Prezentowany obraz nawiązuje do kompozycji znanej jako "U źródła, "Źródło", "U źródła prawdy", z 1909, obecnie w zbiorach prywatnych (obraz ten był eksponowany na wystawie "Jacek i Rafał Malczewscy" w 2011 w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu). Postać nagiej siedzącej kobiety trzymającej dzban z którego wycieka woda do strumienia, stawu (?), to zasadniczo jedyny motyw łączący obydwie kompozycje. Przy rozbudowanym pejzażu i złożonej symbolice obrazu "U źródła", prezentowana praca ogranicza się do ukazania aktu na tle łagodnego krajobrazu z łąką i fragmentami zabudowań w oddali.
Obraz "U źródła" opisuje Włodzimierz Kalicki w swoim artykule o związkach Malczewskiego z Marią Balową: "Maria Balowa była nie tylko wierną admiratorką, kochanką, modelką, opiekunką, słuchaczką, pocieszycielką. W oczach Malczewskiego bywała też uosobieniem kobiecości groźnej, wiodącej mężczyznę na pokuszenie. Ale na obrazie "U źródła" pani Balowa należy do porządku płci przyjaznego mężczyźnie: piękna, jasna, ciepła (…) Malczewski malował ją wielokrotnie - przez lata była jego modelką w trakcie pracy nad najważniejszymi obrazami. W 1909 roku namalował "U źródła" (czasem obraz nazywano "Źródło" lub "U źródła prawdy").
(Włodzimierz Kalicki "Malczewski u źródła" 14.09.2012 15:11, http://wyborcza.pl/alehistoria/1,128610,12485624,Malczewski_u_zrodla.html)
olej, sklejka, 23,5 x 18 cm,
sygn. p.g.: J. Malczewski.
Prezentowany obraz nawiązuje do kompozycji znanej jako "U źródła, "Źródło", "U źródła prawdy", z 1909, obecnie w zbiorach prywatnych (obraz ten był eksponowany na wystawie "Jacek i Rafał Malczewscy" w 2011 w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu). Postać nagiej siedzącej kobiety trzymającej dzban z którego wycieka woda do strumienia, stawu (?), to zasadniczo jedyny motyw łączący obydwie kompozycje. Przy rozbudowanym pejzażu i złożonej symbolice obrazu "U źródła", prezentowana praca ogranicza się do ukazania aktu na tle łagodnego krajobrazu z łąką i fragmentami zabudowań w oddali.
Obraz "U źródła" opisuje Włodzimierz Kalicki w swoim artykule o związkach Malczewskiego z Marią Balową: "Maria Balowa była nie tylko wierną admiratorką, kochanką, modelką, opiekunką, słuchaczką, pocieszycielką. W oczach Malczewskiego bywała też uosobieniem kobiecości groźnej, wiodącej mężczyznę na pokuszenie. Ale na obrazie "U źródła" pani Balowa należy do porządku płci przyjaznego mężczyźnie: piękna, jasna, ciepła (…) Malczewski malował ją wielokrotnie - przez lata była jego modelką w trakcie pracy nad najważniejszymi obrazami. W 1909 roku namalował "U źródła" (czasem obraz nazywano "Źródło" lub "U źródła prawdy").
(Włodzimierz Kalicki "Malczewski u źródła" 14.09.2012 15:11, http://wyborcza.pl/alehistoria/1,128610,12485624,Malczewski_u_zrodla.html)