Tomasz Jaśkiewicz ukończył Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi. W 1957 roku otrzymał dyplom w pracowni Lecha Kunki. Został wykładowcą macierzystej uczelni by ostatecznie otrzymać tytuł profesora. Pełnił tam również funkcję prorektora.
Twórczość Tomasza Jaśkiewicza w kolejnych okresach ulegała przemianom. Początkowo artysta malował stonowane, często ciemne, o zawężonej gamie barwnej kompozycje ze strukturalną fakturą. W połowie lat 60. XX w. jako formę wypowiedzi artystycznej, wybrał przestrzenny relief, a w latach 70. XX w. skoncentrował się na rysunku. Jednak to lata 80. XX w. stały się wyjątkowym dla Tomasza Jaśkiewicza momentem – chwilą ciszy. W tym okresie malarstwo artysty skupione było na gładkich kompozycjach geometrycznych wykonanych w tradycyjnych technikach ujętych w delikatne, stonowane barwy m.in. błękitu, bieli, szarości. W tym czasie artysta nie dążył do autoekspresji oraz celowo pozbawiał swoje prace dodatkowych warstw metaforyczno-symbolicznych. „Zapis z obszaru ciszy III” to obraz kontemplacyjny, nienachalny, dający moż- liwość medytacji.
Obrazy Tomasza Jaśkiewicza znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Galerii Studio w Warszawie, a także tworzą kolekcje prywatne w kraju oraz Anglii, Danii, Niemczech.
(oprac. Imiona własne sztuki łódzkiej, red. Grzegorz Sztabiński i Paulina Sztabińska, Łódź 2008.)

26
Tomasz JAŚKIEWICZ (1932 - 1991)

Zapis z obszaru ciszy III, 1985

olej, płótno; 53,5 x 50 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: TOMASZ JAŚKIEWICZ / ŁÓDŹ / [adres] / „III ZAPIS Z OBSZARU CISZY” 85R. / TECHN. – OLEJ oraz u dołu podpis artysty.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Tomasz Jaśkiewicz ukończył Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi. W 1957 roku otrzymał dyplom w pracowni Lecha Kunki. Został wykładowcą macierzystej uczelni by ostatecznie otrzymać tytuł profesora. Pełnił tam również funkcję prorektora.
Twórczość Tomasza Jaśkiewicza w kolejnych okresach ulegała przemianom. Początkowo artysta malował stonowane, często ciemne, o zawężonej gamie barwnej kompozycje ze strukturalną fakturą. W połowie lat 60. XX w. jako formę wypowiedzi artystycznej, wybrał przestrzenny relief, a w latach 70. XX w. skoncentrował się na rysunku. Jednak to lata 80. XX w. stały się wyjątkowym dla Tomasza Jaśkiewicza momentem – chwilą ciszy. W tym okresie malarstwo artysty skupione było na gładkich kompozycjach geometrycznych wykonanych w tradycyjnych technikach ujętych w delikatne, stonowane barwy m.in. błękitu, bieli, szarości. W tym czasie artysta nie dążył do autoekspresji oraz celowo pozbawiał swoje prace dodatkowych warstw metaforyczno-symbolicznych. „Zapis z obszaru ciszy III” to obraz kontemplacyjny, nienachalny, dający moż- liwość medytacji.
Obrazy Tomasza Jaśkiewicza znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Galerii Studio w Warszawie, a także tworzą kolekcje prywatne w kraju oraz Anglii, Danii, Niemczech.
(oprac. Imiona własne sztuki łódzkiej, red. Grzegorz Sztabiński i Paulina Sztabińska, Łódź 2008.)