Wystawiany:
"Gra obrazów", Muzeum Narodowe w Kielcach, 2011
Literatura:
Katalog "Gra obrazów", Muzeum Narodowe w Kielcach, 2011, nr. 061
Widok ruin zamku Kamieniec w Odrzykoniu należy do najważniejszych w dorobku Adama Gorczyńskiego – malarza, pisarza i romantycznego patrioty, który jako jeden z pierwszych artystów XIX wieku uczynił polski pejzaż tematem samodzielnym i nośnikiem narodowej tożsamości.
Położona malowniczo na skale warownia z XIV wieku, rozbudowana w stylu renesansowym w XVI stuleciu, przez wieki przechodziła w ręce znakomitych rodów: Firlejów, Skotnickich, Kamienieckich, Jabłonowskich i Branickich. Jej historia, spleciona z losem właścicieli, stała się inspiracją dla Zemsty Aleksandra Fredry – dramatopisarza, który zamieszkał tu po ślubie z Zofią Jabłonowską i odnalazł w archiwaliach zapiski o dawnym sporze sąsiedzkim. To właśnie te ruiny Fredro uczynił miejscem akcji swojego najsłynniejszego dramatu, a wieki później stały się planem ekranizacji Andrzeja Wajdy z 2002 roku.
Gorczyński, uczeń Franza Steinfelda i Jana Nepomucena Głowackiego, malował z natury. W jego pejzażach – takich jak prezentowany widok Odrzykonia – połączył mistrzowską obserwację światła z romantycznym nastrojem i delikatną kolorystyką. Ruiny Kamieńca, zinterpretowane na tle dramatycznej historii Polski, stały się dla niego symbolem trwania polskiej kultury i pamięci historycznej.
Obraz ten wpisuje się w romantyczną tradycję ukazywania ruin jako znaków przemijania i refleksji nad losem ojczyzny – temat ten podejmowali także Seweryn Goszczyński, Jan Matejko czy sam Fredro. Gorczyński, jako malarz i literat, głosił ideę sztuki zaangażowanej moralnie i narodowo – a Zamek w Odrzykoniu to jeden z jego najpełniejszych obrazów tego przesłania.
olej, tektura
46,5 x 56 cm
Na odwrocie napis autorski (?): Malował Adam Gorczyński/ruiny zamku w Odrzykoniu
Wystawiany:
"Gra obrazów", Muzeum Narodowe w Kielcach, 2011
Literatura:
Katalog "Gra obrazów", Muzeum Narodowe w Kielcach, 2011, nr. 061
Widok ruin zamku Kamieniec w Odrzykoniu należy do najważniejszych w dorobku Adama Gorczyńskiego – malarza, pisarza i romantycznego patrioty, który jako jeden z pierwszych artystów XIX wieku uczynił polski pejzaż tematem samodzielnym i nośnikiem narodowej tożsamości.
Położona malowniczo na skale warownia z XIV wieku, rozbudowana w stylu renesansowym w XVI stuleciu, przez wieki przechodziła w ręce znakomitych rodów: Firlejów, Skotnickich, Kamienieckich, Jabłonowskich i Branickich. Jej historia, spleciona z losem właścicieli, stała się inspiracją dla Zemsty Aleksandra Fredry – dramatopisarza, który zamieszkał tu po ślubie z Zofią Jabłonowską i odnalazł w archiwaliach zapiski o dawnym sporze sąsiedzkim. To właśnie te ruiny Fredro uczynił miejscem akcji swojego najsłynniejszego dramatu, a wieki później stały się planem ekranizacji Andrzeja Wajdy z 2002 roku.
Gorczyński, uczeń Franza Steinfelda i Jana Nepomucena Głowackiego, malował z natury. W jego pejzażach – takich jak prezentowany widok Odrzykonia – połączył mistrzowską obserwację światła z romantycznym nastrojem i delikatną kolorystyką. Ruiny Kamieńca, zinterpretowane na tle dramatycznej historii Polski, stały się dla niego symbolem trwania polskiej kultury i pamięci historycznej.
Obraz ten wpisuje się w romantyczną tradycję ukazywania ruin jako znaków przemijania i refleksji nad losem ojczyzny – temat ten podejmowali także Seweryn Goszczyński, Jan Matejko czy sam Fredro. Gorczyński, jako malarz i literat, głosił ideę sztuki zaangażowanej moralnie i narodowo – a Zamek w Odrzykoniu to jeden z jego najpełniejszych obrazów tego przesłania.