Scena namalowana przez Józefa Brandta, sądząc po strojach postaci, przedstawia najprawdopodobniej epizod z Konfederacji Barskiej. [...}Do kilku najznakomitszych płócien Brandta opowiadających o Konfederacji Barskiej należą m.in.: Obrona zaścianka nazywana również Konfederaci Barscy (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie) oraz Alarm (Muzeum Narodowe w Warszawie). [...}
Sposób malowania płótna jest szybki, lecz swobodny i dokładny Artysta doskonale namalował pełne ekspresji, skręcone ciało konia. [.]Obraz charakteryzuje ciekawy sposób budowania kompozycji w głąb, lekko w górę - z wyznaczeniem napięć kierunkowych budowanych poprzez postacie dwóch jeźdźców oraz wóz z rannym konfederatem. [...}Sygnatura obrazu jest z pewnością pisana ręką mistrza; ze względu na mały wymiar pracy autor czasami ograniczał się do skrótu imienialub zaledwie do inicjałów imienia i nazwiska. [.]
Uważam przedstawiony mi do analizy obraz [...} za niewątpliwą pracę Józefa Brandta z późnego okresu twórczości artysty - ok. 1910 r. Uważam także, że, analizowana kompozycja malarska dorównuje wielu ciekawym obrazom z najlepszego okresu twórczości Józefa Brandta i daleka jest od manierycznych, powtarzalnych tematów powstałych jedynie w celach komercyjnych u szczytu powodzenia artysty. [...} Wnosi do twórczości mistrza nieznany szerzej temat, podejmowany w ostatnich latach życia"

8
Józef BRANDT (1841 Szczebrzeszyn - 1915 Radom)

ZBIERANIE RANNYCH PO BITWIE, ok. 1910

olej na płótnie, 26,5 x 44 cm
sygnowany l.d. "J. Brandt"
Z ekspertyzy Mariusza -Klareckiego:
"Interesująca praca Józefa Brandta z późnego okresu twórczości artysty. [...}. Dominującym, a zarazem najciekawszym elementem kompozycji jest scena ostatniego namaszczenia udzielanego przez duchownego rannemu żołnierzowi. Temat wyjątkowy i niepowtarzalny w batalistycznej twórczości Brandta [...}. Dodatkowym atutem jest doskonały stan zachowania lica płótna (nietkniętego ręką konserwatora) [...}

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Scena namalowana przez Józefa Brandta, sądząc po strojach postaci, przedstawia najprawdopodobniej epizod z Konfederacji Barskiej. [...}Do kilku najznakomitszych płócien Brandta opowiadających o Konfederacji Barskiej należą m.in.: Obrona zaścianka nazywana również Konfederaci Barscy (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie) oraz Alarm (Muzeum Narodowe w Warszawie). [...}
Sposób malowania płótna jest szybki, lecz swobodny i dokładny Artysta doskonale namalował pełne ekspresji, skręcone ciało konia. [.]Obraz charakteryzuje ciekawy sposób budowania kompozycji w głąb, lekko w górę - z wyznaczeniem napięć kierunkowych budowanych poprzez postacie dwóch jeźdźców oraz wóz z rannym konfederatem. [...}Sygnatura obrazu jest z pewnością pisana ręką mistrza; ze względu na mały wymiar pracy autor czasami ograniczał się do skrótu imienialub zaledwie do inicjałów imienia i nazwiska. [.]
Uważam przedstawiony mi do analizy obraz [...} za niewątpliwą pracę Józefa Brandta z późnego okresu twórczości artysty - ok. 1910 r. Uważam także, że, analizowana kompozycja malarska dorównuje wielu ciekawym obrazom z najlepszego okresu twórczości Józefa Brandta i daleka jest od manierycznych, powtarzalnych tematów powstałych jedynie w celach komercyjnych u szczytu powodzenia artysty. [...} Wnosi do twórczości mistrza nieznany szerzej temat, podejmowany w ostatnich latach życia"