Marian Stroński studia artystyczne odbył w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie do 1913 roku, w pracowni prof. Teodora Axentowicza, a następnie w Cesarsko-Królewskiej Akademii Sztuki Malarskiej w Wiedniu w pracowni prof. Kazimierza Pochwalskiego. W okresie międzywojennym miał wystawy indywidualne w Przemyślu (1920, 1923, 1925, 1928), Warszawie (1923), we Lwowie (1923, 1925,1930), w Łodzi (1930) i w Katowicach (1934). W 1928 roku wyjechał do Paryża, gdzie podjął studia w dziedzinie malarstwa ściennego i konserwacji pod kierunkiem Paraina. W trakcie pobytu w Paryżu zrealizował indywidualną wystawę malarstwa w renomowanej galerii "Manuel". Przed rokiem 1936 tworzył w technice metalu Tekę miasta Przemyśla. Po 1936 roku przeniósł się do Warszawy. Na początku wojny jego warszawska pracownia ulega zniszczeniu. Przepadła wówczas poważna część jego dorobku wraz z kolekcją antyków i dzieł sztuki. Po II wojnie światowej osiadł na stałe w Przemyślu, gdzie uczył malarstwa, rysunku i malarstwa ściennego w Szkole Rysunku i Malarstwa, przemianowanej potem na Ognisko Kultury Plastycznej. Był członkiem ZPAP. W 1968 roku zorganizowana została jego wystawa indywidualna w Rzeszowie, następnie wystawy także w Przemyślu i Krakowie, Wrocławiu i Łodzi. Retrospektywne wystawy Mariana Strońskiego zorganizowano w Muzeum w Przemyślu (1979), Rzeszowie (1980) oraz w warszawskiej Zachęcie (1980). Malarstwo Mariana Strońskiego jest bardzo różnorodne, poczynając od obrazów pozostających pod wpływem malarstwa Axentowicza po abstrakcję. Artysta czuł się dobrze zarówno w malarstwie pejzażowym, portrecie, widokach miasta, czy eksperymentach sprowadzających rzeczywistości do znaku. Zawsze spod pędzla artysty wychodziły obiekty świadczące o wysokiej kulturze twórczej, wysublimowanym kolorze, dojrzałej i odważnej kompozycji.

2
Marian STROŃSKI (Tarnopol 1892 - Przemyśl 1977)

ZATOKA

Olej, płótno naklejone na tekturę;
30 x 39,5 cm
Na odwrocie opinia biegłego sądowego z roku 1989.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Marian Stroński studia artystyczne odbył w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie do 1913 roku, w pracowni prof. Teodora Axentowicza, a następnie w Cesarsko-Królewskiej Akademii Sztuki Malarskiej w Wiedniu w pracowni prof. Kazimierza Pochwalskiego. W okresie międzywojennym miał wystawy indywidualne w Przemyślu (1920, 1923, 1925, 1928), Warszawie (1923), we Lwowie (1923, 1925,1930), w Łodzi (1930) i w Katowicach (1934). W 1928 roku wyjechał do Paryża, gdzie podjął studia w dziedzinie malarstwa ściennego i konserwacji pod kierunkiem Paraina. W trakcie pobytu w Paryżu zrealizował indywidualną wystawę malarstwa w renomowanej galerii "Manuel". Przed rokiem 1936 tworzył w technice metalu Tekę miasta Przemyśla. Po 1936 roku przeniósł się do Warszawy. Na początku wojny jego warszawska pracownia ulega zniszczeniu. Przepadła wówczas poważna część jego dorobku wraz z kolekcją antyków i dzieł sztuki. Po II wojnie światowej osiadł na stałe w Przemyślu, gdzie uczył malarstwa, rysunku i malarstwa ściennego w Szkole Rysunku i Malarstwa, przemianowanej potem na Ognisko Kultury Plastycznej. Był członkiem ZPAP. W 1968 roku zorganizowana została jego wystawa indywidualna w Rzeszowie, następnie wystawy także w Przemyślu i Krakowie, Wrocławiu i Łodzi. Retrospektywne wystawy Mariana Strońskiego zorganizowano w Muzeum w Przemyślu (1979), Rzeszowie (1980) oraz w warszawskiej Zachęcie (1980). Malarstwo Mariana Strońskiego jest bardzo różnorodne, poczynając od obrazów pozostających pod wpływem malarstwa Axentowicza po abstrakcję. Artysta czuł się dobrze zarówno w malarstwie pejzażowym, portrecie, widokach miasta, czy eksperymentach sprowadzających rzeczywistości do znaku. Zawsze spod pędzla artysty wychodziły obiekty świadczące o wysokiej kulturze twórczej, wysublimowanym kolorze, dojrzałej i odważnej kompozycji.