WYSTAWIANY:
„Ewa Kuryluk. Obrysować cień. Malarstwo 1968-1978”, wystawa indywidualna, Galeria Design BWA Wrocław, 25.03-23.04.2011; Czytelnia Sztuki, Gliwice 07.10-27.11.2011

LITERATURA:
Ewa Kuryluk. Obrysować cień. Malarstwo 1968-1978, katalog wystawy, Wrocław, Gliwice, Kraków 2011, s. 56 (il.)

Prezentowana praca pochodzi z wczesnego okresu twórczości artystki, kiedy była ona studentką Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wówczas interesował ją między innymi temat, który nazwała „Człekopejzażem”. Ten termin można rozumieć jako połączenie krajobrazu naturalnego z istotami ludzkimi – nie chodzi jednak o tradycyjnie rozumiany ludzki sztafaż. W „Człekopejzażu” to, co naturalne, łączy się z tym, co ludzkie. Zanika w nim różnica zachodząca pomiędzy tym, co należy do natury, a tym, co związane jest z kulturą. Figury ludzkie okazują się bardziej znaturalizowane niż kulturowe. Z kolei pierwiastek kultury przenika też do świata przyrody. Przełamane zostają w „Człekopejzażu” pewne paradygmaty humanistyki, w których człowiek pozostaje twórcą kultury, zdystansowanym wobec przyrody i górującym nad naturą. W „Człekopejzażu” krajobraz jest poddany działaniu kultury, a człowiek ulega wpływom natury.
Sztuka Kuryluk przedstawia często człowieka w relacji z otoczeniem. Ukazuje jego cielesność i związane z nią przyjemności oraz słabości. Człowiek ukazywany jest przez artystkę w swoich związkach z przyrodą – również jako jej niszczyciel i oprawca. Zatem mimo kilku dekad od jej powstania, jest to sztuka podejmująca aktualne i dyskutowane obecnie zagadnienia wpływu człowieka na przyrodnicze otoczenie. Może być ona również przyczynkiem do dyskusji o statusie człowieka wśród innych istot zamieszkujących ziemię.

Historyk sztuki, malarka, rysowniczka, autorka instalacji plastycznych, eseistka, pisarka. W 1970 r. skończył ASP w Warszawie. Studia z zakresu malarstwa i historii sztuki ukończyła w Krakowie. Współzałożycielka grupy Śmietanka oraz ruchu O poprawę. Jej najsłynniejsze prace to rysunki na bawełnianych i jedwabnych chustach, które rozwieszane i drapowane przez artystkę w różnych miejscach tworzą niepowtarzalne instalacje. Od kilku lat artystka wplata również w swoje rysunki fragmenty tekstów, często pochodzących z jej prozy, podkreślając jedność wszystkich podejmowanych przez siebie projektów: naukowych, pisarskich i plastycznych. Na dokonania prozatorskie artystki składają się dwie nowatorskie powieści: "Wiek 21 "(napisany po angielsku, wydany w Polsce w roku 1995) i "Grand Hotel Oriental".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

55
Ewa KURYLUK (ur. 1946, Kraków)

Żółty kapelusz (Autoportret), 1974

akryl, kolaż/płótno, 100 x 100 cm
sygnowany w ramach kompozycji: 'EWA'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Ewa Kuryluk | autoportret 1974 | akryl 100 x 100 cm'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Sztuka Współczesne. Klasycy Awangardy po 1945

26.11.2020

19:00

Sprzedane 42 000 zł (49 560 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 40 000 - 50 000 zł

WYSTAWIANY:
„Ewa Kuryluk. Obrysować cień. Malarstwo 1968-1978”, wystawa indywidualna, Galeria Design BWA Wrocław, 25.03-23.04.2011; Czytelnia Sztuki, Gliwice 07.10-27.11.2011

LITERATURA:
Ewa Kuryluk. Obrysować cień. Malarstwo 1968-1978, katalog wystawy, Wrocław, Gliwice, Kraków 2011, s. 56 (il.)

Prezentowana praca pochodzi z wczesnego okresu twórczości artystki, kiedy była ona studentką Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wówczas interesował ją między innymi temat, który nazwała „Człekopejzażem”. Ten termin można rozumieć jako połączenie krajobrazu naturalnego z istotami ludzkimi – nie chodzi jednak o tradycyjnie rozumiany ludzki sztafaż. W „Człekopejzażu” to, co naturalne, łączy się z tym, co ludzkie. Zanika w nim różnica zachodząca pomiędzy tym, co należy do natury, a tym, co związane jest z kulturą. Figury ludzkie okazują się bardziej znaturalizowane niż kulturowe. Z kolei pierwiastek kultury przenika też do świata przyrody. Przełamane zostają w „Człekopejzażu” pewne paradygmaty humanistyki, w których człowiek pozostaje twórcą kultury, zdystansowanym wobec przyrody i górującym nad naturą. W „Człekopejzażu” krajobraz jest poddany działaniu kultury, a człowiek ulega wpływom natury.
Sztuka Kuryluk przedstawia często człowieka w relacji z otoczeniem. Ukazuje jego cielesność i związane z nią przyjemności oraz słabości. Człowiek ukazywany jest przez artystkę w swoich związkach z przyrodą – również jako jej niszczyciel i oprawca. Zatem mimo kilku dekad od jej powstania, jest to sztuka podejmująca aktualne i dyskutowane obecnie zagadnienia wpływu człowieka na przyrodnicze otoczenie. Może być ona również przyczynkiem do dyskusji o statusie człowieka wśród innych istot zamieszkujących ziemię.

Historyk sztuki, malarka, rysowniczka, autorka instalacji plastycznych, eseistka, pisarka. W 1970 r. skończył ASP w Warszawie. Studia z zakresu malarstwa i historii sztuki ukończyła w Krakowie. Współzałożycielka grupy Śmietanka oraz ruchu O poprawę. Jej najsłynniejsze prace to rysunki na bawełnianych i jedwabnych chustach, które rozwieszane i drapowane przez artystkę w różnych miejscach tworzą niepowtarzalne instalacje. Od kilku lat artystka wplata również w swoje rysunki fragmenty tekstów, często pochodzących z jej prozy, podkreślając jedność wszystkich podejmowanych przez siebie projektów: naukowych, pisarskich i plastycznych. Na dokonania prozatorskie artystki składają się dwie nowatorskie powieści: "Wiek 21 "(napisany po angielsku, wydany w Polsce w roku 1995) i "Grand Hotel Oriental".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.