PROWENIENCJA:
Kolekcja Guinness. Kolekcja prywatna: Nieszawer & Princ Dr. Galuz Collection, Paryż. Nabyty bezpośrednio od powyższego przez obecnego właściciela.
LITERATURA:
RS Aries & J. O'Hana, Mané-Katz, 1894-1962, The Complete Works, Vol. II, Londyn, 1972, nr. 12 (na ilustracji str.5).
Wychowany przez ojca Shamascha, Mané-Katz spędził dzieciństwo w religijnej atmosferze, która miała duży wpływ na jego pracę. Po studiach w Szkole Sztuk Pięknych w Kijowie iw Wilnie, w 1913 roku przybył do Paryża. Uczył się malarstwa w pracowni Cormona w Ecole des Beaux-Arts obok Soutine, Krémegne i Kikoïne. Z powodu niskiego wzrostu Mané-Katz nie mógł zaciągnąć się do Legii Cudzoziemskiej w 1914 roku i został zmuszony do powrotu do Rosji. W 1917 roku, po podróży do Londynu, Mané-Katz został profesorem w Szkole Sztuk Pięknych w Kharjov. W 1921 r. Podróżował do Baku, Tyflisu w Gruzji, Moskwy, Mińska i Warszawy, po czym wrócił do Paryża, gdzie uzyskał obywatelstwo francuskie. Podczas okupacji Mané-Katz został aresztowany przez niemieckich żołnierzy w Royan, ale udało mu się uciec do Nowego Jorku do końca wojny. Po wojnie osiadł w Paryżu i przez ostatnie dziesięć lat życia kontynuował podróżowanie. Odwiedził Izrael, RPA, Japonię i Indie, zanim udał się do Nowego Jorku i Paryża w 1960 roku. Większość jego prac znajduje się w Muzeum Mané-Katz w Hajfie w Izraelu. Wbrew temu, co sugeruje tytuł i temat, Mané-Katz wykorzystał swoją żonę jako opiekunkę do portretu żydowskiego chłopca.
olej, płótno
wymiary: 60.5 x 50cm
sygn. ‘Mané-Katz’ (prawy dół); sygn. ‘Mané-Katz’ (na odwrocie)
PROWENIENCJA:
Kolekcja Guinness. Kolekcja prywatna: Nieszawer & Princ Dr. Galuz Collection, Paryż. Nabyty bezpośrednio od powyższego przez obecnego właściciela.
LITERATURA:
RS Aries & J. O'Hana, Mané-Katz, 1894-1962, The Complete Works, Vol. II, Londyn, 1972, nr. 12 (na ilustracji str.5).
Wychowany przez ojca Shamascha, Mané-Katz spędził dzieciństwo w religijnej atmosferze, która miała duży wpływ na jego pracę. Po studiach w Szkole Sztuk Pięknych w Kijowie iw Wilnie, w 1913 roku przybył do Paryża. Uczył się malarstwa w pracowni Cormona w Ecole des Beaux-Arts obok Soutine, Krémegne i Kikoïne. Z powodu niskiego wzrostu Mané-Katz nie mógł zaciągnąć się do Legii Cudzoziemskiej w 1914 roku i został zmuszony do powrotu do Rosji. W 1917 roku, po podróży do Londynu, Mané-Katz został profesorem w Szkole Sztuk Pięknych w Kharjov. W 1921 r. Podróżował do Baku, Tyflisu w Gruzji, Moskwy, Mińska i Warszawy, po czym wrócił do Paryża, gdzie uzyskał obywatelstwo francuskie. Podczas okupacji Mané-Katz został aresztowany przez niemieckich żołnierzy w Royan, ale udało mu się uciec do Nowego Jorku do końca wojny. Po wojnie osiadł w Paryżu i przez ostatnie dziesięć lat życia kontynuował podróżowanie. Odwiedził Izrael, RPA, Japonię i Indie, zanim udał się do Nowego Jorku i Paryża w 1960 roku. Większość jego prac znajduje się w Muzeum Mané-Katz w Hajfie w Izraelu. Wbrew temu, co sugeruje tytuł i temat, Mané-Katz wykorzystał swoją żonę jako opiekunkę do portretu żydowskiego chłopca.