Malarz, brat rze¼biarza Piotra. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1873-79), potem zaś w akademiach - wiedeńskiej u K. Wurzingera (1880-81) oraz monachijskiej u W. Lindenschmita (1883-85). W roku 1885 osiedlił się we Lwowie, gdzie brał czynny udział w życiu artystycznym; założył m.in. szkołę rysunku dla kobiet, przekształconą pó¼niej w ogólną szkołę malarstwa i rze¼by; był kustoszem Galerii Miejskiej. Początkowo tworzył portrety pod wpływem Antoniego Grabowskiego (pod którego kierunkiem pracował). Po roku 1890 zaczął uprawiać głównie malarstwo pejzażowe. Jego ulubiony motyw stanowią nastrojowe widoki rozlewisk i jesienne mokradła, oświetlone promieniami zachodzącego słońca. Prace Harasimowicza znajdują się w wielu muzeach w kraju i zagranicą, m.in. w Ermitażu, Lwowskiej Galerii Obrazów, Muzeum Narodowym w Warszawie, Bibliotece Narodowej.

132
Marceli HARASIMOWICZ (1859-1935)

ZMIERZCH NAD ROZLEWISKAMI, 1922

Olej, tektura
24,5 x 34, 3 cm
Sygnowany p.d.: Harasimowicz 1922
Na odwrocie napis ołówkiem wykonany przez artystę: M.| Harasimowicz 1922

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz, brat rze¼biarza Piotra. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1873-79), potem zaś w akademiach - wiedeńskiej u K. Wurzingera (1880-81) oraz monachijskiej u W. Lindenschmita (1883-85). W roku 1885 osiedlił się we Lwowie, gdzie brał czynny udział w życiu artystycznym; założył m.in. szkołę rysunku dla kobiet, przekształconą pó¼niej w ogólną szkołę malarstwa i rze¼by; był kustoszem Galerii Miejskiej. Początkowo tworzył portrety pod wpływem Antoniego Grabowskiego (pod którego kierunkiem pracował). Po roku 1890 zaczął uprawiać głównie malarstwo pejzażowe. Jego ulubiony motyw stanowią nastrojowe widoki rozlewisk i jesienne mokradła, oświetlone promieniami zachodzącego słońca. Prace Harasimowicza znajdują się w wielu muzeach w kraju i zagranicą, m.in. w Ermitażu, Lwowskiej Galerii Obrazów, Muzeum Narodowym w Warszawie, Bibliotece Narodowej.