WYSTAWIANY:
„Królestwo”, Galeria Piekary, Poznań, 11.02–3.03.2009

„Podczas trwającego osiem lat procesu w Polsce wiele razy spotkałam się z cenzurowaniem prac, niedopuszczeniem mnie do wystaw, z odmową pracy ze mną bez zapoznania się z projektem, już za samo nazwisko 'Nieznalska'. Jednak wróciłam do kraju z jednego powodu: w Niemczech nie miałam historii, nad którymi mogłaby pracować. W Polsce wystarczy otworzyć gazetę, książkę i temat się znajduje, bo wszystko dotyczy ciebie. To jest mój świat, który aż się prosi, bym go opisywała, przetwarzała, krytykowała”.
DOROTA NIEZNALSKA

Dorota Nieznalska jest absolwentką Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie w 1999 uzyskała dyplom w Pracowni Intermedialnej prof. Grzegorza Klamana. Artystka tworzy przede wszystkim obiekty rzeźbiarskie, instalacje, a także wideo czy fotografie. W 2013 uzyskała stopień doktora na Wydziale Rzeźby, kierunek Intermedia, na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obecnie pracuje jako asystentka w Pracowni Działań Transdyscyplinarnych Wydziału Rzeźby i Intermediów na macierzystej uczelni. Artystka interesuje się przede wszystkim zagadnieniami związanymi z symbolami religijnymi. W swoich realizacjach w krytyczny sposób odnosi się do problemu silnej tradycji katolickiej w Polsce oraz męskiej dominacji w sferze społecznej. Silne w twórczości Nieznalskiej są także wątki tożsamości, a w szczególności – stereotypowych ról kobiecych i męskich. Prezentowany obiekt „Złota Królowa” został odlany z brązu. Ostre zakończenia korony cierniowej autorka wykonała za pomocą ręcznie szlifowanego, naturalnego bursztynu. Połyskujący kamień kontrastuje z głęboką czerwienią poduszki, na której zaprezentowano pracę. Jak podkreśla artystka, zrealizowała koronę w konwencji kiczu. Jednocześnie obiekt prezentowany jest na szkarłatnej poduszce, przez co nawiązuje do sposobu eksponowania relikwii lub drogocennych obiektów wystawianych w muzeach. Jednocześnie przywołuje skojarzenia z regaliami królewskimi, co prowadzi do interpretacji pracy jako symbolu władzy.
Dzięki zaprezentowanej pracy artystka została laureatką Gdańskiego Biennale Sztuki w 2010, który odbył się pod hasłem „Tożsamość miejsca”. Twórczyni podkreślała, że w wyborze materiału zainspirowała się gdańskimi kościołami i w sposób bezpośredni nawiązuje do swego miasta, jego historii oraz tożsamości. Z drugiej strony użycie bursztynu można interpretować w znacznie szerszym kontekście. Materiał ten nieraz określa się mianem płonącego kamienia lub słońca. Do dziś zachowały się także bursztynowe wisiorki z epoki kamienia, które zapewne służyły jako amulety chroniące przed złem i nieszczęśliwymi wypadkami.
Artystka szczególnie często nawiązuje do motywu korony cierniowej. Prócz zaprezentowanej realizacji to główny element pracy pt. „Jewellery cz. 1” – fotografii korony cierniowej pokrytej oryginalnymi kryształami Swarovskiego. Oprócz wymienionego przedmiotu autorka wykonała m.in. fotografie korony cierniowej, której zakończenia stanowiły naturalne, zaostrzone na końcach czerwone korale. Nieznalska podkreśla w wywiadach, że za pomocą motywu nawiązuje do prywatnej traumy, jaką był proces sądowy. Po pokazaniu instalacji „Pasja” twórczyni wytoczyła proces Liga Polskich Rodzin. Na instalację składał się krzyż grecki ze zdjęciem męskich genitaliów oraz nagranie wideo ukazujące spowolnione ujęcia twarzy mężczyzny w trakcie odbywania treningu w siłowni. Wybrane ujęcia pokazywały wyraz twarzy bohatera w momentach maksymalnego wysiłku. Sprawa sądowa, która rozpoczęła się w 2001, ciągnęła się przez lata. 11 marca 2010 Nieznalska została ostatecznie uniewinniona.
Artystka skupia się w swoich pracach na problemie społecznego oraz historycznego uwarunkowania człowieka i jego cielesności w kontekście polskiej rzeczywistości katolickiej. Nieraz odnosi się krytycznie do polskiego romantyzmu. W wielu pracach, m.in. „Wieńcu mistycznym” czy „Królu Polski”, Nieznalska używa motywu korony cierniowej w nawiązaniu do wątków pasyjnych.

