I ᴢ̇ʏʟɪ ᴅᴌᴜɢᴏ ɪ sᴢᴄᴢᴇ̨śʟɪᴡɪᴇ. Zᴀᴄᴢᴇ̨ʟɪ ᴏᴅ ʙʏᴄɪᴀ ɴɪᴇᴢᴀᴅᴏᴡᴏʟᴏɴʏᴍ ɪ sᴋᴜᴘɪᴇɴɪᴀ sɪᴇ̨ ɴᴀ sᴡᴏɪᴍ ɴɪᴇᴢᴀᴅᴏᴡᴏʟᴇɴɪᴜ. Bʏᴌᴏ ᴛᴏ ɴɪᴇᴢᴀᴅᴏᴡᴏʟᴇɴɪᴇ ᴡsᴘᴏ́ʟɴᴇ. Rᴏᴢɢʟᴀ̨ᴅᴀʟɪ sɪᴇ̨ ᴅᴏᴏᴋᴏᴌᴀ sɪᴇʙɪᴇ ᴢ ᴄᴏʀᴀᴢ ᴡɪᴇ̨ᴋsᴢᴀ̨ ᴜᴡᴀɢᴀ̨ ɪ ᴄᴏʀᴀᴢ ᴡɪᴇ̨ᴄᴇᴊ ʀᴢᴇᴄᴢʏ ɴɪᴇ ᴘᴏᴅᴏʙᴀᴌᴏ ɪᴍ sɪᴇ̨. Iᴍ sᴢᴇʀᴢᴇᴊ ᴏᴛᴡɪᴇʀᴀʟɪ ᴏᴄᴢʏ, ᴛʏᴍ ᴡɪᴇ̨ᴄᴇᴊ ᴡɪᴅᴢɪᴇʟɪ ɪ ᴛʏᴍ ʙᴀʀᴅᴢɪᴇᴊ ɴɪᴇᴢᴀᴅᴏᴡᴏʟᴇɴɪ ʙʏʟɪ ᴢ ᴛᴇɢᴏ, ᴄᴏ ᴡɪᴅᴢᴀ̨. Nɪᴇᴢᴀᴅᴏᴡᴏʟᴇɴɪᴇ, ᴋᴛᴏ́ʀᴇ ᴏᴅᴄᴢᴜᴡᴀʟɪ, ʙʏᴌᴏ ᴏɢʀᴏᴍɴᴇ. Tᴀᴋ ᴡɪᴇʟᴋɪᴇ, ᴘʀᴢᴇᴘᴀsᴛɴᴇ ɪ ᴄɪᴀ̨ɢʟᴇ ʀᴏsɴᴀ̨ᴄᴇ, ᴢ̇ᴇ ɴɪᴇ ᴅᴀᴌᴏ sɪᴇ̨ ɢᴏ ᴊᴜᴢ̇ ɴɪɢᴅᴢɪᴇ ᴜᴋʀʏᴄ́ ɪ ᴡ ᴋᴏɴ́ᴄᴜ ᴡʏᴘᴇᴌɴɪᴌᴏ ᴄᴀᴌᴀ̨ ᴘʀᴢᴇsᴛʀᴢᴇɴ́ ᴅᴏᴏᴋᴏᴌᴀ ɴɪᴄʜ. Mᴜsɪᴇʟɪ ᴘᴀᴛʀᴢᴇᴄ́ sɪᴇ̨ ɴᴀ ɴɪᴇ ʙᴇᴢ ᴘʀᴢᴇʀᴡʏ, ɴɪᴄ ɪɴɴᴇɢᴏ ʙᴏᴡɪᴇᴍ ɴɪᴇ ʙʏᴌᴏ sᴘᴏᴢᴀ ɴɪᴇɢᴏ ᴡɪᴅᴀᴄ́. Pᴀᴛʀᴢʏʟɪ ᴡɪᴇ̨ᴄ ɪ ᴘᴀᴛʀᴢʏʟɪ. Cᴀᴌʏ ᴅᴢɪᴇɴ́ ɪ ᴄᴀᴌᴀ̨ ɴᴏᴄ ᴏɢʟᴀ̨ᴅᴀʟɪ ᴊᴇ ᴢᴇ ᴡsᴢʏsᴛᴋɪᴄʜ sᴛʀᴏɴ ɪ ᴡ ᴋᴏɴ́ᴄᴜ ᴢɴᴀʟɪ ɴᴀ ᴘᴀᴍɪᴇ̨ᴄ́ ᴊᴜᴢ̇ ᴡsᴢʏsᴛᴋɪᴇ ᴊᴇɢᴏ ᴢᴀᴋᴀᴍᴀʀᴋɪ. Cɪᴀ̨ɢᴌᴇ ᴘʀᴢʏɢʟᴀ̨ᴅᴀɴɪᴇ sɪᴇ̨ ᴍᴜ ɪ ᴢᴀsᴛᴀɴᴀᴡɪᴀɴɪᴇ ɴᴀᴅ ɴɪᴍ sᴘʀᴀᴡɪᴌᴏ, ᴢ̇ᴇ ᴢɴᴀʟᴇᴢ́ʟɪ ᴡ ɴɪᴍ sɪᴌᴇ̨, ᴢ̇ᴇʙʏ ᴢᴀᴄᴢᴀ̨ᴄ́ ᴢᴍɪᴇɴɪᴀᴄ́ ᴡsᴢʏsᴛᴋᴏ ᴛᴏ, ᴄᴏ ʙʏᴌᴏ ᴘᴏᴡᴏᴅᴇᴍ ɪᴄʜ ɴɪᴇᴢᴀᴅᴏᴡᴏʟᴇɴɪᴀ.
Bunt i niezadowolenie powołują do życia każdą utopię. Ania Grzymała w najnowszym cyklu malarskim „A rzeki popłyną syropem z daktyli” wyraża niezgodę na świat zastany. Marzy, fantazjuje, antycypuje, projektuje i eksperymentuje. Nie boi się rozwijania wyobraźni społecznej, nawet jeśli może być posądzona o infantylność czy naiwność.
W najnowszych obrazach wychodzi od frazy kończącej klasyczne bajki „i żyli długo i szczęśliwie”. Pyta, jak mogłaby wyglądać utopia i co należałoby kolektywnie zrobić, żeby zaistniała. Pisze baśń i na jej podstawie maluje obrazy, przedstawiające etapy ewolucji społeczeństwa w stronę „lepszego świata dla wszystkich”. Na jej obrazach papież rozmawia z delfinami, biznesmeni siadają w ławkach szkolnych, spod czapek wyjmowane są „ziarenka nienawiści”, a zabawa kończy się wspólną kąpielą w jacuzzi przedstawiciela Ku Klux Klanu, wydry i muzułmanki. Pisze i maluje swoją utopię z perspektywy „usytuowanej”. W kontrze do znanych utopii historycznych, nie umieszcza jej na oddalonej wyspie czy w fantastycznej krainie. Ulokowuje ją w wyraźnym „tutaj” - polskiej rzeczywistości, wśród ursynowskich bloków, we wschodnio europejskiej metropolii, kilkaset kilometrów od toczącej się wojny, w kraju spolaryzowanym politycznie i mierzącym się z nierównościami ekonomicznymi.
Kuratorka: Michalina Sablik