Pod koniec XIX wieku istniało kilka wiodących nurtów malarskich, wśród nich realizm, którego istotą było niemal fotograficzne odtwarzanie rzeczywistości. Nie chodziło jedynie o dokładne kopiowanie, istota tego nurtu polegała na oddawaniu charakteru portretowanej osoby czy prawdziwej natury widoku, bez upiększania. Obie te cechy łączą się w obrazie Aleksandra Mroczkowskiego, namalowanym podczas pobytu w Monachium. Główna bohaterka obrazu - wiejska dziewczyna, oparta o płot, wpatrzona jest w dal, odpoczywa na skraju lasu. Tajemniczy zagajnik zdaje się dopowiadać postać dziewczyny, pogrążonej w nieodgadnionych myślach, zanurzonej w leśnej gęstwinie swoich własnych myśli.

Aleksander MROCZKOWSKI (1850-1927)
W latach 1865-1873 studiował w SSP w Krakowie w pracowni W. Łuszczkiewicza, F. Szynalewskiego i L. Dembowskiego. W latach 1873-1877 studiował w ASP w Monachium w pracowni A. Wagnera i O. Seitza. Malował portrety, sceny rodzajowe, polichromie w kościołach i kaplicach, pejzaże, motywy Krakowa. Miał wystawy w TPSP w Krakowie we Lwowie i w TZSP w Warszawie.

14
Aleksander MROCZKOWSKI (1850 Kraków - 1927 Stubno k. Przemyśla)

ZAMYŚLONA DZIEWCZYNA WIEJSKA NA TLE PEJZAŻU

Olej, płótno, 97 x 48 cm,
sygn. l.d.: A. Mroczkowski Monachium 188 (...)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pod koniec XIX wieku istniało kilka wiodących nurtów malarskich, wśród nich realizm, którego istotą było niemal fotograficzne odtwarzanie rzeczywistości. Nie chodziło jedynie o dokładne kopiowanie, istota tego nurtu polegała na oddawaniu charakteru portretowanej osoby czy prawdziwej natury widoku, bez upiększania. Obie te cechy łączą się w obrazie Aleksandra Mroczkowskiego, namalowanym podczas pobytu w Monachium. Główna bohaterka obrazu - wiejska dziewczyna, oparta o płot, wpatrzona jest w dal, odpoczywa na skraju lasu. Tajemniczy zagajnik zdaje się dopowiadać postać dziewczyny, pogrążonej w nieodgadnionych myślach, zanurzonej w leśnej gęstwinie swoich własnych myśli.

Aleksander MROCZKOWSKI (1850-1927)
W latach 1865-1873 studiował w SSP w Krakowie w pracowni W. Łuszczkiewicza, F. Szynalewskiego i L. Dembowskiego. W latach 1873-1877 studiował w ASP w Monachium w pracowni A. Wagnera i O. Seitza. Malował portrety, sceny rodzajowe, polichromie w kościołach i kaplicach, pejzaże, motywy Krakowa. Miał wystawy w TPSP w Krakowie we Lwowie i w TZSP w Warszawie.