Jako wybitny pejzażysta, Julian Fałat wiele podróżował w poszukiwaniu plenerów, skąd przywoził wspomnienia uwiecznione na akwarelach. W obszarze zainteresowań artysty były krajobrazy górskie, także ze sztafażem w postaci malowniczych wyrastających na wzgórzach zamków. Fałata nie tylko interesowały zagraniczne widoki z Tyrolu, dużą estymą darzył rodzime góry. Wielokrotnie wyjeżdżał w Tatry, bywał również w Pieninach, skąd przywiózł kompozycje powstałe w Niedzicy i Czorsztynie. Jeden ze swoich pobytów w Pieninach relacjonował w liście do córki z dn. 25.10.1928 r. (zob. I. Purzycka, Julian Fałat. Życiorys pędzlem zapisany, Bielsko-Biała 2017, s. 153). "Lista motywów plenerowych, po jakie sięgał jest dość duża. Jest ona efektem nie tylko ciekawości świata i wrażliwości na jego walory, zamiłowania Juliana Fałata do podróżowania w "towarzystwie" pędzla, kasety z farbami i jakiegoś malarskiego podłoża, ale także wyrazem wytrwałego dążenia do utrwalania potęgi i zmienności form krajobrazowych oraz nastrojów natury" (I. Purzycka, Julian Fałat. Życiorys pędzlem zapisany, Bielsko-Biała 2017, s. 153).
akwarela, papier, 65 × 81 cm w świetle ramy
sygn. i dat. p. d.: J Fałat Niedzica 1913
Jako wybitny pejzażysta, Julian Fałat wiele podróżował w poszukiwaniu plenerów, skąd przywoził wspomnienia uwiecznione na akwarelach. W obszarze zainteresowań artysty były krajobrazy górskie, także ze sztafażem w postaci malowniczych wyrastających na wzgórzach zamków. Fałata nie tylko interesowały zagraniczne widoki z Tyrolu, dużą estymą darzył rodzime góry. Wielokrotnie wyjeżdżał w Tatry, bywał również w Pieninach, skąd przywiózł kompozycje powstałe w Niedzicy i Czorsztynie. Jeden ze swoich pobytów w Pieninach relacjonował w liście do córki z dn. 25.10.1928 r. (zob. I. Purzycka, Julian Fałat. Życiorys pędzlem zapisany, Bielsko-Biała 2017, s. 153). "Lista motywów plenerowych, po jakie sięgał jest dość duża. Jest ona efektem nie tylko ciekawości świata i wrażliwości na jego walory, zamiłowania Juliana Fałata do podróżowania w "towarzystwie" pędzla, kasety z farbami i jakiegoś malarskiego podłoża, ale także wyrazem wytrwałego dążenia do utrwalania potęgi i zmienności form krajobrazowych oraz nastrojów natury" (I. Purzycka, Julian Fałat. Życiorys pędzlem zapisany, Bielsko-Biała 2017, s. 153).