Na postawę artystyczną Czajkowskiego najsilniej oddziałała symbolistyczna formuła malarstwa pejzażowego Jana Stanisławskiego. Malarz przejął od mistrza szkicowy dukt pędzla, w licznych studiach nieba swobodną, syntetyczną plamą budował nawarstwienia chmur, realizując artystyczne credo: "Pejzaż nasz jest piękny i ma rozmaite fizjonomie. [...] [Artysta] jest podobny pszczole: zbiera wrażenie piękna, o którym się tak rzadko w dzisiejszych czasach mówi. Również nie mówi się o moralności w sztuce, która nas artystów przede wszystkim powinna obowiązywać. Moralność artysty - to rzetelność w pracy: zgłębianie i synteza tematu oraz pogłębianie warsztatu malarskiego, unikanie schematu, blagi, powierzchowności i spłycania swojej pracy".

5
Stanisław CZAJKOWSKI (1878-1954)

ZIMA NA POGÓRZU, 1932

olej na płótnie, 69 x 100 cm, sygnowany i datowany p.d. "STANISŁAW CZAJKOWSKI 32".
Ekspertyza Stefanii Kozakowskiej.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Na postawę artystyczną Czajkowskiego najsilniej oddziałała symbolistyczna formuła malarstwa pejzażowego Jana Stanisławskiego. Malarz przejął od mistrza szkicowy dukt pędzla, w licznych studiach nieba swobodną, syntetyczną plamą budował nawarstwienia chmur, realizując artystyczne credo: "Pejzaż nasz jest piękny i ma rozmaite fizjonomie. [...] [Artysta] jest podobny pszczole: zbiera wrażenie piękna, o którym się tak rzadko w dzisiejszych czasach mówi. Również nie mówi się o moralności w sztuce, która nas artystów przede wszystkim powinna obowiązywać. Moralność artysty - to rzetelność w pracy: zgłębianie i synteza tematu oraz pogłębianie warsztatu malarskiego, unikanie schematu, blagi, powierzchowności i spłycania swojej pracy".