Obraz jest jednym z późniejszych autorskich opracowań motywu zaobserwowanego podczas któregoś z pobytów artysty w Nieświeżu, na przełomie lat 80. i 90. XIX w. Do Nieświeża Fałat jeździł wówczas kilkakrotnie; po raz pierwszy w roku 1886. „Nieświeskie“ tematy – pejzaże i sceny z zimowych polowań – powracały później w jego malarstwie jeszcze przez lata. Artysta, wspominając owe czasy, zapisał w swych pamiętnikach: ... „wróciłem do Nieświeża, aby gruntownie poznać ten już ukochany świat, w którym czekała mnie niezwykle malownicza zima [...] Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy – wrażenia z ukochanej krainy.“
(J. Fałat, Pamiętniki, wyd. I, Warszawa 1935; wyd. II, Katowice 1987, s. 162)

31
Julian FAŁAT (1853 Tuligłowy k. Przemyśla - 1929 Bystra k. Bielska Białej)

ZIMĄ NA POLESIU, ok. 1920

akwarela, gwasz, tektura
32,4 x 71,9 cm
sygn. l.d.: jFałat | Polesie [inicjały wiązane]
na odwrocie numer (niebieską kredką): 817 k; poniżej (ołówkiem): 21 5007

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz jest jednym z późniejszych autorskich opracowań motywu zaobserwowanego podczas któregoś z pobytów artysty w Nieświeżu, na przełomie lat 80. i 90. XIX w. Do Nieświeża Fałat jeździł wówczas kilkakrotnie; po raz pierwszy w roku 1886. „Nieświeskie“ tematy – pejzaże i sceny z zimowych polowań – powracały później w jego malarstwie jeszcze przez lata. Artysta, wspominając owe czasy, zapisał w swych pamiętnikach: ... „wróciłem do Nieświeża, aby gruntownie poznać ten już ukochany świat, w którym czekała mnie niezwykle malownicza zima [...] Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy – wrażenia z ukochanej krainy.“
(J. Fałat, Pamiętniki, wyd. I, Warszawa 1935; wyd. II, Katowice 1987, s. 162)