Katarzyna Rumińska od 2018 roku realizuje cykl zatytułowany FDM, składający się z kilku podkolekcji. Wśród prac stworzonych przez artystkę w ramach zbiorów tj. Expanse, Extend, Unlock, Upgrade, Underground, Interlinked i – najnowszy – Loop znajdziemy obiekty, które moglibyśmy nazwać przestrzennymi asamblażami, kompozycjami rzeźbiarskimi, tkaninami / miniaturami tkackimi, a nawet interaktywnymi instalacjami. Czy tak różne realizacje można sprowadzić do jakiegoś wspólnego mianownika? Okazuje się, że tak, jeśli spojrzeć na nie przez pryzmat kategorii „malarstwa rzeźbiarskiego”.
„Malarstwo rzeźbiarskie” – w odróżnieniu od medium postrzeganego tradycyjnie – akcentuje jakości przestrzenne. Obraz to już nie „płaska powierzchnia pokryta kolorami w określonym porządku” (jak chciałby Maurice Denis), a konstrukt sięgający „w głąb”, złożony z wielu warstw, które należy badać metodami niemalże stratygraficznymi. Kompozycje Katarzyny Rumińskiej składają się z różnorodnych, nałożonych na siebie struktur. Oko odbiorcy ślizga się po nich, odkrywając coraz to nowe przestrzenie, które chciałoby się zbadać nie tyle wzrokiem, ile palcami. Wachlarz zaprzęgniętych przez artystkę tworzyw zahacza zarówno o materie organiczne, jak i przemysłowe. Wiele tu akcentów tekstylnych: w większości pochodzenia naturalnego, takich jak włókno lniane, wełna merynosa, bawełniana mulina. Katarzyna Rumińska łączy je z elementami wykonywanymi przy użyciu drukarki 3D z tworzyw sztucznych. Choć przetwarza je maszyna, artystka sama – na różnych etapach pracy – modeluje je, sprawiając że znajdują one sposób, by „mówić” o człowieku, relacjach czy szukaniu harmonii i równowagi wśród chaosu. Inną ciekawą i znaczącą materią są różnego rodzaju przędze i tekstylia. Artystka wykorzystuje zdolność nici do wicia się, łączenia tego, co rozdzielone, pojawiania się i znikania zgodnie z wybranym wzorem, zataczania pętli, metaforyzując w ten sposób sytuacje zabliźniania, naprawy, próby odnowy i odbudowy tego, co zostało niegdyś przerwane, a także symbolicznie wyznaczając przy ich pomocy trajektorie ludzkiego losu.
Prace Katarzyny Rumińskiej z serii FDM lawirują między skrajnościami. Wykorzystują niemalarskie techniki, a mimo to wciąż orbitują wokół medium obrazowego. Łączą chłodną geometrię, prowadzącą ku racjonalizmowi, z ekspresją form płynnych i organicznych, które – jako że bliskie są ciału – silnie oddziałują na zmysły. Kompozycje te zaczepiają nie tylko nasze oko, ale i dłonie, apelując poprzez swoje zróżnicowane struktury i faktury do zmysłu dotyku. Sprawiają, że w obrębie jednej kompozycji dialogują ze sobą tkactwo, szycie i techniki rzemieślnicze, kojarzone zwyczajowo z wytwórczością rąk kobiecych, oraz produkcja maszynowa – programowana komputerowo, ale wcale nie anonimowa i bezosobowa. Te aspekty sprawiają, że realizacje artystki sytuują się in-between – w wąskiej przestrzeni między kategoriami, gdzie moszczą dla siebie miejsce.
Kuratorka: Natalia Cieślak
𝗞𝗮𝘁𝗮𝗿𝘇𝘆𝗻𝗮 𝗥𝘂𝗺𝗶𝗻́𝘀𝗸𝗮, urodzona w 1988, doktora sztuk plastycznych, artystka wizualna, kuratorka wystaw, adiunktka. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wykorzystuje koncepcję twórczej symbiozy człowieka i maszyny, rozpatruje zagadnienia związane z metaforyzacją relacji między ludzkich przez materializację przestrzeni pomiędzy. Eksploruje kondycję psychiczną tkanki społecznej. Autorka wystaw indywidualnych (Cykl FDM), brała udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą (Bułgaria, Słowacja, Ukraina, Niemcy, Hiszpania, Grecja, Japonia). Ma na swoim koncie nagrody i wyróżnienia: Nagroda Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Dzieła Annale ZPAP Toruń 2018-19, Galeria ZPAP, Toruń; Wyróżnienie Honorowe – VI Ogólnopolski Konkurs Plastyczny Kolaż-Asamblaż, galeria GSW BWA, Olkusz, Wyróżnienie Honorowe – 27 Międzynarodowy Wschodni Salon Sztuki Lublin 2023, Centrum Spotkania Kultur, Lublin. Jej prace znajdują się w zbiorach Galerii Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olkuszu i Muzeum Rzemiosła w Krośnie.
Fotograifa u góry; Katarzyna Rumińska, Valley of plenty, 2022