Jerzy Kossak - najmłodszy przedstawiciel malującej rodziny Kossaków warsztatu uczył się od najmłodszych lat w pracowniach ojca i dziadka. Stale mieszkał w Krakowie. W czasie I wojny światowej służył w wojsku austriackim. W latach 1925-26 podróżował wraz z ojcem po dworach Wielkopolski, gdzie na zamówienie tamtejszego ziemiaństwa wykonywał liczne obrazy i portrety; niektóre sygnowane wspólnie z ojcem. Jego twór-czość zdominowała tematyka batalistyczna. Malował sceny z powstania listopadowego, epopei napoleońskiej, I wojny światowej i batalii 1920 roku. Często powtarzał też motywy rodzajowe z ułanem, koniem i dziewczyną oraz sceny z polowań, napadów wilków i wesel. Obrazy artysty zawsze cie-szyły się dużą popularnością. Jerzy Kossak często powtarzał swoje kompozycje zmieniając w nich wiele szczegółów oraz scenerię rozgrywających się akcji. Do takich właśnie podobnych przedstawień należą m.in. obrazy ukazujące żołnierzy napole-ońskich w czasie odwrotu spod Moskwy ogrzewających się podczas chłod-nego, zimowego wieczoru przy ognisku (Przy ognisku podczas odwrotu spod Moskwy, 1935, Biwak żołnierzy napoleońskich w lesie, 1940, K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992, s. 47, poz. kat. 106, il. 106, s. 49, poz. kat. 236, il. 236).
Olej, tektura;
30 x 40 cm
Sygnowany l.d.: Jerzy Kossak | 1938 r.
Jerzy Kossak - najmłodszy przedstawiciel malującej rodziny Kossaków warsztatu uczył się od najmłodszych lat w pracowniach ojca i dziadka. Stale mieszkał w Krakowie. W czasie I wojny światowej służył w wojsku austriackim. W latach 1925-26 podróżował wraz z ojcem po dworach Wielkopolski, gdzie na zamówienie tamtejszego ziemiaństwa wykonywał liczne obrazy i portrety; niektóre sygnowane wspólnie z ojcem. Jego twór-czość zdominowała tematyka batalistyczna. Malował sceny z powstania listopadowego, epopei napoleońskiej, I wojny światowej i batalii 1920 roku. Często powtarzał też motywy rodzajowe z ułanem, koniem i dziewczyną oraz sceny z polowań, napadów wilków i wesel. Obrazy artysty zawsze cie-szyły się dużą popularnością. Jerzy Kossak często powtarzał swoje kompozycje zmieniając w nich wiele szczegółów oraz scenerię rozgrywających się akcji. Do takich właśnie podobnych przedstawień należą m.in. obrazy ukazujące żołnierzy napole-ońskich w czasie odwrotu spod Moskwy ogrzewających się podczas chłod-nego, zimowego wieczoru przy ognisku (Przy ognisku podczas odwrotu spod Moskwy, 1935, Biwak żołnierzy napoleońskich w lesie, 1940, K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992, s. 47, poz. kat. 106, il. 106, s. 49, poz. kat. 236, il. 236).