Urodzony w Bristolu awangardowy artysta światowej klasy, tworzący asamblaże, obrazy oraz instalacje. Znany z kontrowersyjnych i prowokujących prac, dominuje na brytyjskim i międzynarodowym rynku sztuki, równocześnie budując własną kolekcję.
W 1986 roku rozpoczął studia na kierunku sztuk pięknych na Goldsmiths, University of London. Wówczas pracował także w kostnicy, co później odcisnęło piętno na tematyce jego twórczości.
Hirst zaczął być rozpoznawalny na brytyjskiej scenie sztuki w latach 90. XX wieku, gdy wraz z innymi artystami tworzył w ramach grupy Young British Artists – głównym mecenasem grupy był Charles Saatchi. W 1990 roku odbyła się jego pierwsza solowa wystawa w Woodstock Street Gallery w Londynie. W 1995 roku zdobył Nagrodę Turnera – najważniejsze brytyjskie wyróżnienie w dziedzinie sztuki współczesnej, przyznawane przez Tate Britain.
Jego prace od lat prezentowane są na solowych i grupowych wystawach, wśród których znalazły się dwie pełnoprawne wystawy retrospektywne: w 2004 r. w Museo Archeologico Nazionale w Neapolu oraz w 2012 r. w Tate Modern. W 2015 r. Hirst otworzył własną przestrzeń wystawienniczą – Newport Street Gallery w Londynie, gdzie prezentuje zarówno swoje prace, jak i zgromadzoną kolekcję sztuki.
W praktyce artystycznej Hirst podważa rolę sztuki we współczesnej kulturze, poruszając tematy związane z przemijaniem, śmiercią, technologią i medycyną. Najbardziej rozpoznawalne prace artysty to przede wszystkim obrazy, rzeźby w formie szafek na leki oraz instalacje w szklanych gablotach.
W rzeźbie eksperymentuje z klasycznymi ramami sztuki, zestawiając ze sobą narzędzia chirurgiczne, lekarstwa i inne artykuły medyczne. Jego instalacje, w tym najbardziej rozpoznawalny cykl Natural History, wzbudzają liczne kontrowersje – w szklanych zbiornikach prezentuje martwe zwierzęta zanurzone w formalinie, a także żywe larwy much czy motyle. Jego twórczość szokuje i kwestionuje istotę sztuki jako takiej, poruszając zagadnienia przemijania.
W malarstwie Hirst eksploruje głównie dwie ścieżki: pierwszą realizuje w serii Spot Paintings – obrazach, których kompozycje składają się z kolorowych plam, a tytuły odnoszą się do substancji farmaceutycznych. Jak sam mówi: „zawsze byłem kolorystą, zawsze byłem niesamowicie zakochany w kolorze. (...) Tak właśnie zaczęła się moja przygoda z obrazami w kropki.” Drugą, szczególnie znaną serią, są Spin Paintings, które artysta tworzy poprzez rozlewanie farby na płótna wirujące w wirówce.
Za jedno z najdroższych dzieł w historii sztuki uznawana jest właśnie praca Hirsta – For the Love of God, czyli platynowy odlew ludzkiej czaszki inkrustowany 8601 diamentami o łącznej wadze ponad 1100 karatów. Wykonanie pracy kosztowało 14 milionów funtów, czyli ponad 70 milionów złotych.
Przekraczanie granic to cecha charakterystyczna dla Hirsta jako artysty. W 2008 roku wywołał sensację, rezygnując z pośrednictwa galerii i samodzielnie wystawiając swoje prace na aukcji, na której jego przychód wyniósł niemal 200 milionów dolarów.
Oprócz awangardowej działalności artystycznej Hirst podejmuje się także innych działań – w 2011 roku zaprojektował okładkę albumu I’m with You zespołu Red Hot Chili Peppers, a w 2013 r. odpowiadał za projekt statuetki Brit Awards.
Damien Hirst regularnie określany jest jako najbogatszy żyjący brytyjski artysta – w 2020 r. znalazł się na liście Sunday Times Rich List, a jego majątek estymowany jest na 384 miliony dolarów.
giclée, brokat, aluminium
100 x 100 cm
ed. 591/2853, na odwrociu nalepka od Heni Editions
Cena wywoławcza:
10 000 zł droit de suite
Estymacja:
15 000 - 20 000 zł