Polska artystka wizualna identyfikowana z nurtem sztuki krytycznej. Tworzy przede wszystkim obiekty rzeźbiarskie, instalacje, zajmuje się także sztuką wideo i fotografią.
Ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. Jest absolwentką Wydziału Rzeźby ASP w Gdańsku, dyplom uzyskała w 1999 r. w Pracowni Intermedialnej prof. Grzegorza Klamana.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

221
Dorota NIEZNALSKA (ur. 1973)

"Złota Królowa", 2009

brąz, bursztyn naturalny, śr.:38 cm
obiekt został odlany z brązu metodą na wosk tracony

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

WYSTAWIANY:
„Królestwo”, Galeria Piekary, Poznań, 11.02–3.03.2009

„Podczas trwającego osiem lat procesu w Polsce wiele razy spotkałam się z cenzurowaniem prac, niedopuszczeniem mnie do wystaw, z odmową pracy ze mną bez zapoznania się z projektem, już za samo nazwisko 'Nieznalska'. Jednak wróciłam do kraju z jednego powodu: w Niemczech nie miałam historii, nad którymi mogłaby pracować. W Polsce wystarczy otworzyć gazetę, książkę i temat się znajduje, bo wszystko dotyczy ciebie. To jest mój świat, który aż się prosi, bym go opisywała, przetwarzała, krytykowała”.
DOROTA NIEZNALSKA

Dorota Nieznalska jest absolwentką Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie w 1999 uzyskała dyplom w Pracowni Intermedialnej prof. Grzegorza Klamana. Artystka tworzy przede wszystkim obiekty rzeźbiarskie, instalacje, a także wideo czy fotografie. W 2013 uzyskała stopień doktora na Wydziale Rzeźby, kierunek Intermedia, na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obecnie pracuje jako asystentka w Pracowni Działań Transdyscyplinarnych Wydziału Rzeźby i Intermediów na macierzystej uczelni. Artystka interesuje się przede wszystkim zagadnieniami związanymi z symbolami religijnymi. W swoich realizacjach w krytyczny sposób odnosi się do problemu silnej tradycji katolickiej w Polsce oraz męskiej dominacji w sferze społecznej. Silne w twórczości Nieznalskiej są także wątki tożsamości, a w szczególności – stereotypowych ról kobiecych i męskich. Prezentowany obiekt „Złota Królowa” został odlany z brązu. Ostre zakończenia korony cierniowej autorka wykonała za pomocą ręcznie szlifowanego, naturalnego bursztynu. Połyskujący kamień kontrastuje z głęboką czerwienią poduszki, na której zaprezentowano pracę. Jak podkreśla artystka, zrealizowała koronę w konwencji kiczu. Jednocześnie obiekt prezentowany jest na szkarłatnej poduszce, przez co nawiązuje do sposobu eksponowania relikwii lub drogocennych obiektów wystawianych w muzeach. Jednocześnie przywołuje skojarzenia z regaliami królewskimi, co prowadzi do interpretacji pracy jako symbolu władzy.
Dzięki zaprezentowanej pracy artystka została laureatką Gdańskiego Biennale Sztuki w 2010, który odbył się pod hasłem „Tożsamość miejsca”. Twórczyni podkreślała, że w wyborze materiału zainspirowała się gdańskimi kościołami i w sposób bezpośredni nawiązuje do swego miasta, jego historii oraz tożsamości. Z drugiej strony użycie bursztynu można interpretować w znacznie szerszym kontekście. Materiał ten nieraz określa się mianem płonącego kamienia lub słońca. Do dziś zachowały się także bursztynowe wisiorki z epoki kamienia, które zapewne służyły jako amulety chroniące przed złem i nieszczęśliwymi wypadkami.
Artystka szczególnie często nawiązuje do motywu korony cierniowej. Prócz zaprezentowanej realizacji to główny element pracy pt. „Jewellery cz. 1” – fotografii korony cierniowej pokrytej oryginalnymi kryształami Swarovskiego. Oprócz wymienionego przedmiotu autorka wykonała m.in. fotografie korony cierniowej, której zakończenia stanowiły naturalne, zaostrzone na końcach czerwone korale. Nieznalska podkreśla w wywiadach, że za pomocą motywu nawiązuje do prywatnej traumy, jaką był proces sądowy. Po pokazaniu instalacji „Pasja” twórczyni wytoczyła proces Liga Polskich Rodzin. Na instalację składał się krzyż grecki ze zdjęciem męskich genitaliów oraz nagranie wideo ukazujące spowolnione ujęcia twarzy mężczyzny w trakcie odbywania treningu w siłowni. Wybrane ujęcia pokazywały wyraz twarzy bohatera w momentach maksymalnego wysiłku. Sprawa sądowa, która rozpoczęła się w 2001, ciągnęła się przez lata. 11 marca 2010 Nieznalska została ostatecznie uniewinniona.
Artystka skupia się w swoich pracach na problemie społecznego oraz historycznego uwarunkowania człowieka i jego cielesności w kontekście polskiej rzeczywistości katolickiej. Nieraz odnosi się krytycznie do polskiego romantyzmu. W wielu pracach, m.in. „Wieńcu mistycznym” czy „Królu Polski”, Nieznalska używa motywu korony cierniowej w nawiązaniu do wątków pasyjnych.

Polska artystka wizualna identyfikowana z nurtem sztuki krytycznej. Tworzy przede wszystkim obiekty rzeźbiarskie, instalacje, zajmuje się także sztuką wideo i fotografią.
Ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. Jest absolwentką Wydziału Rzeźby ASP w Gdańsku, dyplom uzyskała w 1999 r. w Pracowni Intermedialnej prof. Grzegorza Klamana.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.