Obraz wystawiany i opisany:
- Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa IV – V 1992, spis kat. na wkładce, poz. 103.

Tędy do nowoczesności – te słowa wypowiedział Jan Lebenstein wkraczając w podziemia Luwru.
Jest artystą, który – jak pisze Łukasz Kossowski – ma pełną świadomość przynależności do kulturowego dziedzictwa. Dla mnie podziemia Luwru były po prostu jednym ze źródeł. Nie jestem sumerologiem ani egiptologiem, ale gdzieś intuicyjnie człowiek ma potrzebę poznania odległych cywilizacji, które są kolebką naszej. Stare cywilizacje Babilonu, Grecji i Rzymu fascynowały Lebensteina i przekształcał je na własne tworzywo malarskie.

Fascynację starożytną kulturą odnajdujemy w prezentowanym obrazie Złoto i glina. Wejścia do starożytnego miasta strzeże górujący nad bramą asyryjski demon Pazuzu, mający odstraszać złe moce. Wykonany z brązu posążek mógł artysta zobaczyć oglądając zbiory Luwru. Tytułowe złoto i glina nawiązują z jednej strony do bogactwa starożytnej Mezopotamii, a z drugiej wskazują na materiał, z którego powstawały budowle w tym regionie.

109
Jan LEBENSTEIN (1930-1999)

ZŁOTO I GLINA (L’OR ET L’ARGILE), 1970

technika mieszana, olej, płótno
81 x 130 cm
sygn. p.d.: Lebenstein 70
sygn. na odwr. na płótnie p.g.: Lebenstein 1970 | 81 x 130 cm technique mixte | „L’or et l’argile“
Na pionowej listwie krosna nalepka CBWA Zachęta z danymi obrazu i nr. kat. 103; na g. listwie krosna oł. tytuł: (L’OR ET L’ARGILE), dwie nalepki: francuska nalepka transportowa z danymi obrazu, obok nalepka tuszem: expo ZACHETA | VARSOVIE | N 4/32.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz wystawiany i opisany:
- Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa IV – V 1992, spis kat. na wkładce, poz. 103.

Tędy do nowoczesności – te słowa wypowiedział Jan Lebenstein wkraczając w podziemia Luwru.
Jest artystą, który – jak pisze Łukasz Kossowski – ma pełną świadomość przynależności do kulturowego dziedzictwa. Dla mnie podziemia Luwru były po prostu jednym ze źródeł. Nie jestem sumerologiem ani egiptologiem, ale gdzieś intuicyjnie człowiek ma potrzebę poznania odległych cywilizacji, które są kolebką naszej. Stare cywilizacje Babilonu, Grecji i Rzymu fascynowały Lebensteina i przekształcał je na własne tworzywo malarskie.

Fascynację starożytną kulturą odnajdujemy w prezentowanym obrazie Złoto i glina. Wejścia do starożytnego miasta strzeże górujący nad bramą asyryjski demon Pazuzu, mający odstraszać złe moce. Wykonany z brązu posążek mógł artysta zobaczyć oglądając zbiory Luwru. Tytułowe złoto i glina nawiązują z jednej strony do bogactwa starożytnej Mezopotamii, a z drugiej wskazują na materiał, z którego powstawały budowle w tym regionie.