Malarz-kolorysta. W latach 1945-50 studiował malarstwo w krakowskiej ASP u Z. Pronaszki, u którego w 1952 r. uzyskał dyplom. W 1954 r. został pedagogiem tamże i od 1967 nauczał w katedrze Wacława Taranczewskiego. Od 1989 r. profesor. Malował pejzaże, martwe natury oraz portrety w technice olejnej i akwareli. Tworzył też kolaże. Swoje prace prezentował na Salonach krakowskiego TPSP oraz na wielu wystawach w kraju i za granicą. Miał wystawy indywidualne m.in. w TPSP (1973) i BWA (1978) w Krakowie. Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. W ASP prowadził pracownię projektowania malarstwa w architekturze, którą objął po Janinie Kraupe. Wykonał około 40. polichromii i 100. witraży w kościołach polskich.
Niniejszy obraz pochodzi z końcowego okresu studiów artysty i jak wiele innych z tego czasu powstał na zakopiańskiej Harendzie - najpewniej podczas pleneru malarskiego. Łączy w sobie realizm z ciekawie rozwiązanym uproszczeniem wynikającym z zastosowania dość dużych plam barwnych. Pozornie ciemną kompozycję rozjaśniają ciepłe plamy czerwieni i oranżów, w tym bluzeczka stojącej obok samochodu kobiety.
olej na płótnie, 65 x 84,5 cm,
sygnowany na odwrocie (na płótnie): "JERZY LUBAŃSKI / KRAKÓW / Lubański / ZAKOPANE-HARENDA" i "1949"
Malarz-kolorysta. W latach 1945-50 studiował malarstwo w krakowskiej ASP u Z. Pronaszki, u którego w 1952 r. uzyskał dyplom. W 1954 r. został pedagogiem tamże i od 1967 nauczał w katedrze Wacława Taranczewskiego. Od 1989 r. profesor. Malował pejzaże, martwe natury oraz portrety w technice olejnej i akwareli. Tworzył też kolaże. Swoje prace prezentował na Salonach krakowskiego TPSP oraz na wielu wystawach w kraju i za granicą. Miał wystawy indywidualne m.in. w TPSP (1973) i BWA (1978) w Krakowie. Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. W ASP prowadził pracownię projektowania malarstwa w architekturze, którą objął po Janinie Kraupe. Wykonał około 40. polichromii i 100. witraży w kościołach polskich.
Niniejszy obraz pochodzi z końcowego okresu studiów artysty i jak wiele innych z tego czasu powstał na zakopiańskiej Harendzie - najpewniej podczas pleneru malarskiego. Łączy w sobie realizm z ciekawie rozwiązanym uproszczeniem wynikającym z zastosowania dość dużych plam barwnych. Pozornie ciemną kompozycję rozjaśniają ciepłe plamy czerwieni i oranżów, w tym bluzeczka stojącej obok samochodu kobiety.