7. Vintage Photo Festival


18.09.2021 - 02.10.2021

Na przełomie września i października 2021 roku odbędzie się siódma edycja Vintage Photo Festival – stworzonego z pasji do fotografii tradycyjnej i przekonania, że dawne techniki fotograficzne przeżywają dziś renesans. Festiwalowi przyświeca między innymi idea odkrywania fotografii analogowej na nowo. Istotne miejsce stanowi także badanie archiwów fotograficznych oraz pokazywanie odbitek vintage nigdy wcześniej niepublikowanych. Festiwal cyklicznie odbywa się w Bydgoszczy, mieście, które posiada bogate tradycje fotograficzne. Do lat 90. XX wieku działała tu druga co do wielkości w kraju, fabryka produkująca materiały fotograficzne FOTON. Na bazie tego dziedzictwa stworzone zostało prekursorskie wydarzenie, którego celem jest propagowanie fotografii tradycyjnej i prezentacja aktualnych trendów w tej dziedzinie.

Hasłami tegorocznej edycji będą: solidarność, wolność i protest. W nawiązaniu do obchodów 40. rocznicy wydarzeń Bydgoskiego Marca 1981 roku - siłowego usunięcia oraz pobicia działaczy związkowych podczas sesji Wojewódzkiej Rady Narodowej w dniu 19 marca 1981 roku w Bydgoszczy. Wydarzenie to, wraz z wcześniejszym kryzysem związanym z odmową zarejestrowania rolniczej „Solidarności”, sprowokowało masowe protesty. Brutalna akcja odbiła się echem w całej Polsce. Wydarzenia stały się częścią drogi do wolności i są symbolem walki o wolną Polskę.

W tym roku zaplanowane wystawy m.in. Natalii LL Chrisa Niedenthala, Zdzisława Beksińskiego czy Ariany Ancony. Na specjalnej wystawie zaprezentowane zostaną zdjęcia nagrodzone w konkursie Vintage Grand PRIX, na który co roku zgłoszenia napływają z całego świata. 7. Vintage Photo Festival to także wiele wydarzeń towarzyszących jak W sumie podczas festiwalu zaplanowano kilkadziesiąt wystaw, warsztatów, pokazów filmowych, spotkań autorskich, koncertów. Wystawy i wydarzenia towarzyszące będą się odbywać w: Galerii Fotografistka, Kinie „Pomorzanin”, Bydgoskim Centrum Sztuki, Młynach Rothera oraz Muzeum Fotografii, Klubie Mózg.  

Podczas tegorocznej edycji zaplanowano także wystawę ,,Sztuka i Wolność, 1987” Natalii LL. - Sztuka jest poszukiwaniem wolności. Wolność jest celem samym w sobie, sztuka zaś cel ten realizuje - mówi artystka. Według Natalii LL napędem sztuki jest wiara, nadzieja i miłość, a co równie ważne sztuka jest połączona z szaleństwem. To właśnie iskra szaleństwa pozwala sztuce pokazać czym jest i zaznajomić się z nią. Wiele prac z wczesnego okresu twórczości Natalii LL (wtedy jeszcze Natalii Lach) jest nieznanych dla szerszej publiczności. Są to odbitki vintage często na papierze FOTONu, które nigdy wcześniej nie były pokazywane.

Do najważniejszych wydarzeń towarzyszących tegorocznej edycji należeć będzie wystawa Chrisa Niedenthala „Bydgoski Marzec ’81". Fotograf zabierze nas w podróż do lat 1980 i 1981. Chris Niedenthal pracując dla „Newsweeka”, jeździł po całej Polsce za Lechem Wałęsą i uwieczniał najważniejsze momenty „karnawału Solidarności”. Wydarzenia roku 1981 zostały opisane przez Niedenthala w jego książce ,,Zawód: fotograf. Ciąg dalszy nastąpił”. 31 sierpnia 1980 nastąpił koniec strajku w Stoczni Gdańskiej oraz narodziny NSZZ Solidarność. Fotograf sam przyznaje, że podczas trudnych wydarzeń sprawy bydgoskiej zwaną prowokacją bydgoską, zobaczył jak wspaniale działa na ludzi Wałęsa, jak potrafi ostudzić emocje rozgoryczonych i rozwścieczonych związkowców. To w Bydgoszczy przemówił z balkonu do mało, na początku, przychylnego mu tłumu, kiedy w każdej chwili wszystko mogło z nową siłą wybuchnąć. Na wystawie pokazane zostaną pierwszy zdjęcia z tego okresu, które kuratorka wystawy Katarzyna Gębarowska wydobyła z archiwum fotografa.

