Obraz powstał w 1946 roku jako jedna z kilkunastu ilustracji do książki Leona Kruczkowskiego Pawie pióra. W 1965 roku artysta miał indywidualną wystawę w Brukseli. W Galerii H. Merciera Librairie la Proue, w dniach 13 – 25 marca pokazano ponad siedemdziesiąt rysunków z różnych okresów twórczości. Były to zarówno prace z cyklu Wojna (1946), Wspomnienie dzieciństwa (1941-42), jak i ilustracje do dzieł Mickiewicza, czy portrety, m.in. Michała Anioła, Sokratesa, Mickiewicza. Belgijskiej publiczności najbardziej spodobały się prace surrealistyczne. Domagano się od artysty, aby przeznaczył do sprzedaży wszystkie prezentowane dzieła. Żechowski zgodził się na sprzedaż jedynie dwunastu obrazów. Prezentowana Znachorka została wówczas zakupiona przez Galerię Mokum z Amsterdamu. Z tej Galerii trafiła do kolekcji w Stanach Zjednoczonych, a następnie do prywatnej kolekcji w Polsce, w której pozostawała do dziś. Inną pracę z tej wystawy zakupił belgijski pisarz i krytyk sztuki Jean Dypréau, który – będąc pod wrażeniem twórczości Żechowskiego, zorganizował mu spotkania w pracowniach najwybitniejszych belgijskich surrealistów – Rene Magritte’a i Paula Delvaux. Wizyty te uwiecznione zostały na nagranym przez Dypréau filmie dokumentalnym dla belgijskiej telewizji.
węgiel, papier
35,9 x 27,5 cm (w narożnikach ślady po pinezkach)
opisany p.d.: Znachorka
Na odwrocie (długopisem): Muz; poniżej wzdłuż lewej krawędzi pieczęć: MUZEUM w ZABRZU | Pl. Krakowski 9 – Telefon 23-92; poniżej (długopisem): Kl. III- z- 16/ I /110/ 65 | nieczytelny podpis; ponadto wzdłuż dolnej krawędzi (długopisem): 42 – Znachorka.
Obraz powstał w 1946 roku jako jedna z kilkunastu ilustracji do książki Leona Kruczkowskiego Pawie pióra. W 1965 roku artysta miał indywidualną wystawę w Brukseli. W Galerii H. Merciera Librairie la Proue, w dniach 13 – 25 marca pokazano ponad siedemdziesiąt rysunków z różnych okresów twórczości. Były to zarówno prace z cyklu Wojna (1946), Wspomnienie dzieciństwa (1941-42), jak i ilustracje do dzieł Mickiewicza, czy portrety, m.in. Michała Anioła, Sokratesa, Mickiewicza. Belgijskiej publiczności najbardziej spodobały się prace surrealistyczne. Domagano się od artysty, aby przeznaczył do sprzedaży wszystkie prezentowane dzieła. Żechowski zgodził się na sprzedaż jedynie dwunastu obrazów. Prezentowana Znachorka została wówczas zakupiona przez Galerię Mokum z Amsterdamu. Z tej Galerii trafiła do kolekcji w Stanach Zjednoczonych, a następnie do prywatnej kolekcji w Polsce, w której pozostawała do dziś. Inną pracę z tej wystawy zakupił belgijski pisarz i krytyk sztuki Jean Dypréau, który – będąc pod wrażeniem twórczości Żechowskiego, zorganizował mu spotkania w pracowniach najwybitniejszych belgijskich surrealistów – Rene Magritte’a i Paula Delvaux. Wizyty te uwiecznione zostały na nagranym przez Dypréau filmie dokumentalnym dla belgijskiej telewizji.