Początkowo kształcił się w Szkole Sztuk Pięknych (od 1912 roku). Podczas pierwszej wojny światowej (1915-18) walczył w 1 Pułku Ułanów Krechowieckich, pó¼niej zaś (od roku 1921) służył w lotnictwie. Około roku 1925 wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę w Academie Colarossi oraz w Academie de la Grande Chaumiere. W okresie międzywojennym zamieszczał w prasie (najczęściej w miesięczniku "Polska Zbrojna") artykuły poświęcone sprawom literatury i sztuki. Ko¼miński był głównie rysownikiem: posługiwał się najczęściej tuszem, akwarelą lub gwaszem. Podczas pobytu w Paryżu tworzył rysunki oraz karykatury dla czasopisma "Żaba - wesoła emigrantka" oraz dla wydawnictwa "Les Amis de la Pologne". Był ilustratorem ponad 70 książek (m.in. M. Konopnickiej, Ch. Dickensa, A. Mickiewicza). W roku 1928 w galerii ZZPAP odbyła się wystawa jego prac. Ponadto wystawiał w Łodzi, Caen i Paryżu. Jego rysunki znajdują się w zbiorach Towarzystwa Historyczno-Literackiego.
Akwarela, papier; 17,3 x 9 cm
Napis p.d. ołówkiem: KOŹMIŃSKI (autor).
Na odwrocie napis czarnym atramentem: Xawery Ko¼miński | brat Karola |
i ilustrator Księgi Jazdy | Polskiej, Puławczyk | żołnierz piechoty 1892-94
Początkowo kształcił się w Szkole Sztuk Pięknych (od 1912 roku). Podczas pierwszej wojny światowej (1915-18) walczył w 1 Pułku Ułanów Krechowieckich, pó¼niej zaś (od roku 1921) służył w lotnictwie. Około roku 1925 wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę w Academie Colarossi oraz w Academie de la Grande Chaumiere. W okresie międzywojennym zamieszczał w prasie (najczęściej w miesięczniku "Polska Zbrojna") artykuły poświęcone sprawom literatury i sztuki. Ko¼miński był głównie rysownikiem: posługiwał się najczęściej tuszem, akwarelą lub gwaszem. Podczas pobytu w Paryżu tworzył rysunki oraz karykatury dla czasopisma "Żaba - wesoła emigrantka" oraz dla wydawnictwa "Les Amis de la Pologne". Był ilustratorem ponad 70 książek (m.in. M. Konopnickiej, Ch. Dickensa, A. Mickiewicza). W roku 1928 w galerii ZZPAP odbyła się wystawa jego prac. Ponadto wystawiał w Łodzi, Caen i Paryżu. Jego rysunki znajdują się w zbiorach Towarzystwa Historyczno-Literackiego.