W solidarności z ofiarami epidemii COVID pokażemy projekt włoskiej fotografki Arianny Ancony “SARS-COV-2 Family Album”. Artystka szuka dowodów obecności „niewidzialnego” na fotografiach swojej rodziny, starając się pokazać formę tej absencji w moim życiu, przyglądając się innym i pochylając się nad tymi, których dotknęła strata, z zamiarem uzupełnienia tego skrawka wyrwanego z pamięci, z biegu własnej historii.

Sandro Miller amerykański fotograf znanym z wyrazistych obrazów oraz bliskiej współpracy z aktorem Johnem Malkovichem na festiwalu zaprezentuje wystawę pt. „Atropa”, projekt zupełnie różny od dotychczas publikowanych prac artysty.

Atropa, pochodzi od słowa atrofia, które ma znaczenie: osłabić lub zmarnieć z powodu choroby. Zdjęcia, przybierają postać rakowego uczucia, pogarszania się, pożarcia, przygnębienia.
Sandro Miller

Inspiracje Sandro pochodzą z wielu lat obserwowania lokalnych wyprzedaży starych fotografii, na których widać, jak naturalnie blakną i niszczą się po latach niewłaściwego użytkowania i przechowywania. Przez miesiące eksperymentów Sandro był w stanie bez użycia sztuczek komputerowych, odtworzyć efekt  zdegradowanych zdjęć, które podziwiał przez lata.  

Czarno-białe fotografie, z wczesnego okresu twórczości Zdzisława Beksińskiego czyli z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX w., składające się na wystawę, prezentowaną w ramach 7. Vintage Photo Festival, pochodzą ze zbiorów Muzeum Historycznego w Sanoku. Ekspozycja wystawy w Bydgoszczy została zorganizowana przy współpracy z Agencją Zegart.


Ważnym elementem festiwalu są zawsze warsztaty z fotografii tradycyjnej. W tym roku szczególnie gorąco zapraszamy na warsztaty z cyjanotypii z Bertą Ibanez. Cyjanotypia to jedna z pierwszych technik fotograficznych, opracowana w 1842 roku przez angielskiego matematyka i astronoma Johna Herschela. Do historii przeszła dzięki fotografce i botaniczce Annie Atkins, autorce Atlasu Alg – pierwszej w historii publikacji powstałej z wykorzystaniem fotografii. Dzięki tej metodzie możemy stworzyć obraz „cienia” płaskich przedmiotów na niebieskim tle. Stosujemy specjalnie przygotowany papier, wykorzystujący właściwości światłoczułe soli żelaza. Celem warsztatów jest rozbudzenie ciekawości i zainteresowania uczestników techniką cyjanotypii poprzez eksperymentowanie z nowymi nośnikami druku. Poprzez konkretne ćwiczenia uczestnicy odkryją wszechstronność i nieskończone możliwości cyjanotypii. Berta Ibáñez urodziła się w Kolumbii, gdzie studiowała w Szkole Sztuk Pięknych Uniwersytetu Narodowego w Bogocie. W stolicy Kolumbii pracowała i wystawiała w kolektywach artystów, jednocześnie pracując jako nauczycielka plastyki w liceum. W 2000 roku przeniosła się do Francji.

Dużym wydarzeniem festiwalu będzie wystawa Macieja Markowicza, który od 2008 roku konstruuje Camery Obscury zamieniając pomieszczenia i kontenery transportowe w kamery. W 2014 roku zbudował swój pierwszy mobilny prototyp w furgonetce. Spędził dwa lata jeżdżąc po pięciu dzielnicach Nowego Jorku fotografując metropolię z wnętrza vana. W 2017 roku zbudował swoją fotograficzna barkę i rozpoczął podróż po europejskich kanałach i rzekach, odwiedzając takie miasta jak Hamburg, Amsterdam, Antwerpia, Bruksela, czy Paryż. Podróż do Bydgoszczy z Berlina jest kontynuacją jego projektu. To także pierwsza wizyta barki fotograficznej w Polsce. Wystawa jest retrospektywnym spojrzeniem na dorobek artystyczny Macieja Markowicza z perspektywy 10-letniego doświadczenia pracy z papierowymi negatywami i ruchomą Camerą Obscura, która stała się jego artystycznym znakiem rozpoznawczym.  


Podczas festiwalu odbędzie się premiera książki „Wspomnienia arabskiej księżniczki” po raz pierwszy w Polsce wydane przez Fundację Fotografistka „Wspomnienia arabskiej księżniczki” Emily Reute. Sułtanka Sayyida Salme miała 70 lat, kiedy przeprowadziła się z Bejrutu do Bydgoszczy, zamieszkała ze swoją córką Rozalią oraz jej mężem (generałem Troemerem) w domu przy al. Mickiewicza 17. (wtedy Bülowstrasse). Księżniczka Zanzibaru i Omanu przeżyła tam całą I wojnę światową.

 

 

 

wernisaż

17.09.2021

18:00