wymiary: 40.8 x 79.3 cm,
akwarela, papier
40,8 x 79,3 cm (w świetle passe-partout)
sygn. l.d.: Juliusz Kossak. 1877
Akwarela, przedstawiająca czterokonny zaprzęg z eleganckim stangretem na koźle powozu, należy do większego zespołu prac, które Kossak malował w Chorostkowie na Podolu dla hrabiego Wilhelma Siemieńskiego-Lewickiego, ordynata chorostkowskiego, właściciela rozległych dóbr na Ukrainie, a także pałacu we Lwowie (przy ul. Piekarskiej). W Chrostkowie hrabia trzymał stadninę koni, które „latem pasły się swobodnie na stuhektarowym stepie, nigdy nie oranym, na którym niejednokrotnie znajdowano ślady dawnych obozowisk tatarskich“. W latach 70. XIX w. Kossak, kilkakrotnie gościł w Chorostkowie malując portrety rodziny właściciela, konie z jego wspaniałego stada oraz oryginalne powozy i zaprzęgi. Obrazy artysty przez lata zdobiły wnętrza pałacu. Część z nich przepadła podczas grabieży w czasie pierwszej wojny światowej, część jednak zdołano ocalić. Niektóre reprodukuje Kazimierz Olszański w swoich opracowaniach dotyczących twórczości artysty. Są wśród nich akwarele: Portret konny Wilhelma Siemieńskiego-Lewickiego (1879), Dwa konie i jeździec, Wilhelmowa Siemieńska z córką Melanią (1877) i Zaprzęg czterokonny (1878), powożony przez samego hrabiego Siemieńskiego-Lewickiego (porównaj ilustracje w: Juliusz Kossak, wyd. I, 1988, odpowiednio: nr 347, 454 do 458; patrz także: R. Aftanazy, Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej, t. VIIA, Województwo ruskie: Ziemia Halicka i Lwowska, Wyd. Ossolineum, Wrocław 1990, s. 30-35).