14. Warsaw Gallery Weekend


26.09.2024 - 29.09.2024

Kolejna edycja Warsaw Gallery Weekend. W tym roku zobaczymy aż 42 wystawy organizowanych przez 35 galerii z Polski oraz 3 zagraniczne. Aby umożliwić szerokiej publiczności bezpłatny dostęp do kultury, w tym roku WGW zostało ponownie wzbogacone o różnorodne wydarzenia towarzyszące.

Artyści i Artystki będą poruszać problemy współczesności w metaforyczny, zawoalowany sposób. Pojawią się posthumanistyczne wizje, gdzie ludzie i zwierzęta są traktowani na równi, agropunkowe światy odzwierciedlające globalny chaos, oraz dyskusje na temat kanonu kobiecego ciała i przemocy seksualnej, interpretowane przez pryzmat fantazji i klasyki literatury. Wiele wystaw odnosić się będzie do świata baśni i snutych opowieści, tworząc artystyczne narracje.

W tegorocznym przeglądzie znajdą się takie nazwiska jak Joanna Rajkowska, Zbigniew Libera, Piotr Uklański, Grupa Ładnie, oraz młodsza generacja artystów: Olaf Brzeski, Karol Radziszewski, Iza Tarasewicz, Hanna Krzysztofik. Będzie można również podziwiać prace artystek i artystów z XX wieku, takich jak Magdalena Więcek, Teresa Żarnower, Jerzy Tchórzewski, a także twórców z Austrii, Niemiec, Białorusi, Ukrainy i Japonii.

Koniec z antropocentryzmem
Wizje schyłku panowania ludzkiego na naszej planecie na Warsaw Gallery Weekend pojawią się po raz kolejny. Raz będzie to posthumanistyczny, marionetkowy świat, w którym ukazano więź między ludźmi i aktorami nieludzkimi wspólnie doświadczającymi wojen, okrucieństw i cierpień (Joanna Rajkowska / lokal_30). Innym razem to zwierzęta zyskujące ludzkie cechy i sama artystka przeistaczająca się w mięsną istotę (Aneta Grzeszykowska / Raster). Pojawi się też wizja świata polegająca na prowadzącej do postępującego chaosu integracji ludzi, maszyn i środowiska naturalnego (Iza Tarasewicz / Gunia Nowik Gallery).

Siła opowieści
Snucie historii, tworzenie odległych baśniowych opowieści to oś narracji wielu wystaw na tegorocznym przeglądzie. Dość wspomnieć o motywach z bajek pojawiających się w przeskalowywanej formie (Anna Barlik / Propaganda), fantastycznych ilustracjach dziewczynki, która fascynowała się bezkręgowcami (Róża Litwa / Monopol) czy stworzeniach w pastelowych kolorach w scenerii niczym z nowożytnych arrasów (Lera Dubitskaya / LETO).

Ciało jako pole dla wieloznaczności
Współczesne wizerunki ciała w sztuce siłą rzeczy nawiązują dialog z narzucanym przez wieki kanonem oraz normami społecznymi. Są to na przykład ciała kochanków w czerwonych szpilkach pomagające artyście przepracować wspomnienia i wizualizacje jego pragnień (Grzegorz Pieniak / HOS). To też fantazje bazujące na biblijnych i mitycznych motywach, podejmujące temat przemocy wobec kobiet (Fundacja Profile). Artyści i artystki odnoszą się nie tylko do malarskiego kanonu, ale i do literackiego portretu damy z XIX wieku, tworząc nową, współczesną jego wersję (Hanna Krzysztofik / Polana Institute).
Przez osoby artystyczne z Polski, Białorusi i Ukrainy zostaje podjęta kwestia cielesności i wykorzystywanie jej w twórczości artystycznej. Cielesność staje się narzędziem walki i protestu, a tym samym aktem politycznym (Viktar Aberamok, AntiGonna, Art Project Revolution, Cieplechovic, Pat Dudek, Dvizhon, Michał Ciesielski, Daniel Kotowski, Milena Libe, Nadia Markiewicz, Rebel Queers, Nadya Sayapina, Zuza Siwek, Alisa Sizykh, Mariya Vasilyeva, Emil Zenko/ Krupa).

