Podstawa z białego marmuru, prostokątna, z uskokami, na 4 kulistych nóżkach z brązu; od frontu aplikacje z motywem liści akantu zwiniętych w woluty; na krawędzi pas perełek. Wyżej portyk z parą kolumienek z czarnego marmuru, oplecionych laurem. Za nimi w głębi płaskie pilastry z białego marmuru z wolutowymi spływami dekorowanymi nakładkami z brązu w formie wici roślinnej oraz pełnoplastycznymi wazonikami z bukietami kwiatów. Między kolumnami portyku zawieszona cylindryczna puszka z mechanizmem zegara opatrzonym paryskim systemem bicia godzin i półgodzin; od frontu emaliowana na biało tarcza - osłonięta soczewkowym szkłem - z cyframi arabskimi i napisem u dołu: „Arnoux a Paris”. Pod tarczą skrzyżowane gałązki laurowe z brązu, związane wstęgą oraz wahadło z soczewką w formie maski solarnej. W zwieńczeniu cokół z czarnego marmuru, a na nim figurka orła z rozpostartymi skrzydłami. Spływające z postumentu girlandy różane z brązu łączą zwieńczenie z puszką zegara. Po bokach - sterczyny w formie wypełnionych kwiatami wazonów: dwie pary - z czarnego i białego marmuru.

Jako ciekawostkę należy przytoczyć fakt, że przed wielu laty na aukcji w Belgii pojawił się niemal identyczny zegar, jak prezentowany obecnie, tyle że różniący się pewnymi niewielkimi szczegółami zdobienia, ale przede wszystkim na tarczy z cyframi rzymskimi widniało nazwisko innego zegarmistrza: „Rouviere a Paris” Funkcjonował on w tym samym czasie, co Arnoux, ale przy Rue de Rohan.

129
Zegarmistrz ARNOUX

Zegar kominkowy, portykowy
marmur biały i czarny, brąz złocony; szkło; wys. 55 cm, szer. 36 cm, głęb. 11 cm.
Francja, Paryż, Rue des Gravilliers, XVIII/XIX w.

Zobacz katalog

REMPEX

Silent Selling - wystawa połączona ze sprzedażą

17.08.2021

18:00

Cena wywoławcza:
Estymacja: 17 000 - 20 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Podstawa z białego marmuru, prostokątna, z uskokami, na 4 kulistych nóżkach z brązu; od frontu aplikacje z motywem liści akantu zwiniętych w woluty; na krawędzi pas perełek. Wyżej portyk z parą kolumienek z czarnego marmuru, oplecionych laurem. Za nimi w głębi płaskie pilastry z białego marmuru z wolutowymi spływami dekorowanymi nakładkami z brązu w formie wici roślinnej oraz pełnoplastycznymi wazonikami z bukietami kwiatów. Między kolumnami portyku zawieszona cylindryczna puszka z mechanizmem zegara opatrzonym paryskim systemem bicia godzin i półgodzin; od frontu emaliowana na biało tarcza - osłonięta soczewkowym szkłem - z cyframi arabskimi i napisem u dołu: „Arnoux a Paris”. Pod tarczą skrzyżowane gałązki laurowe z brązu, związane wstęgą oraz wahadło z soczewką w formie maski solarnej. W zwieńczeniu cokół z czarnego marmuru, a na nim figurka orła z rozpostartymi skrzydłami. Spływające z postumentu girlandy różane z brązu łączą zwieńczenie z puszką zegara. Po bokach - sterczyny w formie wypełnionych kwiatami wazonów: dwie pary - z czarnego i białego marmuru.

Jako ciekawostkę należy przytoczyć fakt, że przed wielu laty na aukcji w Belgii pojawił się niemal identyczny zegar, jak prezentowany obecnie, tyle że różniący się pewnymi niewielkimi szczegółami zdobienia, ale przede wszystkim na tarczy z cyframi rzymskimi widniało nazwisko innego zegarmistrza: „Rouviere a Paris” Funkcjonował on w tym samym czasie, co Arnoux, ale przy Rue de Rohan.