Biografia artysty przy poz Za opinią Wisławy Jordan
(
) Obraz przedstawia scenę Zwiastowania w ujęciach popiersiowych - z lewej frontalnie popiersie Madonny trzymającej rękę na sercu, a po drugiej stronie - profilowe popiersie archanioła Gabriela z białą lilią w prawej ręce. Madonna ma jasne, długie włosy, ciemnoniebieskie oczy i delikatną, dziewczęcą twarz. Ubrana jest w brązową, ludową koszulę, haftowaną przy dekolcie czerwonymi i żółtymi nićmi i niebieską, prawie granatową, chustę opadającą z głowy na ramiona. Archanioł Gabriel wyobrażony został jako młodzieniec o długich, jasnych włosach, ubrany w różową tunikę. Trzymana przezeń lilia przypomina formą kwiat tulipana - ma bladożółte płatki obrzeżone różowym konturem. W tle widoczny jest uogólniony pejzaż, z bladoseledynowym polem, szarawą masą lasu, kilkoma pojedynczymi choinkami i szarym, rozjaśnionym przy głowie Madonny, niebem. Obraz posiada cechy pó¼nego stylu malarskiego Wlastimila Hofmana: zredukowany modelunek, posługiwanie się brązowawym konturem, suche, faliste i swobodne pociągnięcia pędzla w partiach włosów, znaczne uproszczenia plam barwnych, szkicowe zaznaczanie pejzażowego tła oraz nieco zgaszona kolorystyka z przewagą ugrów, szarości i brązów (niemniej - pastelowa, nawiązująca do malarstwa Botticellego). Obraz zachowuje przy tym typowy dla tego artysty ludowo-religijny symbolizm i liryzm ujęcia oraz charakterystyczną płynność linii i specyficzne, miękkie prowadzenie pędzla. Wymienione cechy oraz prawidłowość strony warsztatowej wskazują na autentyczność dzieła. (
). nr 22.
Olej, płótno
40 x 60 cm
Sygnowany l. d.: Wlastimil | Hofman | 1947
Biografia artysty przy poz. nr 22.
Biografia artysty przy poz Za opinią Wisławy Jordan
(
) Obraz przedstawia scenę Zwiastowania w ujęciach popiersiowych - z lewej frontalnie popiersie Madonny trzymającej rękę na sercu, a po drugiej stronie - profilowe popiersie archanioła Gabriela z białą lilią w prawej ręce. Madonna ma jasne, długie włosy, ciemnoniebieskie oczy i delikatną, dziewczęcą twarz. Ubrana jest w brązową, ludową koszulę, haftowaną przy dekolcie czerwonymi i żółtymi nićmi i niebieską, prawie granatową, chustę opadającą z głowy na ramiona. Archanioł Gabriel wyobrażony został jako młodzieniec o długich, jasnych włosach, ubrany w różową tunikę. Trzymana przezeń lilia przypomina formą kwiat tulipana - ma bladożółte płatki obrzeżone różowym konturem. W tle widoczny jest uogólniony pejzaż, z bladoseledynowym polem, szarawą masą lasu, kilkoma pojedynczymi choinkami i szarym, rozjaśnionym przy głowie Madonny, niebem. Obraz posiada cechy pó¼nego stylu malarskiego Wlastimila Hofmana: zredukowany modelunek, posługiwanie się brązowawym konturem, suche, faliste i swobodne pociągnięcia pędzla w partiach włosów, znaczne uproszczenia plam barwnych, szkicowe zaznaczanie pejzażowego tła oraz nieco zgaszona kolorystyka z przewagą ugrów, szarości i brązów (niemniej - pastelowa, nawiązująca do malarstwa Botticellego). Obraz zachowuje przy tym typowy dla tego artysty ludowo-religijny symbolizm i liryzm ujęcia oraz charakterystyczną płynność linii i specyficzne, miękkie prowadzenie pędzla. Wymienione cechy oraz prawidłowość strony warsztatowej wskazują na autentyczność dzieła. (
). nr 22.