Teodor Axentowicz, uznany portrecista, malarz pastelista, rysownik, grafik i pedagog. Malarstwa uczył się w monachijskiej Akademii u G. Hackla, A. Wagnera i G. Benczúra (1878-82) oraz w paryskiej pracowni A. Carolusa-Durana. W Paryżu podjął pracę jako portrecista i ilustrator. W 1895 powrócił do Krakowa, gdzie został powołany na profesora Szkoły Sztuk Pięknych, w której dwukrotnie pełnił funkcję rektora. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka, należał do wiedeńskiej Secesji i był członkiem honorowym Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Odbył szereg podróży artystycznych do Londynu, Włoch i Stanów Zjednoczonych. Tematykę prac artysty zdominowały pełne wdzięku portrety kobiet i dzieci oraz barwne sceny rodzajowe z życia Hucułów. Malował również sceny historyczne i kompozycje symboliczne obrazujące przemijanie czasu. W swoich obrazach posługiwał się techniką olejną jak też do mistrzostwa opanowaną techniką pastelu. Rzadziej posługiwał się akwarelą.

86
Teodor AXENTOWICZ (1859 - 1938)

ZADUMANA, ok. 1935-36

Pastel, papier; 79,7 x 66,7 cm
Sygnowany czarnym pastelem l. d.: T. Axentowicz

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Teodor Axentowicz, uznany portrecista, malarz pastelista, rysownik, grafik i pedagog. Malarstwa uczył się w monachijskiej Akademii u G. Hackla, A. Wagnera i G. Benczúra (1878-82) oraz w paryskiej pracowni A. Carolusa-Durana. W Paryżu podjął pracę jako portrecista i ilustrator. W 1895 powrócił do Krakowa, gdzie został powołany na profesora Szkoły Sztuk Pięknych, w której dwukrotnie pełnił funkcję rektora. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka, należał do wiedeńskiej Secesji i był członkiem honorowym Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Odbył szereg podróży artystycznych do Londynu, Włoch i Stanów Zjednoczonych. Tematykę prac artysty zdominowały pełne wdzięku portrety kobiet i dzieci oraz barwne sceny rodzajowe z życia Hucułów. Malował również sceny historyczne i kompozycje symboliczne obrazujące przemijanie czasu. W swoich obrazach posługiwał się techniką olejną jak też do mistrzostwa opanowaną techniką pastelu. Rzadziej posługiwał się akwarelą.