Znaczącą część twórczości Tetmajera stanowią wiejskie pejzaże i sceny rodzajowe. Wśród nich odrębną grupę tworzą przedstawienia życia codziennego mieszkańców podkrakowskich Bronowic. O cyklu Żniw piszą autorzy wystawy monograficznej: Fascynacja Tetmajera polskim krajobrazem zyskała szczególny wyraz w obrazach przedstawiających dojrzałe łany zbóż, żniwa, żniwiarki przy pracy w polu, malowane w scenerii letniego słońca. [...] Od około 1900 roku obrazy Tetmajera zyskują na dynamice przez coraz częściej stosowane przez artystę układy diagonalne kompozycji. Elementy ubiorów z użyciem jaskrawej, cynobrowej czerwieni chustek i spódnic żniwiarek wprowadzają mocne akcenty kolorystyczne. [...] Za pomocą zręcznie stosowanego światłocienia, operowania kolorem, przyroda i ludzie stanowią jedność, postaci stają się częścią pejzażu (Włodzimierz Tetmajer. Siła barw i temperamentu. Katalog wystawy, M. Marek, P. Hapanowicz, Muzeum Krakowa, Kraków 2023, s. 200-201).

42
Włodzimierz TETMAJER (1862 Harklowa - 1923 Kraków)

ŻNIWO W BRONOWICACH

olej, tektura
47 x 63 cm
sygn. p.d.: WT.
Na odwrocie dwie nalepki domu aukcyjnego.
Na dolnej krawędzi ramy częściowo zerwana nalepka Salonu Dziel Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego w Krakowie (druk, atrament): Data przyjęcia 1927 | Autor Włodzimierz Tetmajer | Tytuł „Żniwo w Bronowicach“ | Rodzaj olej | Rozmiar ... | Nr. ...

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Znaczącą część twórczości Tetmajera stanowią wiejskie pejzaże i sceny rodzajowe. Wśród nich odrębną grupę tworzą przedstawienia życia codziennego mieszkańców podkrakowskich Bronowic. O cyklu Żniw piszą autorzy wystawy monograficznej: Fascynacja Tetmajera polskim krajobrazem zyskała szczególny wyraz w obrazach przedstawiających dojrzałe łany zbóż, żniwa, żniwiarki przy pracy w polu, malowane w scenerii letniego słońca. [...] Od około 1900 roku obrazy Tetmajera zyskują na dynamice przez coraz częściej stosowane przez artystę układy diagonalne kompozycji. Elementy ubiorów z użyciem jaskrawej, cynobrowej czerwieni chustek i spódnic żniwiarek wprowadzają mocne akcenty kolorystyczne. [...] Za pomocą zręcznie stosowanego światłocienia, operowania kolorem, przyroda i ludzie stanowią jedność, postaci stają się częścią pejzażu (Włodzimierz Tetmajer. Siła barw i temperamentu. Katalog wystawy, M. Marek, P. Hapanowicz, Muzeum Krakowa, Kraków 2023, s. 200-201).