Tatry zajmują w twórczości Abrahama Neumana wyjątkowe miejsce. Artysta wyprawiał się tutaj jako student krakowskiej akademii, by potem związać się z tymi stronami na całe lata. Przed długimi wojażami, podczas których odwiedził Wiedeń, Stany Zjednoczone czy Palestynę, przez pięć lat (1908-13) mieszkał w Zakopanem. Po powrocie do Polski zamieszkał zaś w Nowym Targu. Prezentowana praca pochodzi zapewne z wczesnego okresu twórczości, w którym autor najchętniej przedstawiał właśnie Tatry i podkrakowskie wsie. Zwraca tu uwagę przede wszystkim świetlna reżyseria obrazu z pierwszym planem pogrążonym w cieniu i rozświetlonymi szczytami, wyłaniającymi się z tła. Twórczość Abrahama Neumana, podobnie jak wielu innych polskich twórców żydowskiego pochodzenia, była niejako rozdzielona między dwa światy - pochodzenia i zamieszkania. Fakt ten wyrażał się w przynależności do towarzystw artystycznych, zarówno polskich, jak i żydowskich. Neuman należał zarówno do Żydowskiego Towarzystwa Krzewienia Sztuk Pięknych oraz Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy w Krakowie, jak i do Związku Polskich Artystów Plastyków.

W roku 1891 przybył do Warszawy. Zarabiał na życie malując portrety i równocześnie uczył się w Szkole Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W latach 1897-1902 studiował w krakowskiej ASP u Jacka Malczewskiego, Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. W 1900 był w Paryżu, gdzie przez parę miesięcy uczęszczał do Academie Julian, zwiedził też Belgię, Holandię, Anglię i Niemcy. Jego edukację artystyczną uzupełniły wizyty w muzeach w Europie i Stanach Zjednoczonych. Lata 1904 i 1925-27 spędził w Palestynie, gdzie uczył w Szkole Sztuk Pięknych i Przemysłu Artystycznego. Podczas II wojny światowej był więziony w krakowskim getcie. Został rozstrzelany w 1942 roku. Malował głównie pejzaże, motywy architektoniczne, wnętrza i martwe natury.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

64
Abraham NEUMANN (1873 Sierpc (Mazowsze) - 1942 Kraków)

Zakopane - Pejzaż zimowy

olej/tektura, 67 x 97 cm
sygnowany l.d.: 'A. Neumann'
na odwrociu nalepka z Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego w Krakowie z opisem obrazu

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Tatry zajmują w twórczości Abrahama Neumana wyjątkowe miejsce. Artysta wyprawiał się tutaj jako student krakowskiej akademii, by potem związać się z tymi stronami na całe lata. Przed długimi wojażami, podczas których odwiedził Wiedeń, Stany Zjednoczone czy Palestynę, przez pięć lat (1908-13) mieszkał w Zakopanem. Po powrocie do Polski zamieszkał zaś w Nowym Targu. Prezentowana praca pochodzi zapewne z wczesnego okresu twórczości, w którym autor najchętniej przedstawiał właśnie Tatry i podkrakowskie wsie. Zwraca tu uwagę przede wszystkim świetlna reżyseria obrazu z pierwszym planem pogrążonym w cieniu i rozświetlonymi szczytami, wyłaniającymi się z tła. Twórczość Abrahama Neumana, podobnie jak wielu innych polskich twórców żydowskiego pochodzenia, była niejako rozdzielona między dwa światy - pochodzenia i zamieszkania. Fakt ten wyrażał się w przynależności do towarzystw artystycznych, zarówno polskich, jak i żydowskich. Neuman należał zarówno do Żydowskiego Towarzystwa Krzewienia Sztuk Pięknych oraz Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy w Krakowie, jak i do Związku Polskich Artystów Plastyków.

W roku 1891 przybył do Warszawy. Zarabiał na życie malując portrety i równocześnie uczył się w Szkole Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W latach 1897-1902 studiował w krakowskiej ASP u Jacka Malczewskiego, Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. W 1900 był w Paryżu, gdzie przez parę miesięcy uczęszczał do Academie Julian, zwiedził też Belgię, Holandię, Anglię i Niemcy. Jego edukację artystyczną uzupełniły wizyty w muzeach w Europie i Stanach Zjednoczonych. Lata 1904 i 1925-27 spędził w Palestynie, gdzie uczył w Szkole Sztuk Pięknych i Przemysłu Artystycznego. Podczas II wojny światowej był więziony w krakowskim getcie. Został rozstrzelany w 1942 roku. Malował głównie pejzaże, motywy architektoniczne, wnętrza i martwe natury.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.