Historia i pochodzenie: obecnie kolekcja prywatna.
Dawniej, przynajmniej od roku 1918, obraz należał do zbiorów kupca i przedsiębiorcy
Edwarda Reichera (1852 - po 1931; inna pisownia Rejchera) - doborowej kolekcji obrazów
i rysunków nowoczesnych malarzy polskich zgromadzonej początkowo w Aleksandrowie Kujawskim (Pogranicznym), a z początkiem lat dwudziestych przeniesionej do Warszawy (ul. Wiejska 22). Był jednym z 23 obrazów Stanisławskiego wymienionym w Katalogu zbiorów Reichera. Według informacji z tego wykazu, pejzaż ten należałoby określić jako Zmierzch wieczorny (23 x 32 cm), a nie, używanym później, tytułem Przed burzą (jak w tymże katalogu określono dwie prace o odmiennych wymiarach, podłożu, sygnaturze). W lecie 1931 roku - właśnie pod tym błędnym tytułem Przed burzą - obraz został wystawiony w TZSP w Warszawie, co potwierdza także zachętowska nalepka na jego odwrocie. W katalogu tej wystawy został oznaczony gwiazdką i wykazany jako praca do sprzedania. Zapewne właśnie wówczas zmienił właściciela (nie figuruje na liście depozytów złożonych przez M. Reicherową w Muzeum Narodowym w Warszawie w roku 1939).

Obraz wymieniony w:
- Katalog zbiorów Edwarda Rejchera [Wiedeń] MCMXVIII, s. 17, poz. kat. nienumerowane [Zmierzch wieczorny; olejno na płótnie, zn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI; 23 x 32];
- E. Chwalewik, Zbiory polskie. Archiwa, biblioteki, Gabinety, Muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w Ojczyźnie i na Obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, Tom II, N-Ż, Warszawa - Kraków MCMXXVII, s. 420 tu o kolekcji E. Reichera];
- Przewodnik nr 65, Wojciech Gerson i jego uczniowie, [wstęp J. Kleczyński] Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, lato 1931, s. 31, nr kat 98 [Przed burzą, wł. E. Reicher].

8
Jan STANISŁAWSKI (1860 - 1907)

ZMIERZCH WIECZORNY (PRZED BURZĄ), ok. 1895

olej, płótno naklejone na tekturę
24 x 32,5 cm
sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI
Na odwr. fragment nalepki wystawy w TZSP w Warszawie z opisem i datą - 12 VI 1931 - nazwiskiem właścicielki - M. Reicher (Maria Reicherowa, żona Edwarda Reichera)
Ponadto ozdobna nalepka paryskiego zakładu Ch. Dosbourg’a (3. Rue Houdon; Place Pigalle) oferującego materiały malarskie, ramy, usługi pozłotnicze itp.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Historia i pochodzenie: obecnie kolekcja prywatna.
Dawniej, przynajmniej od roku 1918, obraz należał do zbiorów kupca i przedsiębiorcy
Edwarda Reichera (1852 - po 1931; inna pisownia Rejchera) - doborowej kolekcji obrazów
i rysunków nowoczesnych malarzy polskich zgromadzonej początkowo w Aleksandrowie Kujawskim (Pogranicznym), a z początkiem lat dwudziestych przeniesionej do Warszawy (ul. Wiejska 22). Był jednym z 23 obrazów Stanisławskiego wymienionym w Katalogu zbiorów Reichera. Według informacji z tego wykazu, pejzaż ten należałoby określić jako Zmierzch wieczorny (23 x 32 cm), a nie, używanym później, tytułem Przed burzą (jak w tymże katalogu określono dwie prace o odmiennych wymiarach, podłożu, sygnaturze). W lecie 1931 roku - właśnie pod tym błędnym tytułem Przed burzą - obraz został wystawiony w TZSP w Warszawie, co potwierdza także zachętowska nalepka na jego odwrocie. W katalogu tej wystawy został oznaczony gwiazdką i wykazany jako praca do sprzedania. Zapewne właśnie wówczas zmienił właściciela (nie figuruje na liście depozytów złożonych przez M. Reicherową w Muzeum Narodowym w Warszawie w roku 1939).

Obraz wymieniony w:
- Katalog zbiorów Edwarda Rejchera [Wiedeń] MCMXVIII, s. 17, poz. kat. nienumerowane [Zmierzch wieczorny; olejno na płótnie, zn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI; 23 x 32];
- E. Chwalewik, Zbiory polskie. Archiwa, biblioteki, Gabinety, Muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w Ojczyźnie i na Obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, Tom II, N-Ż, Warszawa - Kraków MCMXXVII, s. 420 tu o kolekcji E. Reichera];
- Przewodnik nr 65, Wojciech Gerson i jego uczniowie, [wstęp J. Kleczyński] Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, lato 1931, s. 31, nr kat 98 [Przed burzą, wł. E. Reicher].