Córka Liberata Zajączkowskiego, redaktora tygodnika Szczutek, żona Zygmunta Harlanda, architekta. Początkowo uczyła się w prywatnej szkole rysunkowej Stanisława Batowskiego we Lwowie, i Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet Toli Certowiczówny w Krakowie, następnie w Kunstgewerbeschule w Monachium. Studia uzupełniała w Académie Colarossi w Paryżu oraz w Londynie i we Włoszech. Mieszkała we Lwowie, gdzie uczyła rysunku w gimnazjum im. Królowej Jadwigi. Była organizatorką ogólnopolskiego związku Artystek Polskich. Wystawiała swe prace we Lwowie, Wiedniu, Warszawie i Krakowie. Uprawiała malarstwo dekoracyjne, stylizowane. Malowała, głównie olejno, pejzaże, często z motywami zabytkowej architektury miast (Bałkany, Francja, Lwów, Kraków), kompozycje religijne i portrety. Ilustrowała Ptaki Arystofanesa (wydane we Lwowie, 1922) i Odyseję Homera (Lwów, 1924). Wykonywała projekty kart tytułowych i adresy na pergaminie (m.in. dla Stanisława Przybyszewskiego i marszałka F. Focha).
W prezentowanej pracy, przedstawiającej widok uliczki w Splicie, widoczna jest tendencja uprawiającej dekoracyjne malarstwo i posługującej się stylizacją artystki, do syntezy formy. Kształty solidnie wyrysowanej architektury, obwiedzione są konturem, niebo zaś potraktowane zostało bardziej swobodnie, malarsko.
Olej, tektura; 23 x 14 cm
Sygnowany l. d.: HARLAND-ZAJĄCZKOWSKA
Na odwrocie dwie pieczęcie: HARLAND-ZAJĄCZKOWSKA.
Pośrodku nalepka wypełniona czarnym atramentem: 13974 Autor Harland Zajączkowska 13974 Tytuł Zaułek w Spalato II Rodzaj dzieła ol Cena 150 Właściciel........... Data 20. SRP. 1930
Powyżej napis ołówkiem: 14 | Fragment ze Spalato | 150 zł
Córka Liberata Zajączkowskiego, redaktora tygodnika Szczutek, żona Zygmunta Harlanda, architekta. Początkowo uczyła się w prywatnej szkole rysunkowej Stanisława Batowskiego we Lwowie, i Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet Toli Certowiczówny w Krakowie, następnie w Kunstgewerbeschule w Monachium. Studia uzupełniała w Académie Colarossi w Paryżu oraz w Londynie i we Włoszech. Mieszkała we Lwowie, gdzie uczyła rysunku w gimnazjum im. Królowej Jadwigi. Była organizatorką ogólnopolskiego związku Artystek Polskich. Wystawiała swe prace we Lwowie, Wiedniu, Warszawie i Krakowie. Uprawiała malarstwo dekoracyjne, stylizowane. Malowała, głównie olejno, pejzaże, często z motywami zabytkowej architektury miast (Bałkany, Francja, Lwów, Kraków), kompozycje religijne i portrety. Ilustrowała Ptaki Arystofanesa (wydane we Lwowie, 1922) i Odyseję Homera (Lwów, 1924). Wykonywała projekty kart tytułowych i adresy na pergaminie (m.in. dla Stanisława Przybyszewskiego i marszałka F. Focha).
W prezentowanej pracy, przedstawiającej widok uliczki w Splicie, widoczna jest tendencja uprawiającej dekoracyjne malarstwo i posługującej się stylizacją artystki, do syntezy formy. Kształty solidnie wyrysowanej architektury, obwiedzione są konturem, niebo zaś potraktowane zostało bardziej swobodnie, malarsko.