Opór i kontrola
Podczas przeglądu prezentowane będą również wystawy podejmujące problematykę rozszczelnienia odgórnie nadanej narracji, szukania jej wieloznaczności, ale też czynnego oporu i sprzeciwu wobec kontroli. Urodzony w Nowopłocku białoruski artysta proponuje wizualną i aktywistyczną metaforę wyłomu w przekazie władzy. Afirmuje w niej przeciwstawianie się i kontestowanie zawłaszczenia pamięci historycznej i politycznych uzurpacji (Sergey Shabohin / Biuro Wystaw). Szukanie szczelin w warstwowej narracji to także myśl przewodnia zbiorowej wystawy w Galerii Piana. Artyści i artystki badają konkretne miejsca, które dekonstruują i odczytują na nowo (Yasmin Nebenfuhr, Markus Proschek, Filip Rybkowski, Michał Sroka, Marit Volters / Piana).
Na jednej z wystaw zostanie przedstawiona instalacja, która dzięki sztucznej inteligencji będzie osądzać zdolność obywatela do popełnienia przestępstwa. Temat kontroli zestawiony tu został z mglistymi granicami etyki technologii, sterowanej jednakże przez człowieka (Przemysław Jasielski / Le Guern).

Architektura, miejsce
W ramach przeglądu pojawią się również wystawy, dla których punktem wyjścia były konkretne miejsca. Nie zabraknie nawiązań do przestrzeni, w których prezentowane będą wystawy. Artyści i artystki wchodzą w dialog z architekturą: inspiracją, a może raczej powodem do fotograficznej polemiki jest francuski konwent Le Corbusiera i używany przez niego kolor (Jacek Kołodziejski / Instytut Fotografii Fort). Natomiast wspólnym mianownikiem zbiorowej wystawy w Galerii Widna stał się przybytek, który mieścił się w danym miejscu zanim powstała tam galeria, a był nim antykwariat (Anna Panek, Kinga Nowak, Michał Bratko, Kornel Janczy, Jakub Ciężki, Sławomir Brzoska / Widna). Gdzie indziej pojawia się za to przestrzenne rozwinięcie relacji między architekturą a ciałem (Piotr Bury Łakomy / Stereo).

Zwieńczenie najobszerniejszego przeglądu sztuki współczesnej w Polsce
Kulminacyjnym punktem każdego Warsaw Gallery Weekend – na co czekają zarówno osoby artystyczne, galerzystki i galerzyści jak i publiczność – jest przyznanie nagrody Fundacji Sztuki Polskiej ING. Wyróżniona przez międzynarodowe jury praca zostanie włączona do obszernej kolekcji sztuki polskiej należącej do Fundacji.

Nie tylko weekend
Warsaw Gallery Weekend z roku na rok poszerza swoją działalność: coraz więcej galerii, osób i kolektywów artystycznych zapraszanych jest do współpracy, rozszerza się również publiczność i frekwencja podczas przeglądu. To wyjątkowe miejsce spotkań dla osób zainteresowanych sztuką współczesną lecz także dla tych, którzy stykają się z nią głównie podczas naszego festiwalu. Seria wystawy po raz kolejny zostanie rozszerzona o bogaty program towarzyszący, trwający tym razem do końca listopada.

GALERIE WGW 2024:

• Asymetria • HOS • Łęctwo • Szydłowski
• Biuro Wystaw • Import Export • Molski • Śmierć Człowieka
• BWA Warszawa • Instytut Fotografii Fort • Monopol • Turnus
• Dawid Radziszewski • Jednostka • Olszewski • VUNU
• Esta • Kim? • Piana • wanda
• Ewa Opałka • Krupa • Piktogram • WHOISPOLA
• Archeologia Fotografii • Le Guern • Polana Institute • Widna
• Fundacja Galerii Foksal • LETO • Propaganda • Wschód
• Fundacja Profile • lokal_30 • Raster  
• Gunia Nowik Gallery • Longtermhandstand • Stereo  

 

14. edycja Warsaw Gallery Weekend odbędzie się w dniach 26.09–29.09.2024. Program wydarzeń towarzyszących potrwa do końca listopada. Wstęp na wszystkie wystawy i spotkania jest bezpłatny.

 

Zdjęcie u góry: Piotr Uklański, Bez tytułu (Kwiaty zła), 2023 - Fundacja Galerii Foksal

 


Joanna Rajkowska, Ślepowrony, 2020–2021, film 37'18" (kadr z filmu) - Lokal 30


Zbigniew Libera, Drill Machine, 1996, ołówek, kredki na papierze. - Ewa Opałka 


Aneta Grzeszykowska, Skinformer14, 2024, fot Sofiia Zhadanova - Galeria Raster


Róża Litwa, Bez tytułu, 2024, fot. Jędrzej Sokołowski - Galeria Monopol

Agata Żychlińska, Współistnienie, 2023, fot Jacek Stapowicz - Galeria Esta

 

Warsaw Gallery Weekend

Warszawa

26.09.2024 - 29.09.2024