Wachlarz artystycznych dokonań Marii Michałowskiej jest niezwykle szeroki. We wszystkich uprawianych przez nią dziedzinach, tj. malarstwo, rysunek, fotografia, czy performance wysuwa się nadrzędna zasada z jaką artystka traktuje pole sztuki. W ujęciu Michałowskiej jest to forma ekspresji wynikająca z wrażliwości, doświadczeń samej artystki, jej przemyśleń oraz wiedzy. Niezwykle ciekawym, ale także zdaje się najbardziej uznanym opinią krytyki jest jej konceptualny etap. Fotografia dla Michałowskiej stała się medium wieloaspektowym, takim w którym mogła wykorzystać rozmaite jego możliwości. Sięgała po doświadczenia z pogranicza sztuki oraz eksperymentów, zarówno tych optycznych, jak i chemicznych. Fotografia stanowiła zatem dla niej pewnego rodzaju uzupełnienie. Była uwiecznieniem fragmentów rzeczywistości oraz zapisem kreatywnym myśli. W pracach z cyklu ‘Zbliżenia’ Michałowska skupiła się na poznaniu oraz badaniach dotyczących czasu oraz światła. Prezentowana tu praca jest wynikiem rejestracji ruchu dłoni przed światłoczułym ekranem. Uwiecznione na papierze fotograficznym cienie poruszającej się dłoni zachwycają wrażliwością artystki na zmienność oraz nietrwałości form i zjawisk. Cytując artystkę: „Chodzi mi o pokazanie pewnych ulotnych, nieważnych zjawisk, jak zarejestrowanie śladu słońca w diagramie rysunkowym, zatrzymanie śladu dłoni na papierze fotograficznym naświetlanym w różnych czasach. Moje eventy są to raczej anty-eventy, interesuje mnie tu bardziej tropienie śladów obecności w czasie, niż śladów wydarzeń”.

Artystka studiowała na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (1945-47) oraz Wydziale Malarstwa PWSSP we Wrocławiu (1951-57). Później pracowała jako wykładowca na Politechnice Wrocławskiej, na wydziale Architektury w Katedrze Rysunku, Malarstwa oraz Rzeźby (1959-1995). Od 1991 pracuje na stanowisku profesora. Michałowska jest zaliczana do grona pierwszych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce, a w swoich pracach zgłębią fenomen czasu i przestrzeni. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem oraz fotografią. Jej prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeów Narodowych we Wrocławiu, Muzeum Sztuki Współczesnej w Łodzi oraz MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

114
Maria MICHAŁOWSKA (1925 Brzeżany - 2018 Wrocław)

"Zbliżenia", 1972

odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, karton, karton, 48 x 91 cm (w świetle oprawy)
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"ZBLIŻENIA" 1972 1 PLANSZA GÓRNA | 5 FOTOGRAFII / 1 PLANSZA 24 X 91/ | MARIA MICHAŁOWSKA | WROCŁAW [adres] | "ZBLIŻENIA" 1972 1 PLANSZA DOLNA | 5 FOTOGRAFII / 1 PLANSZA 24 X 91/ | MARIA MICHAŁOWSKA | WROCŁAW [adres]'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Fotografia Kolekcjonerska: Klasyka i Awangarda Artystyczna

02.04.2020

19:00

Cena wywoławcza:
Estymacja: 10 000 - 14 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Wachlarz artystycznych dokonań Marii Michałowskiej jest niezwykle szeroki. We wszystkich uprawianych przez nią dziedzinach, tj. malarstwo, rysunek, fotografia, czy performance wysuwa się nadrzędna zasada z jaką artystka traktuje pole sztuki. W ujęciu Michałowskiej jest to forma ekspresji wynikająca z wrażliwości, doświadczeń samej artystki, jej przemyśleń oraz wiedzy. Niezwykle ciekawym, ale także zdaje się najbardziej uznanym opinią krytyki jest jej konceptualny etap. Fotografia dla Michałowskiej stała się medium wieloaspektowym, takim w którym mogła wykorzystać rozmaite jego możliwości. Sięgała po doświadczenia z pogranicza sztuki oraz eksperymentów, zarówno tych optycznych, jak i chemicznych. Fotografia stanowiła zatem dla niej pewnego rodzaju uzupełnienie. Była uwiecznieniem fragmentów rzeczywistości oraz zapisem kreatywnym myśli. W pracach z cyklu ‘Zbliżenia’ Michałowska skupiła się na poznaniu oraz badaniach dotyczących czasu oraz światła. Prezentowana tu praca jest wynikiem rejestracji ruchu dłoni przed światłoczułym ekranem. Uwiecznione na papierze fotograficznym cienie poruszającej się dłoni zachwycają wrażliwością artystki na zmienność oraz nietrwałości form i zjawisk. Cytując artystkę: „Chodzi mi o pokazanie pewnych ulotnych, nieważnych zjawisk, jak zarejestrowanie śladu słońca w diagramie rysunkowym, zatrzymanie śladu dłoni na papierze fotograficznym naświetlanym w różnych czasach. Moje eventy są to raczej anty-eventy, interesuje mnie tu bardziej tropienie śladów obecności w czasie, niż śladów wydarzeń”.

Artystka studiowała na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (1945-47) oraz Wydziale Malarstwa PWSSP we Wrocławiu (1951-57). Później pracowała jako wykładowca na Politechnice Wrocławskiej, na wydziale Architektury w Katedrze Rysunku, Malarstwa oraz Rzeźby (1959-1995). Od 1991 pracuje na stanowisku profesora. Michałowska jest zaliczana do grona pierwszych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce, a w swoich pracach zgłębią fenomen czasu i przestrzeni. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem oraz fotografią. Jej prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeów Narodowych we Wrocławiu, Muzeum Sztuki Współczesnej w Łodzi oraz MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.