Zodiak był pierwszą pracą Muchy w ramach kontraktu z drukarzem Champenois i pierwotnie miał służyć jako wewnętrzny kalendarz firmy. W tej kompozycji Mucha umieścił dwanaście znaków zodiaku w przypominającym aureolę dysku za głową kobiety, co jest jednym ze zwyczajowych motywów Muchy. Projekt kalendarza Zodiak przyciągnął uwagę Léona Deschampsa, redaktora naczelnego La Plume; kupił prawa do rozpowszechniania go jako kalendarza pisma na rok 1897. Stał się on jednym z najpopularniejszych projektów Muchy.
Alfons Maria Mucha – jeden z najwybitniejszych artystów secesyjnych (fr. art nouveau) – ilustrator i malarz. W wieku 20 lat rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. W 1887 roku przeniósł się do Paryża, gdzie rozpoczął studia na kierunku technik malarstwa, rysunku i kompozycji. W 1894 roku, na zamówienie Sary Bernhardt, zaprojektował słynny plakat teatralny, który przyniósł mu międzynarodową sławę i określenie ikony secesji. Od tamtej pory, Mucha zaczął tworzyć plakaty, grafiki i ilustracje na zamówienie. Alfons Mucha wierzył, że sztuka powinna mieć wpływ na społeczeństwo i zmieniać świat na lepsze. Dlatego starał się tworzyć dla wszystkich, a nie tylko dla wybranej elity. Z tego względu jego prace często miały charakter edukacyjny i propagowały wartości takie jak miłość, harmonia i równość. Styl artysty, nazywany “le style Mucha”, charakteryzował się połączeniem naturalnych motywów z ornamentyką i kolorystyką, co tworzyło wrażenie harmonii i równowagi. Mucha łączy tradycje bizantyjskie i współczesne. Prace artysty cechuje bogactwo detali, precyzja i dbałość o każdy element kompozycji. W stylu Muchy często pojawiają się eleganckie linie, piękne kobiety w stylu belle époque, otoczone naręczem kwiatów i liści z długimi falującymi włosami i zmysłowymi rysami twarzy.
litografia barwna, papier welinowy o wysokiej gramaturze; 51 x 40 cm (kompozycja), 70 x 50 cm (arkusz);
sygn. na płycie pod kompozycją p. d. "Mucha" oraz numerowana ołówkiem „15/100”. W l.d. znak „The Mucha Foundation”.
Zodiak był pierwszą pracą Muchy w ramach kontraktu z drukarzem Champenois i pierwotnie miał służyć jako wewnętrzny kalendarz firmy. W tej kompozycji Mucha umieścił dwanaście znaków zodiaku w przypominającym aureolę dysku za głową kobiety, co jest jednym ze zwyczajowych motywów Muchy. Projekt kalendarza Zodiak przyciągnął uwagę Léona Deschampsa, redaktora naczelnego La Plume; kupił prawa do rozpowszechniania go jako kalendarza pisma na rok 1897. Stał się on jednym z najpopularniejszych projektów Muchy.
Alfons Maria Mucha – jeden z najwybitniejszych artystów secesyjnych (fr. art nouveau) – ilustrator i malarz. W wieku 20 lat rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. W 1887 roku przeniósł się do Paryża, gdzie rozpoczął studia na kierunku technik malarstwa, rysunku i kompozycji. W 1894 roku, na zamówienie Sary Bernhardt, zaprojektował słynny plakat teatralny, który przyniósł mu międzynarodową sławę i określenie ikony secesji. Od tamtej pory, Mucha zaczął tworzyć plakaty, grafiki i ilustracje na zamówienie. Alfons Mucha wierzył, że sztuka powinna mieć wpływ na społeczeństwo i zmieniać świat na lepsze. Dlatego starał się tworzyć dla wszystkich, a nie tylko dla wybranej elity. Z tego względu jego prace często miały charakter edukacyjny i propagowały wartości takie jak miłość, harmonia i równość. Styl artysty, nazywany “le style Mucha”, charakteryzował się połączeniem naturalnych motywów z ornamentyką i kolorystyką, co tworzyło wrażenie harmonii i równowagi. Mucha łączy tradycje bizantyjskie i współczesne. Prace artysty cechuje bogactwo detali, precyzja i dbałość o każdy element kompozycji. W stylu Muchy często pojawiają się eleganckie linie, piękne kobiety w stylu belle époque, otoczone naręczem kwiatów i liści z długimi falującymi włosami i zmysłowymi rysami twarzy.