Kazimierz Sichulski wielokrotnie w swej twórczości podejmował wątki religijne. Szczególnie z wielkim upodobaniem w swoich pracach uwieczniał postać Matki Boskiej. Były to zarówno wielkoformatowe prace, będące projektami kartonów do witraży, tryptyki czy pojedyncze obrazy wykonywane w technice olejnej, pasteli. Kompozycje te bardzo często tworzył w duchu huculskiego folkloru, ubierając postaci w charakterystyczne, huculskie stroje. W prezentowanej na aukcji pracy widzimy scenę Zwiastowania. Scena ta wybrzmiewa atmosferą spokoju, harmonii, wzniosłości. Kompozycja ta odbiega formą od tych podjętych już przez artystę w latach wcześniejszych – widać tu wyraźny dialog z malarstwem włoskiego renesansu, poprzez zawarcie fragmentarycznie ukazanych arkad i rozpościerającego się na dalszym planie pejzażu z wijącą się rzeką. Całość obrazu Sichulski ujął w charakterystycznej dla siebie gamie brunatno-zielonej barwie – tak często spotykanej w jego huculskich przedstawieniach. Do tak ujętej sceny Sichulski wrócił co najmniej raz jeszcze. Obraz aukcyjny datowany jest na rok 1934. W 1936 roku podczas wystawy w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie artysta zaprezentował pracę „Zwiastowanie” o analogicznej kompozycji.

016
Kazimierz SICHULSKI (1879 - 1942)

Zwiastowanie, 1934 r.

olej, płótno, 95 × 116 cm
sygn. i dat. l. d.: „Sichulski 1934”

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Kazimierz Sichulski wielokrotnie w swej twórczości podejmował wątki religijne. Szczególnie z wielkim upodobaniem w swoich pracach uwieczniał postać Matki Boskiej. Były to zarówno wielkoformatowe prace, będące projektami kartonów do witraży, tryptyki czy pojedyncze obrazy wykonywane w technice olejnej, pasteli. Kompozycje te bardzo często tworzył w duchu huculskiego folkloru, ubierając postaci w charakterystyczne, huculskie stroje. W prezentowanej na aukcji pracy widzimy scenę Zwiastowania. Scena ta wybrzmiewa atmosferą spokoju, harmonii, wzniosłości. Kompozycja ta odbiega formą od tych podjętych już przez artystę w latach wcześniejszych – widać tu wyraźny dialog z malarstwem włoskiego renesansu, poprzez zawarcie fragmentarycznie ukazanych arkad i rozpościerającego się na dalszym planie pejzażu z wijącą się rzeką. Całość obrazu Sichulski ujął w charakterystycznej dla siebie gamie brunatno-zielonej barwie – tak często spotykanej w jego huculskich przedstawieniach. Do tak ujętej sceny Sichulski wrócił co najmniej raz jeszcze. Obraz aukcyjny datowany jest na rok 1934. W 1936 roku podczas wystawy w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie artysta zaprezentował pracę „Zwiastowanie” o analogicznej kompozycji.