWSKA Kajetan SOSNOWSKI Henryk STAŻEWSKI Jonasz STERN Ryszard WINIARSKI

kuratorka: Ania Muszyńska

„Utwór-dzieło jest zespołem znaczeń, a znak jest zminimalizowaną częścią komunikatu artystycznego. Suma znaków, ich przekształcenia są dokumentem procesu myślowego autora. Formy geometryczne są literami alfabetu, który pozwala na wpisywanie świata w kształt wizualny. Pion, poziom, kwadrat, trójkąt, koło - staja się symbolami, znakami magicznymi, mistycznymi. Są pierwszymi, najprostszymi elementami dającymi się formułować w układu otwarte, umożliwiają dowolne konstruowanie świata w strukturach filozoficznych."
Wanda Gołkowska

Zapraszamy na wystawę „Abstrakcja | Przymierze Podziałów”, na której prezentujemy oblicza abstrakcji, w ujęciu klasyczek i klasyków polskiej sztuki powojennej. To artystki i artyści, którzy odwołując się do tradycji awangardowych, wypracowali unikalne podejście do formy, koloru i przestrzeni, stając się pionierami nowoczesnych nurtów. Abstrakcja lat 50-tych, 60-tych i 70-tych XX wieku, stanowi jeden z głównych obszarów zbioru  Starak Collection, wyrażając fascynację właścicieli twórczością kreatorów życia artystycznego tamtego czasu. 

Należeli do niech przede wszystkim: Henryk Stażewski, wierny w całej swojej twórczości badacz syntezy, rygoru i jasności abstrakcji geometrycznej; Jonasz Stern, z wyraźną refleksją egzystencjalną, konstruowaną w tajemniczy, wieloznaczny świat symboli i metafor; Stefan Gierowski, w wielkoformatowych kompozycjach malarskich wywiedzionych z doświadczeń oka, podążających w kierunku badania przestrzeni i ruchu; Wojciech Fangor, którego obrazy wypełniają magnetyzujące barwne kompozycje; Kajetan Sosnowski, prezentujący postawę eksperymentatora poszukującego inspiracji intelektualnych w zagadnieniach naukowych, czy Ryszard Winiarski, który od konceptualnych „Obszarów” przeszedł do partycypacyjnych gier i zagadnień tak zwanej „fruwającej geometrii”. Równie istotne dla wystawy są eksperymenty wokół figury walca Zofii Artymowskiej, podziały i linie w układach Wandy Gołkowskiej, czy Doroty Grynczel.

     Wystawa obejmuje różnorodne formy abstrakcji – od geometrycznej precyzji, poprzez grę kolorów, aż po eksperymenty z przestrzenią i materią. Podziały, zarówno w sensie formalnym, jak i konceptualnym, konstruują relacje między formą, przestrzenią i kolorem - fundamentami wypowiedzi abstrakcyjnego dzieła. W symbolicznym ujęciu odnoszą do idei spójności, harmonii, napięcia, co czyni wystawę estetycznym doświadczeniem oraz odzwierciedleniem refleksji nad potrzebą wytchnienia od chaosu. 

Każde z dzieł jest wyrazem indywidualnej interpretacji rzeczywistości, odwołując się do intelektualnych poszukiwań artystów, a także emocji, czy intuicji. Wystawa jest niezwykłą okazją do zgłębienia najwybitniejszych w polskiej sztuce przykładów złożonych relacji w podejściu i technikach, tworzących wspólnie przymierze w ramach szeroko pojętej abstrakcji.

Spectra Art Space

budynek Spectra<br>Bobrowiecka 6

00-728 Warszawa

14.09.2024 - 27.10.2024