Na postawę artystyczną Czajkowskiego najsilniej oddziałała symbolistyczna formuła malarstwa pejzażowego Jana Stanisławskiego. Malarz przejął od mistrza szkicowy dukt pędzla, w licznych studiach nieba swobodną, syntetyczną plamą budował nawarstwienia chmur, realizując artystyczne credo: "Pejzaż nasz jest piękny i ma rozmaite fizjonomie. [...] [Artysta] jest podobny pszczole: zbiera wrażenie piękna, o którym się tak rzadko w dzisiejszych czasach mówi. Również nie mówi się o moralności w sztuce, która nas artystów przede wszystkim powinna obowiązywać. Moralność artysty - to rzetelność w pracy: zgłębianie i synteza tematu oraz pogłębianie warsztatu malarskiego, unikanie schematu, blagi, powierzchowności i spłycania swojej pracy".
olej na płótnie, 69 x 100 cm, sygnowany i datowany p.d. "STANISŁAW CZAJKOWSKI 32".
Ekspertyza Stefanii Kozakowskiej.
Na postawę artystyczną Czajkowskiego najsilniej oddziałała symbolistyczna formuła malarstwa pejzażowego Jana Stanisławskiego. Malarz przejął od mistrza szkicowy dukt pędzla, w licznych studiach nieba swobodną, syntetyczną plamą budował nawarstwienia chmur, realizując artystyczne credo: "Pejzaż nasz jest piękny i ma rozmaite fizjonomie. [...] [Artysta] jest podobny pszczole: zbiera wrażenie piękna, o którym się tak rzadko w dzisiejszych czasach mówi. Również nie mówi się o moralności w sztuce, która nas artystów przede wszystkim powinna obowiązywać. Moralność artysty - to rzetelność w pracy: zgłębianie i synteza tematu oraz pogłębianie warsztatu malarskiego, unikanie schematu, blagi, powierzchowności i spłycania swojej pracy".