W obrazie Żarliwe gracje Alfred Lenica sięgnął po znany od starożytności motyw „Trzech Gracji“. W mitologii greckiej, Charyty (w rzymskiej – Gracje) to boginie wdzięku, piękna i radości. W sztuce przedstawiane były jako tańczące, zmysłowe kobiety, których uroda odpowiadała ideałom piękna epoki. Wśród najbardziej znanych, wymienić można Trzy gracje Rafaela Santi czy Petera Paula Rubensa. Alfred Lenica potraktował temat w sposób charakterystyczny dla swojego stylu, pokrywając płótno rozwibrowanymi, dynamicznymi formami, które kojarzą się z organicznymi kształtami. To nadany przez artystę tytuł prowokuje do interpretacji i w plątaninie abstrakcyjnych plam i linii każe szukać trzech „żarliwych Gracji“.

105
Alfred LENICA (1899 - 1977)

ŻARLIWE GRACJE, 1958-1967

olej, płótno
80 x 92 cm
sygn. p.d.: Lenica
sygn. na odwr. na płótnie l.g.: ŻARLIWE GRACJE, p.g.: A. LENICA | WARSZAWA | 1958-1967 | PARIS

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W obrazie Żarliwe gracje Alfred Lenica sięgnął po znany od starożytności motyw „Trzech Gracji“. W mitologii greckiej, Charyty (w rzymskiej – Gracje) to boginie wdzięku, piękna i radości. W sztuce przedstawiane były jako tańczące, zmysłowe kobiety, których uroda odpowiadała ideałom piękna epoki. Wśród najbardziej znanych, wymienić można Trzy gracje Rafaela Santi czy Petera Paula Rubensa. Alfred Lenica potraktował temat w sposób charakterystyczny dla swojego stylu, pokrywając płótno rozwibrowanymi, dynamicznymi formami, które kojarzą się z organicznymi kształtami. To nadany przez artystę tytuł prowokuje do interpretacji i w plątaninie abstrakcyjnych plam i linii każe szukać trzech „żarliwych Gracji“.