Z ekspertyzy
Mariusza Klareckiego:
"Interesująca praca Józefa Brandta z pó¼nego okresu twórczości artysty. (
) Dominującym, a zarazem najciekawszym elementem kompozycji jest scena ostatniego namaszczenia udzielanego przez duchownego rannemu żołnierzowi. Temat wyjątkowy i niepowtarzalny w batalistycznej twórczości Brandta.
Scena namalowana przez Józefa Brandta, sądząc po strojach postaci, przedstawia najprawdopodobniej epizod z Konfederacji Barskiej. (
) Do kilku najznakomitszych płócien Brandta, opowiadających o Konfederacji Barskiej należą m.in.: Obrona zaścianka nazywana również Konfederaci Barscy (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie) oraz Alarm (Muzeum Narodowe w Warszawie). (
)
Sposób malowania płótna jest szybki, lecz swobodny i dokładny. Artysta doskonale namalował pełne ekspresji, skręcone ciało konia. (
) Obraz charakteryzuje ciekawy sposób budowania kompozycji w głąb, lekko w górę - z wyznaczeniem napięć kierunkowych budowanych poprzez postacie dwóch je¼d¼ców oraz wóz z rannym konfederatem. (
)
Sygnatura obrazu jest z pewnością pisana ręką mistrza; ze względu na mały wymiar pracy autor czasami ograniczał się do skrótu imienia lub zaledwie do inicjałów imienia i nazwiska.
Uważam przedstawiony mi do analizy obraz za niewątpliwą pracę Józefa Brandta z pó¼nego okresu twórczości artysty - ok. 1910 r. Uważam także, że analizowana kompozycja malarska dorównuje wielu ciekawym obrazom z najlepszego okresu twórczości Józefa Brandta i daleka jest od manierycznych, powtarzalnych tematów powstałych jedynie w celach komercyjnych u szczytu powodzenia artysty.
(
). Dodatkowym atutem jest doskonały stan zachowania lica płótna (nietkniętego ręką konserwatora).
PO BITWIE, ok. 1910
olej na płótnie,
26,5 x 44 cm,
sygnowany l.d. "J. Brandt"
Z ekspertyzy
Mariusza Klareckiego:
"Interesująca praca Józefa Brandta z pó¼nego okresu twórczości artysty. (
) Dominującym, a zarazem najciekawszym elementem kompozycji jest scena ostatniego namaszczenia udzielanego przez duchownego rannemu żołnierzowi. Temat wyjątkowy i niepowtarzalny w batalistycznej twórczości Brandta.
Scena namalowana przez Józefa Brandta, sądząc po strojach postaci, przedstawia najprawdopodobniej epizod z Konfederacji Barskiej. (
) Do kilku najznakomitszych płócien Brandta, opowiadających o Konfederacji Barskiej należą m.in.: Obrona zaścianka nazywana również Konfederaci Barscy (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie) oraz Alarm (Muzeum Narodowe w Warszawie). (
)
Sposób malowania płótna jest szybki, lecz swobodny i dokładny. Artysta doskonale namalował pełne ekspresji, skręcone ciało konia. (
) Obraz charakteryzuje ciekawy sposób budowania kompozycji w głąb, lekko w górę - z wyznaczeniem napięć kierunkowych budowanych poprzez postacie dwóch je¼d¼ców oraz wóz z rannym konfederatem. (
)
Sygnatura obrazu jest z pewnością pisana ręką mistrza; ze względu na mały wymiar pracy autor czasami ograniczał się do skrótu imienia lub zaledwie do inicjałów imienia i nazwiska.
Uważam przedstawiony mi do analizy obraz za niewątpliwą pracę Józefa Brandta z pó¼nego okresu twórczości artysty - ok. 1910 r. Uważam także, że analizowana kompozycja malarska dorównuje wielu ciekawym obrazom z najlepszego okresu twórczości Józefa Brandta i daleka jest od manierycznych, powtarzalnych tematów powstałych jedynie w celach komercyjnych u szczytu powodzenia artysty.
(
). Dodatkowym atutem jest doskonały stan zachowania lica płótna (nietkniętego ręką konserwatora).